Pessoa/halvstång

dengra

Trådstartare
Har funderat ett tag nu, och har inte pessoabetten och halvstång exakt samma inverkan men i olika design? Eller är det bara jag som är ute och cyklar? :)

Sv: Pessoa/halvstång

Ja, i mina ögon ser dom väldigt lika ut. Hoppas det är ett bett som bara westernryttare håller sig till, vilket verkar vara tanken i från början.

"Halvstång" tycker jag är ett märkligt begrepp, men jag tror att jag fattar vad du menar. De bett jag sett som brukar kallas så ser ut som ett pessoabett, men ringen som mundelen löper på är mycket mindre. Pratar vi samma bett då? ;)

I så fall, ja, de har i grunden samma funktion, men ju större ring, desto längre sträcka för mundelen att löpa innan det tar stopp = större leende på hästen innan ryttaren känner effekt i tygeln.

Och det är inget glatt leende, såklart...:cool:

Att öht blanda in ordet " stång" i denna typ av bett är som sagt lite missvisande, för det finns ingen hävstång någonstans.

Det bettet syns ganska ofta bland islandshästarna också ;)

Pinky: Förstår inte riktigt hur du menar, men jag menar det bettet som kommer fram om man googlar på halvstång :)
Men då är det kanske samma inverkan, trots att ett pessoabett är nono och en halvstång är okej!

Om halvstång är OK eller inte beror nog på vem du frågar, jag sorterar det i samma kategori som andra hiss-/gagbett.

MEN, iom de mindre ringarna så har det ju lite mindre hisseffekt, vilket gör att det kanske är lite "snällare".

Halvstången brukar som sagt sitta i en betydligt mindre ring, eller helt fast, vilket gör effekten mycket mindre. Men förövrigt är det ju samma princip på bettet.
Som någon annan sa så ses de relativt ofta hos islandshästar också!

Av ngn anledning har man curbstrap på halvstången inom western men, inte vad jag sett på islandshästarna..Har funderat men inte kommit på varför man har olika ,när bettet är samma ?

Jag har faktiskt aldrig sett kedja användas på halvstång, inte inom någon gren! Har inte en aning om varför, för med kedja skulle det bli ett mycket trevligare bett...

Men en curbstripe (felstavat?) på ett pessoa då??

Varför blir effekten mildare av att det är mindre ringar? Och vilken ring är det som är mindre, där nackstycket sitter eller tyglarna? :)

Eftersom mundelen inte har lika lång sträcka att förflytta sig längs när ringen är mindre. Alltså slutar själva hisseffekten ganska snart, jämfört med ett pessoabett där sträckan blir ganska lång, och ännu värre på ett vanligt gagbett, där ju bettet teoretiskt kan löpa ända upp till nackstycket om det inte vore för att de flesta hästar inte är så töjbara... ;)

Den ring som avses är alltså den som mundelen är fäst i.

ursäkta en underlig fråga kanske?, men vad är en halvstång? (Antingen är det en stång eller inte.)

Ett tredelat bett med parerstänger där man fäster nackstycket högst upp på parerstången och tygeln längst ner. Tips är att bildsöka på halvstång :)

Ja jag gjorde en sökning, men betten på bilderna hade hävstång och då är det ett stångbett för mig. Vad menar de med halv? Eller är det ett hissbett? (fast parerstänger fanns inte på de bilderna)

Jadu, hisseffekt har jag ingen aning om vad det innebär måste jag erkänna. Vet inte heller varför det kallas halvstång, men det sitter ingen kedja eller stopp på bettet, utan det kan fortsätta hur långt som helst, så egentligen är det bara ett tredelat med hävstång utan stopp. Så, det låter som begreppet hisseffekt skulle passa in här, men vet tyvär ej

Ja jag förstår faktiskt inte vad de här betten skulle vara bra för. Hävstång utan kedja, Nej tack.

Jag tror att det syftar på att skänkeln är ca hälften så lång som på det "vanliga" stångbettet. Jag fick lära mej att använda det som ett "övergångs " bett till den vanliga stången ,naturligtvis med kedja el läder curbsrap. (red western länge före jag hade isl häst)

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 499
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 614
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka