Pessoasele,Vad tycker ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare julia_v
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 111
J

julia_v

Vad har ni för åsikter om denna sele?

Har ni någon gång använt den?
I sådant fall i vilket syfte?
På vilken sorts häst tycker ni den passar?
Och vilken sorts häst passar den inte?

Vad anser ni att den har för för/nackdelar?

MVH julia_v

Jag anser att det finns bättre sätt att skola en häst än att binda fast munnen bakom rumpan.

Detta sätt innefattar dock en hel del eftergift från tränarens sida, något som hjälptyglar effektivt hindrar att man ger i tillräcklig mängd och tillräckligt snabbt.

Jag tror på manuellt arbete, ej automatik

en hand är känsligare än en snöre

därför ser jag hellre att om metoden måste tillämpas att han lägger yttre tömmen över rumpan och på så sätt får till det

Håller med!

Metoden med yttre tömmen bakom rumpan vid behov är garanterat bättre än en fast inspänning á la pessoasele och bortkastade pengar.

Min tränare tyckte att selen var bra för hästar som behövde bära sig mer, få mer balans.
Han sa även att de kan få bra effekt på travare som har svårt att galoppera rent.

Jag tycker den är förkastlig. Bättre att lägga ner de pengar den kostar på tömkörningslektioner.

Så har jag också fått "lära mig", jag fick även tips av
en av Sveriges bästa veterinärer att använda den på min
häst när hon hade haft en "ryggskada".
Jag tycker att den har både för & nackdelar, men på vissa
hästar fungerar den bra. :smirk:

Den är bra för hästar som har har dålig balans och hästar son lätt blir långa och tappar rytmen i trav och galopp.

nakdelarna är att den drar hästen litte i munen men hur mycket beror på hur man säter på den.

Tänk på att innte annvända den för länge då hästen anveder muskler som den annars innte anväder på samma vis som vid annan ridning så högst 5-10 min när hästen har jobbat med den några gånnder.

kram

Om man lägger yttre tömen på rumpan och sedan skall ta en halvhalt eller av saktnig tvingar man ju in bakdelen in mot volten.
Då är det bättre att ta en separat lina som man binder fast i tömkörnigs gjorden så den sitter som pesoaselen fast man inte har något fram till munen, hoppas du förstår hur jag menar.

kram

Men varför denna önskan att klämma in hästen i en form som den utan pessosele/inspänningstyglar/lina runt rumpan inte klarar av?

Det tycker jag är ett tydligt tecken på att hästen inte är musklad eller stark nog att utföra det man kräver av den och då ska den byggas upp långsamt, inte tvingas in en statisk form. Klarar man inte att utbilda hästen till det utan att använda allehanda selar och inspänningstyglar så tycker jag att man ska be nån om hjälp som kan det. :mad:

fast man ser rätt så snabbt om hästen i fråga "klarar" av
jobbet ,,man spänner in en ovan häst väldigt löst,
ser man att hästen blir superspänd osv, ja då
skulle jag nog inte använda den.
men jag har sällan el aldrig sett en häst som verkar "lida"
av den, sanare slappnar de av, får upp ryggen, och trampar på mkt bra.

En liten fråga, har du provat den på en häst eller sett
den användas?

Om hästen innte klarar av den så mäker ganska snabbt dessuto tvingar den innte hästen in i någon form utan upp manar den. remen bakom rumpan tvinngar innte in den utan hästen blit påmind av remen och uppmanar hästen att använda rupan så hästen kommer upp i ryggen och får mindre vikt på frambenen.
Vist all ridning går ut på att hästen skall gå i en endamåls riktig form utan hjälp tyglar och dyligt men på vägen dit kan det hända mycket.
tex hältor, fel ridning, ryggproblem mm som man kan behöva hjälp med så det är inngen lösnig på problemet att anveda hjälp medel utan en hjälp på vägen till att lösa poroblemet.

Har du någon gång använt pessoa selen eller vet hur den använs.

Kram

Har sett ryttare använda den, ja. Då i första hand hoppryttare som tycker att det är ett enkelt sätt att få en "trevlig" och lättriden form på sina hästar utan att behöva lägga ner nåt arbete.

Jag har aldrig använt en sådan på någon av mina hästar. De longeras i kapson och lina och hittar en alldeles utmärkt form framåt-nedåt och arbetar med ryggen UTAN hjälptyglar. Jag använder aldrig någon form av hjälptyglar på mina hästar.

Kan bara säja grattis till att du innte har haft behov av hjälp tyglar på dina hästar.
Dom ryttarna som missbrukar dom ger jag lika litte för som dom som innte inser att dom behöver ha hjälp för en felriden häst kan man innte alltid enbart rida riktig i gen utan man kan behöva hjälp medel, eller kan kan man väl men då på bekostand av att hästen hinner få förslitnings skador på vägen ditt.
tex en travare som har svårt i galoppen, man sitter dör och jobbar och jobbar med den men häsen blir lång = du sitter deräkt på rygen, när hästen blir lång blir den stark =man brar i munen för att få stopp då den = hästem tror att den gårt fel =hästen vill innte galoppera efter ett antal gånger = hästen blir innte samarbets villig om man rider på detta settet kan även hästen få ont i ryggen och då är pessoa selen hjätte bra att anveda då innte tyttaren sitter på ryggen och skapar obalans utan hästen får hitta sin egna balans samtidigt som de blir på mind om bakbenen. kan koma på fler grejer som den är bra för men varför försöka när du redan har bestämt dej för att den är dålig
vi lever innte i en drömvärd där allt går bara man gör på ett set så går allt bra men så är det innte och ett set kan vara rätt för en häst men innte för en annan.

Men alla är väll salig på sin tro.

Kram

Jag hjälper en ponnyryttare i stallet med hennes ungponny,
jag rider den ibland men vi har även provat denna sele
på henne.
Ponyyn i fråga är obalanserad, vill inte ta stöd på bettet,
och sticker iväg när hon tycker att det är jobbigt.
Hon har visat sig verkligen fungera i pessoan, hon
orkar balansera sig (utan ryttare), hittar takten i traven,
höjer upp ryggen, magen, samt tar ett lätt stöd på bettet.
Så i hennes fall tycker jag att pessoan är bra. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
975
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 831
Senast: Murray
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 372
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025