Pessoasele

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 4 512
H

Hanna

Jag skulle vilja veta lite info om användning av pessoasele.
Är det förebyggande syftet att hästen skall hitta sin balans och gå i en lång och låg form?
Hur ofta ska man använda ett pessoasele när hästen verkligen behöver hitta sin långa och låga form, kan man använda selet ett par dagar i veckan?
Verkan är väl på rygg och rump musklerna?

Det är INGEN unghäst!!
/Hanna

Sv: Pessoasele

Japp den ska vara bra för rygg och bakmuskler (påstås det iaf), eller hela överlinjen faktiskt. Men det bästa vore jo om du kunde tömköra istället, eller varför inte rida hästen, tex mkt i backar osv. Pessoaselen är mkt diskuterad innan, sök på det så kommer det nog visa sig att det finns en hel del trådar om den.

Japp den ska vara bra för rygg och bakmuskler (påstås det iaf), eller hela överlinjen faktiskt. Men det bästa vore jo om du kunde tömköra istället, eller varför inte rida hästen, tex mkt i backar osv. Pessoaselen är mkt diskuterad innan, sök på det så kommer det nog visa sig att det finns en hel del trådar om den.

Okej tack så mycket!
Men saken är den att jag anser att tömköra så att hästen går rätt krävs en kunnig hand som jag anser att jag inte har. Är det inte bättre då att longera hästen ett par dagar i veckan så att han får hitta sin egna form?:) Rider gör jag också, men han har just nu lite träningsverk i ryggen därför kan jag ej rida så mkt...

Jag fuderar på att köpa en sådan... mina kussar har en sådan (tror jag) och jag ska ta och passa på att använda den nu i veckan. J
ag har hört både gott och ont om den, dock bara gott av dom som har använt den eller sett någon använda den.

Jag fuderar på att köpa en sådan... mina kussar har en sådan (tror jag) och jag ska ta och passa på att använda den nu i veckan. J
ag har hört både gott och ont om den, dock bara gott av dom som har använt den eller sett någon använda den.

Samma här! ;)

Jag har sett folk använda den och jag tycker inte att den är särskilt bra, den används även ofta som ngt slags straff eller en korrigering för hästar som stegrar sig...

Hanna; om du inte kan/orkar rida be någon duktig hjälpa dig med det, för det är klart bättre än pessoaselen om du ska bygga muskler (iaf om det görs rätt).

Jag har sett folk använda den och jag tycker inte att den är särskilt bra, den används även ofta som ngt slags straff eller en korrigering för hästar som stegrar sig...

Hanna; om du inte kan/orkar rida be någon duktig hjälpa dig med det, för det är klart bättre än pessoaselen om du ska bygga muskler (iaf om det görs rätt).

Jo jag kan och orkar rida honom, men jag menade vid tömkörning. Att jag anser att kunna jobba hästen lång och låg vid tömkörning så krävs det en del kunnighet som jag anser att jag inte har. Jag har fått hjälp med pessoaselen hur den skall användas osv... Tack iaf!

Jo jag kan och orkar rida honom, men jag menade vid tömkörning. Att jag anser att kunna jobba hästen lång och låg vid tömkörning så krävs det en del kunnighet som jag anser att jag inte har. Jag har fått hjälp med pessoaselen hur den skall användas osv... Tack iaf!

Jo, jag förstod det men du skrev även att du hade ngn slags träningsvärk som gjorde att du inte kunde rida så mkt som det uppenbarligen behövs.

Är du inte kapabel nog att tömköra är du troligtvis inte heller kapabel att använda pessoaselen, även om du "fått instruktioner". Men visst det är din häst och dina problem som kommer...

Jo, jag förstod det men du skrev även att du hade ngn slags träningsvärk som gjorde att du inte kunde rida så mkt som det uppenbarligen behövs.

Är du inte kapabel nog att tömköra är du troligtvis inte heller kapabel att använda pessoaselen, även om du "fått instruktioner". Men visst det är din häst och dina problem som kommer...

Visst kan jag tömköra, men jag påstår inte att jag är duktig på det eller att jag har någon bra utrustning. Därför använder jag Pessoaselen...

har du överhuvudtaget testat pessoasele själv? De flesta som INTE testat den tycker den är skit, medan folk som testat den bara fått positiva resultat.

Hästen har träningsvärk, inte ryttare.

Senast ändrad:

har du överhuvudtaget testat pessoasele själv? De flesta som INTE testat den tycker den är skit, medan folk som testat den bara fått positiva resultat.

