Pessoa longeringssystem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare borienburk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 577
B

borienburk

Jag har tänkt att köpa ett pessoa longeringssystem på mässan, men undrar lite hur andra som använt den känner. Har kollat andra trådar, men dom går liksom mest ut på någon kamp om rätt eller fel. Har sett den användas en gång på min kusins häst förra sommaren, och ahn gick mycket fint i den; bar upp sig själv och gav eftergift, utan att gå bakom hand.
Det är ju mycket pengar, så jag skulle bli glad för svar:)

Sv: Pessoa longeringssystem

Jag har en och mina hästar har jobbat bra och trivts i den! Slappnat av och jobbat i rätt form. Även andra hästar jag sett longerats i den har slappnat av bra i den, en häst i stallet är ganska stressad, mycket fyrtaktsgalopp och vill inte slappna av och sänka nacken vid ridning, men med Pessoa inspänningen slappnade den av, huvudet kom ner och galoppen blev tretaktig.

Tack så mycket! Då köper jag väl en då. :)

Kan inte någon slänga in en bild ?

En liten fråga bara.
Borde inte hästen störas i munnen av den?
När den rör bakbenen menar jag, med tanke på hur den sitter?

prod-4557.jpg

Jag stal en bild... :angel:

Tycker dock att selen på bilden är för mycket inspänd.

Hela grejen med longeringssysyetmet är att det ska uppmuntra hästen att gå i rätt form. För att göra det så behövs hela den här grejen med eftergift och sådant, och när hästen har den här innspänningsmojjängen på sig, och går i rätt form, slutar inspänningarna att verka.:bump: :eek: :devil: :idea:

En liten fråga bara.
Borde inte hästen störas i munnen av den?
När den rör bakbenen menar jag, med tanke på hur den sitter?

Detta är jag också nyfiken på. Googla fram en privatpersons hemsida där det fanns en massa bilder på en häst som arbetade i detta system. På vissa bilder såg det ut att dra i bettet och på andra inte. Någon som använder som kan ge svar?

Det är väl samma princip som många folk rider med . Sparka på bak och håll i fram. Och för att hästen ska komma undan tvingas den att böja på sig och knöggla ihop sig.

Som någon sa , varför massa tvång??:confused:

Använde det en gång på min förra ponny som var het och inte alls gillade dresyrarbete. Hon slappnade av och gick bra i den, var lugn. Jag gillar pessoaselen.

Jag har använt en pessoa och har bra erfarenheter på vår häst med den riggning som visas på Lina_s bild. Tycker dock, som Lina_ också säger, att hästen på bilden är för mycket inspänd.
Själva idén med pessoan, som jag förstått det, är ju att när hästen balanserar sig rätt ska selen inte inverka och så tycker jag inte det kan bli på den bilden. Det är också jobbigt för hästen att gå i pessoan, eftersom den ogärna hänger i bettet för att vila sig (då den då får en puff i rumpan), så det bör man nog tänka på vid användning.

Jag har en kopia och använder den korta stunder ibland, och tycker den är himla bra. Brukar även använda den som "baksele" vid longering, alltså inte fast i bettet utan bara runt baken, och tycker min häst kommer igång lite mer i bak då. Mot slutet brukar jag använda selen helt ut, och då märker jag stor skillnad i takt och schwung i traven. Han ser inte missnöjd ut och jobbar med öronen framåt och jag tycker att den är jättebra, om man inte spänner den för hårt. Använder den kanske max en timme per månad men tycker det är en bra hjälp.

Om man är rädd för att Pessoaselen ska störa hästen i munnen kan man ju tömköra hästen. Ha inner töm direkt fäst i bettet eller genom bettringen till gjorden (för att få en mer ledande verkan - det blir lättare att ställa hästen och ge eftergift. Jag tycker att jag helt enkelt blir känsligare i handen om jag spänner på detta sätt.) Den yttre tömmen går från handen, runt rumpan, genom en låg sidoring på tömkörningsgjorden och fram till bettet. Nu kan man med yttertömmen själv bestämma hur mycket "tryck" som ska ligga an mot hästens rumpa.

Nackdel mot ovanstående är att tömmen kan glida upp under svansen vilket många hästar tycker är äckligt. Dessutom bör man ju även själv kunna bemästra ett par tömmar. Rätt använd och inte för hårt spänd kan Pessoselen säkert vara ett bra hjälpmedel.

Hela grejen med longeringssysyetmet är att det ska uppmuntra hästen att gå i rätt form. För att göra det så behövs hela den här grejen med eftergift och sådant, och när hästen har den här innspänningsmojjängen på sig, och går i rätt form, slutar inspänningarna att verka.:bump: :eek: :devil: :idea:

Ja, när den gå i vad jag tror du menar med " rätt form" dvs in med nos och in med bak så blir det avsevärt mindre tryck i munnen, men det känns endå för varje steg den tar. Inte mycket, men det känns.

Sedan så kan en häst inte jobba i bra form när den är inspänd för mycket, då går den antagligen bakom lod, spänner sig och blir struttig i steget, och hela "mojängen" får motsatt effekt.

Dock som jag sa tidigare tycker jag den är bra när den är löst spänd, att använda kortare stunder på hästar som accepterar den. Jag har longerat hästar som trivts mycket bra och arbetat avslappnat i denna. Sedan är jag lite emot vanliga inspänningar då de bara inverkar i bettet (De flesta inspänningar) och inte följer upp baktill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under... 2
Svar
31
· Visningar
3 879
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma