M
magsun
När kan man använda dessa och vad vill man uppnå genom att använda dessa hjälpmedel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Centaur skrev:aldrig pessoa, och nästan aldrig graman....... :smirk:
Pessoat är ett kasst bett, ger dubbla signaler och gör ont. Graman är ett tortyrredskap i oerfarnas händer, erfarna ryttare borde inte behöva den. Själv kan jag tänka mig att använda graman vid uteritt på en spänd och tittig häst, som nån sorts nödlösning. Får man hästen att sänka huvudet så slappnar den av mer. Dock tycker jag att en gogue är bättre!
Nora skrev:Ska man rida på pessoa kan det vara bra att sätta en liten rem under käken som en kedja på hävstångsbett så tar man bara hästen i munnen och trycker inte ner bara ner nacken, om det inte rä det man vill göra... Fått lära mig av dressyrtränare. Graman har jag ingen erfarenhet av...Men har faktiskt funderat på att använda åt en kbl travare jag rider då han kan bli så grymt stressad och bara kör upp skallen men jag vet inte om det är det bästa sättet...
Nora skrev:Men har faktiskt funderat på att använda åt en kbl travare jag rider då han kan bli så grymt stressad och bara kör upp skallen men jag vet inte om det är det bästa sättet...
alice skrev:Med risk för att han blir mer stressad när han känner sig fastlåst????![]()
Försök istället att undvika att sätta honom i situationer där han blir stressad....
//Alice