Hästen har träningsvärk, inte ryttare.

Men har den träningsvärk i ryggen har du ju uppenbarligen gjort ngt rätt, ge den E-vitaminer för musklerna, och kolla för säkerhetsskull att det inte är sadeln som gör ont..

Senast ändrad:

Men har den träningsvärk i ryggen har du ju uppenbarligen gjort ngt rätt, ge den E-vitaminer för musklerna, och kolla för säkerhetsskull att det inte är sadeln som gör ont..

Trots att jag inte är TS kan jag ju ändå svara eftersom jag äger hästen och Hanna är fodervärd.

Hästen har varit skadad i två månader, han är riden ungefär en månad och då inte speciellt mkt arbetad, tycker inte alls att det är konstgit att han får lite träningsvärk då.
Sadeln är utprovad av proffisonel sadelutprovare så den passar hästen bra. Han har svår rygg att hitta sadel till. Dock så är nu hästen lite omusklad så jag kan tänka mig att sadeln kanske inte sitter så som den gjorde när vi provade den. Men utprovaren sa att en fårskinspadd skulle hjälpa och fylla ut "tomrummen" som blir där det saknas muskler.

Men jag skulle tro att ryggontet beror mer på träningsvärk än sadeln. Men jag ska inte säga för mkt, har inte träffat hästen på snart 2 veckor.

Trots att jag inte är TS kan jag ju ändå svara eftersom jag äger hästen och Hanna är fodervärd.

Hästen har varit skadad i två månader, han är riden ungefär en månad och då inte speciellt mkt arbetad, tycker inte alls att det är konstgit att han får lite träningsvärk då.
Sadeln är utprovad av proffisonel sadelutprovare så den passar hästen bra. Han har svår rygg att hitta sadel till. Dock så är nu hästen lite omusklad så jag kan tänka mig att sadeln kanske inte sitter så som den gjorde när vi provade den. Men utprovaren sa att en fårskinspadd skulle hjälpa och fylla ut "tomrummen" som blir där det saknas muskler.

Men jag skulle tro att ryggontet beror mer på träningsvärk än sadeln. Men jag ska inte säga för mkt, har inte träffat hästen på snart 2 veckor.

TACK marie! :D

Eftersom "Olympus" har haft hästen och ridit honom i två år, sen kommer han till mig som både sitter och rider på ett helt annat sätt än henne. Klart han får träningsverk, men det var ju inte det tråden var ämnad för!!

Alltså, för det första skrev jag ju att om den har träningsvärk, har hon ju uppenbarligen gjort ngt rätt, dvs jag klagade inte över träningsvärken.
Jag tyckte bara att om den nu har träningsvärk, trol, eftersom den varit skadad, kanske den behöver lite hjälp med att bygga upp musklerna igen, därav förslaget om E-vitamin, som ju hjälper till att transportera ut slaggprodukter (mjölksyra) och dessutom hjälper dem att bygga nya muskler snabbare.

Och för det andra så ser jag intepessoaselen som ett alternativ ändå i den här situationen. Är den otränad får den träningsvärk vid all träning, det är ju inte så att bara för att ingen sitter på så använder den inte ryggmusklerna.

Har den varit skadad en längre tid har den säkerligen tappat muskler och sadeln lär inte passa längre. Det är heller ingen garanti att den passa för att en sadelutprovare har sett ut den, jag har varit med om hästar som har fått helt felpassande sadlar, och blivit halta som följd.
Men det var som sagt inte det tråden handlade om.

TACK marie! :D

Eftersom "Olympus" har haft hästen och ridit honom i två år, sen kommer han till mig som både sitter och rider på ett helt annat sätt än henne. Klart han får träningsverk, men det var ju inte det tråden var ämnad för!!

Det är inte klart att den får träningsvÄrk, men däremot är det inte helt ovanligt att hästar blir halta vid ryttarbyten.

Jag har INTE testat själv, eftersom jag inte utsätter mina hästar för vadsomhelst (dessutom musklar de sig alldeles utmärkt av min ridning), jag har däremot varit med vid ett flertal tillfällen när den använts, jag har inte blivit imponerad och kommer nog inte bli det i framtiden heller. Hästen får ett ryck i munnen vid varje steg den tar, jag vet ju inte hur ni rider men för mig är det oacceptabelt.

Slänger in lite länkar till gamla trådar i ämnet;

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=704060&highlight=pessoasele
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=480236&highlight=pessoasele

Läs och begrunda om detta utsökta tortyrredskap, men visst det kanske ser snyggt ut när hästen böjer på nacken, men jobbar den?

Jag har INTE testat själv, eftersom jag inte utsätter mina hästar för vadsomhelst (dessutom musklar de sig alldeles utmärkt av min ridning), jag har däremot varit med vid ett flertal tillfällen när den använts, jag har inte blivit imponerad och kommer nog inte bli det i framtiden heller. Hästen får ett ryck i munnen vid varje steg den tar, jag vet ju inte hur ni rider men för mig är det oacceptabelt.

Slänger in lite länkar till gamla trådar i ämnet;

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=704060&highlight=pessoasele
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=480236&highlight=pessoasele

Läs och begrunda om detta utsökta tortyrredskap, men visst det kanske ser snyggt ut när hästen böjer på nacken, men jobbar den?

Det står ord mot ord angående pessoaselet! Och jag får väl tycka hur jag vill, och använda vad jag vill!? så sluta kritisera selet, för det var inte dom komentarerna jag letade efter. Sen skiter jag i om du blir imponerad eller inte för det hör inte hit!!

När jag har använt selet så har hästen jobbat med HELA kroppen. Det beror kanske på hur man spänner in hästen eller hur?

Det står ord mot ord angående pessoaselet! Och jag får väl tycka hur jag vill, och använda vad jag vill!? så sluta kritisera selet, för det var inte dom komentarerna jag letade efter. Sen skiter jag i om du blir imponerad eller inte för det hör inte hit!!

När jag har använt selet så har hästen jobbat med HELA kroppen. Det beror kanske på hur man spänner in hästen eller hur?

Lilla vän, Klart att du får tycka vad du vill. precis som jag får tycka vad jag vill. Du ville ha kommentarer du fick mina, men eftersom de inte var samma som dina (de du ville ha), blev du tjurig och tyckte att de var dåliga. (kan det vara så att mina faktiskt stämmer?)
Jag tänker fortsätta kritisera de saker jag anser vara dåliga, nästintill djurplågeri, i fortsättningen också, det bestämmer inte du.

Du kanske skulle vakna upp lite och se hur världen fungerar, allt är inte jättebra och pessoaselen tillhör de mindre bra sakerna.

Hästen kanske jobbade med sin kropp, pga tvång, och det är inget som jag skulle förespråka öppet precis. Och nej det beror inte på hur du spänner den, det beror på att det är ett tvångsredskap. Du tvingar hästen att ta ner och in huvudet (vilket inte har någotsomhelst att göra med hur den arbetar med rygg och bakben) samtidigt som den får ett ryck i munnen varje gång den tar ett steg med bakbenen. Vill du att hästen ska jobba ordentligt, sätt på en longergjord och spänn en fleecelinda bakom rumpan, sen kan du longera och hästen borde hitta sin form alldeles själv utan tvång.

Läste du öht de gamla trådarna?

Men som sagt du ville ju inte ha goda råd, utan du ville bara höra hur bra pessoaselen var så det spelar ju ingen roll vad man skriver.

Men du skriver ju som om det du tycker är det som är rätt och alla andra som har fått positiva upplevelser av selen är rena djurplågarna som tycker den är bra.

Jag har småläst flera trådar på buke om selen och man har fått väldigt delade uppfattningar om den. En del tycker den är jättebra, medan andra, som du, tycker den är skit och visst, det accpeterar jag. Men om det nu är ett så tydligt tortyrredskap, varför är det ändå så många som är positiva till den? Eller menar du att dom som tycker den är bra är djurplågare? Varför är den öht ens tillåten i svrige, som har förbjudit en del grejer som är tillåtna i andra länder?

Japp den ska vara bra för rygg och bakmuskler (påstås det iaf), eller hela överlinjen faktiskt.
Där får ditt första meddelande verkade du ju ändå var rätt positiv till den, men senare skrev du att hästnar inte alls arbetar utan bara böjer på nacken. Hur ska du ha det?

*KL*

Jag har svarat i sådana här trådar innan och länkar också till ett par gamla trådar, som jag tycker är bättre, då de tar upp både fördelar och nackdelar

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=704108

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=651700

Kan kort nämna att jag använder pessoasele lite då och då. Om den är korrekt spänd, så rycker den inte hästen i munnen i varje steg, då är den felspänd. Själv har jag en knut mitt på varje sida, och då slipper man garanterat att den skulle rycka i munnen.
Tycker oftast att det är de som aldrig provat den som uttalar sig negativt.
Sedan passar den inte för alla hästar, givetvis!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 045
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S