Pessoa respektive gramman!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare magsun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 914
M

magsun

När kan man använda dessa och vad vill man uppnå genom att använda dessa hjälpmedel?

Sv: Pessoa respektive gramman!

aldrig pessoa, och nästan aldrig graman....... :smirk:

Pessoat är ett kasst bett, ger dubbla signaler och gör ont. Graman är ett tortyrredskap i oerfarnas händer, erfarna ryttare borde inte behöva den. Själv kan jag tänka mig att använda graman vid uteritt på en spänd och tittig häst, som nån sorts nödlösning. Får man hästen att sänka huvudet så slappnar den av mer. Dock tycker jag att en gogue är bättre!

Centaur skrev:
aldrig pessoa, och nästan aldrig graman....... :smirk:

Pessoat är ett kasst bett, ger dubbla signaler och gör ont. Graman är ett tortyrredskap i oerfarnas händer, erfarna ryttare borde inte behöva den. Själv kan jag tänka mig att använda graman vid uteritt på en spänd och tittig häst, som nån sorts nödlösning. Får man hästen att sänka huvudet så slappnar den av mer. Dock tycker jag att en gogue är bättre!

Nej, men en avslappnad häst sänker huvudet.

Pessoabett och gramantyglar är suveräna när man vill knöka ihop en hästhals, så känner du behov av detta kan jag varmt rekommendera nämnda tillhyggen.

tänkte "pessoa-sele" när jag såg jämförelsen med graman. den slen fungerar i praktiken bra, men hästen får en liten känning i mungipan för varje steg den tar oavsett den går i form eller inte så den anävnder ite jag. håller mig till gough.

pessoabett - alltid vid uteridning på halvblodet när vi skall till Flygrakan och galoppera. För att bibehålla kontrollen utan att slita sönder munnen på honom. i det läget struntar jag i om han går o perfekt form eller inte, dit rider vi för att bränna av lite krut som man laddar upp i paddocken vid dressyrridning

graman - no way...

Ska man rida på pessoa kan det vara bra att sätta en liten rem under käken som en kedja på hävstångsbett så tar man bara hästen i munnen och trycker inte ner bara ner nacken, om det inte rä det man vill göra... Fått lära mig av dressyrtränare. Graman har jag ingen erfarenhet av...Men har faktiskt funderat på att använda åt en kbl travare jag rider då han kan bli så grymt stressad och bara kör upp skallen men jag vet inte om det är det bästa sättet...

Nora skrev:
Ska man rida på pessoa kan det vara bra att sätta en liten rem under käken som en kedja på hävstångsbett så tar man bara hästen i munnen och trycker inte ner bara ner nacken, om det inte rä det man vill göra... Fått lära mig av dressyrtränare. Graman har jag ingen erfarenhet av...Men har faktiskt funderat på att använda åt en kbl travare jag rider då han kan bli så grymt stressad och bara kör upp skallen men jag vet inte om det är det bästa sättet...

Då är det väl bättre att använda t.ex. ett pelham eller annan stång som är menad att användas med kedja..?

Nora skrev:
Men har faktiskt funderat på att använda åt en kbl travare jag rider då han kan bli så grymt stressad och bara kör upp skallen men jag vet inte om det är det bästa sättet...

Med risk för att han blir mer stressad när han känner sig fastlåst???? :confused: :angel: Försök istället att undvika att sätta honom i situationer där han blir stressad....

//Alice

Pessoa är def. Inte rätt bett om hästen kör upp huvudet. Jag provade det på min heta häst som var svår att hålla, för x antal år sen (blev rekommenderad att prova av tränare, och jag var bara 14 år...), red med dubbla tyglar. Häststackarn försökte resa sig varje gång jag tog i "stång"-tygeln. :(

Jag började träna mer dressyr och lydnad, det gav resultat!

Okei.... jag rider min häst på pessoa. Jag har förut ridit henne på tredelat men det lyssnade hon inte på. En kompis sa att jag skulle prova pessoa och det gjorde jag, hästengick med spetsade öron, jag behövde inte längre dra henne i munnen för att hon skulle stanna och hon trivdes riktigt bra med det bettet, har inte alls fått den effekten av att hästen drar ner huvudet när man tar i tygeln!

förtydliga lite,
mitt pessoa är en ledat gummibett, då jag ville ha det så milt som möjligt. jag rider aldrig med 2 tyglar utan har delta alternativt rider bara med en tygel i andra ringen.

Jag rider min häst på pessoa i perioder och tycker att hon verkar TRIVAS med det! Lugnar ner sig och lyssnar utan att jag behöver dra i henne, är mjuk o mer sansad... frustar och ser glad ut...
Det gör hon även med vanligt bett MEN just nu (alltid på hösten) har hon så mycket energi att det fungerar BÄTTRE med pessoa.
Tycker DET är bättre än att rida med vanligt bett vilket gör att hon stressar mer och jag får hålla in henne som sjutton... det blir mer bråk och jobbigt för oss båda...

alice skrev:
Med risk för att han blir mer stressad när han känner sig fastlåst???? :confused: :angel: Försök istället att undvika att sätta honom i situationer där han blir stressad....

//Alice

Jo det är klart att det är bäst men ibland går det ju inte. Vi håller till exempel på att lära han att galoppera, eller lära han att han får. Har man då galopperat ute i skogen är han så stressad sen så man får inte peta med skänkeln något eller ta i tygeln utan att han stresar upp sig. Detta är nog ett stadium vi måste ta oss igenom... Men jag har aldrig påstått att det är bra...var bara någon som sa det. Kanske värt ett försök ju! Så klart bara tillfälligt!

Om kedjan under käken: VILL man trycka ner huvvet så kan man ju såklart använda pessoa på vanligt vis. Men jag vet många, till exempel på ridskolan som använder det på hoppning när vissa hästar blir starka, och då vill dom ju bara ha ett skarpare bett för dom behöver ju inte köra ner skallen på hästen då...

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 731
Senast: Edla
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
909
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur