Pessoasele..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nettiling
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 979
Sv: Pessoasele..

Håller med om att selen på bilden sitter helt fel.

Min häst artbetar väldigt bra med selen! Hon har lite svårt att jobba på rätt sätt och med selen söker hon sig verkligen nedåt utan att den drar henne i munnen.

Tycker det är ett utmärtkt sätt att arbeta hästen med varierat arbete. Man skall dock se upp på att de snabbt blir trötta och får mjölksyra så man får jobba korta pass.

Sweet skrev:
Det var nog det dummaste jag läst på länge! Vad har du för erfarenhet av att omskola en travare??

Med styrka kommer bärighet i galoppen, inte av att man tråcklar på hästen en Pessoasele!

Vill du ha en referens lista!? :smirk:

Jovisst så kommer bärighet med styrka, men många travare har en väldigt obalanserad galopp, och med hjälp av pessoea selen så får den hjälp att få en mer balenserar galopp och då får den mer RÄTT styrka, balans och bärighet!
Här snackar vi inte om att tråckla ihop hästen!

Sedan tycker inte jag att den skall spännas mellan frambenen heller utan hellre i sidorna

Jag frågade vad du hade för erfarenhet att skola om travhästar, vill du ge mig en referenslista så är det bara att PM;a.

Såg på din hemsida att du bara hade "ridhästar" hemma, så visst undrar jag vad du har för erfarenheter av travhästar.

Allmänt inlägg i tråden och lån av knapp...

Jag har jobbat mina hästar i pessoaselen. Både halvblod och varmblodstravare. Jag har bara goda erfarenheter. Fäster den mellan frambenen som på bilden men sätter den längre ner på sidorna i gjorden. Vill ju hjälpa dem neråt eftersom jag har en som gärna går i hög form.
Jag har hästar som är mjuka i munnen, som inte är rädda för att bli inspända och som jobbar mjukt och avslappnat med tryck i bakkärran. Dessutom har de - speciellt travarna - blivit mer balanserade, koncentrerade på arbetet och fått mer muskler, bättre galopp. Även min kotknackare/massör tycker att den är ett gott hjälpmedel och använder den själv och det är ett plus på min lista!

Jag har väldigt många kompisar som har travare, vilka jag hjälper/hjälpt genom åren.
Att pm:a dig en lista på namn på mina vänner hade inte sagt dig någonting, det är ju inte mängden som räknas, utan kvaliteten!!

Sedan så tycker jag att en sak är rätt så roligt! Ena stunden så är travare så lika "vanliga ridhästar" och har kapacitet att bli lika bra som dem i ex hoppning, och ena stunden så är det skillnad mellan hur man skolar "travare" och "vanlig ridhäst"??
Här hänger jag inte med längre!
Alla hästars träning går ut på en och samma sak! Bärighet,balans, styrka, smidighet och lydnad. Grundjobbet är det samma oavsätt häst, dock så skilljer det sig i hur mkt hjälp de behöver på vägen, och vilken sorts av hjälp de behöver!
Så det spelar ingen roll att man har utbildat så och så många hästar utav den och den rasen!

En annan sak! Jag skriver om min erfarenhet och de ger inte dig rätt att "gå på mig"! Jag hoppar inte på dig för att du skriver om din "erfarenhet".
Personen i fråga undrade om fördelarna och nackdelarna med pessoaselen, inte dess vara eller icke vara, för vi vet ju hur sådana trådar brukar sluta, alla har ju olika åsikter!

p.s jag har inte bara "renrasiga ridhästar" hemma... Jag har en häst med 12,5% travarblod i sig..d.s

En travare som har gått på travet ÄR det stor skillnad på att ridträna än en travare som aldrig tränats för trav, eller för den delen en "ridhäst" så är det bara och jag har aldrig sagt något annat.

Visst ÄR det skillnad, men man har samma mål med träningan för att nå det slutgiltiga målet. Där är det ingen skillnad!
Men samtidigt så skilljer det från individ till indivi, vissa hästar som har gått på travet är väldigt lätta att omskola, medan vissa är svårare.
Själv har jag dock bara kommit i kontakt med hästar som har gått på travet/tränats för trav, någon har varit ganska så framgångsrik, och några lite mindre framgångsrika.

Sedan så tycker jag att en sak är rätt så roligt! Ena stunden så är travare så lika "vanliga ridhästar" och har kapacitet att bli lika bra som dem i ex hoppning, och ena stunden så är det skillnad mellan hur man skolar "travare" och "vanlig ridhäst"??

Glöm inte att det inte brukar vara samma människor som har de båda åsikterna... :angel:

En kompsis hadde en sådan.
Ger inga ryck i munnen, men den rörde sig kanske mycket tyckte jag (rädda hästar?)

Själv skulle jag aldrig sätta sånna grejor på hästen , det är liksom för mycket!

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 827
Senast: Murray
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 083
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka