Pessoasele

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 4 512
Sv: Pessoasele

Jag har testat pessoasele. Använder man den med förstånd och med en duktig människa i närheten så är den helt ok.

Dock har jag aldrig använt den på en häst som varit avställd utan på starka hästar som behöver arbeta lite extra.

Om hästen inte varit igång så länge så råder jag er till enklare ridning och lättare tömkörning. Det är ''bättre'' om du misslyckas med tömkörningen och lär dig den vägen än med pessoasele, tro mig, jag har sett en häst som blivit för hårt inspänd och han mådde inte bra efter det.

Men du skriver ju som om det du tycker är det som är rätt och alla andra som har fått positiva upplevelser av selen är rena djurplågarna som tycker den är bra.

Jag har småläst flera trådar på buke om selen och man har fått väldigt delade uppfattningar om den. En del tycker den är jättebra, medan andra, som du, tycker den är skit och visst, det accpeterar jag. Men om det nu är ett så tydligt tortyrredskap, varför är det ändå så många som är positiva till den? Eller menar du att dom som tycker den är bra är djurplågare? Varför är den öht ens tillåten i svrige, som har förbjudit en del grejer som är tillåtna i andra länder?

Där får ditt första meddelande verkade du ju ändå var rätt positiv till den, men senare skrev du att hästnar inte alls arbetar utan bara böjer på nacken. Hur ska du ha det?

Jag skrev ska vara bra, inte, ja den är bra, så nej, jag tycker inte att jag uttryckte mig särskilt positivt till den där, och som jag skrev, de böjer bara på nacken, jag uttryckte mig klart och tydligt hela tiden.
Jag har heller aldrig påstått att det jag tycker är det enda rätta att tycka, jag har bara uttryck mina åsikter, vilket är helt lagligt och var precis vad TS skrev att hon ville att man skulle göra (till en början iaf).
Resten i ditt inlägg är bara trams och spekultioner och jag tänker inte ens försöka svara på det, de som kan svenska förstår vad jag tycker och tänker om selen genom att läsa mina tidigare inlägg.

Det vanligaste felet till att folk använder dylika redskap är okunskap.

Jag skulle kunna räkna upp flera redskap som används men inte är lämpliga i allas händer.

Det är väl meningen att hästen ska gå i en låg form där den arbetar igenom hela överlinjen men jag tycker inte alls att den ger det resultatet. Man ska använda selen med kapson men hästen blir liksom ihoptryckt i varje steg. Den trycker emot nosryggen (om man har bett rycker den i munnen och bestraffar hästen för varje steg) och stoppar hästen i varje rörelse. Min häst blev iaf mkt ryckig när jag använde pessoaselen och hon spände sig även väldigt mkt. Resultatet blev en spänd ryckig häst som trycker under sig istället för att samla.

Jag kan inte rekomendera pessoasele lär dig tömköra istället.

Tycker inte det jag skrev var trams, tvätom och spekulationer är väl det som en disskution går ut på på sätt och vis.

Du skriver ju "såhär och såhär är det och blir det om man andvänder pessoasele" men uppenbarligen inte eftersom folk har fått helt andra erfranenheter än dig.

Jag är högst osäker på om du förstår vad jag skriver, det du skrev var inget annat än dåliga försök att motbevisa mig, och spekulationer hör inte hemma i en diskussion, däremot gör argument det och dina är väl tunna för att vara dugliga.
Ja, jag skriver att så och så blir det när du använder selen = mina åsikter, och ja, det blir så, för jag har svårt att se hur det skulle kunna bli på något annat sätt, när de jag sett haft :

* Korrekt spänd sele
* Erfaren linförare
* En tränad häst

Varför skulle det bli bättre med samma eller sämre förutsättningar då?

Jag förstår inte heller denna aversion mot just mina argument, när flera i tråden tycker precis som jag.

Jag har kommit med flera förslag som är klart bätre än selen, men eftersom TS redan från början bestämt sig för att den är helt otroligt bra för alla hästar, så känns det meningslöst att ens försöka hjälpa, eller komma med förslag.

Jag känner ingen vettig person som anser att pessoaselen är ett bra alternativ till ridning i fråga om träning av muskler.

Jag försöker inte motbevisa dig, och det kan jag dessutom inte heller, eftersom jag inte har ngr erfarenheter om selen. Tycker bara du skriver på ett sånt nedlåtande sätt. Visst, du gillar inte selen, det har vi förståt, men det verkar som om du dömmer alla till djurplågare och okunniga för att man tycker positivt om selen. Jag hoppas du inte dömmer mig, etfersom jag varken tycker ngt negativt eller positivt om den men jag är öppen för förslag om och ngn skulle tipsa mig om att den kanske skulle funka på min häst så skulle jag överväga och prova för att se hur den var.
Bara för att du har fått negativa erfarenheter så behöver det inte vara djurplågeri att andvända den för alla hästar funkar olika.

Jag förstår inte heller denna aversion mot just mina argument, när flera i tråden tycker precis som jag.

Skulle du kunna citera dom andra i den här tråden som har lika negativa åsikter och dåliga erfarenheter som dig?

Ska tilläga att jag har fått mail från TS där hon berättade att hon hade testat selen och att hon hade fått en positivt erfarenhet. Funkade tydligen jättebra på hästen. Kan inte kolla exakt vad hon skrev nu eftersom jag är på jobbet.
Men jag litar på Hanna, annars skulle jag ju aldrig lämnat min häst hos henne.

Jag tror fortfarande inte att du förstår vad jag skriver. Tycker du att det jag skriver är nedlåtande får det stå för dig, att jag är negativ till selen, ja det stämmer för jag ser inte hur den skulle kunna göra något gott, jag har inte sagt att alla är okunniga och djurplågare, jag skrev däremot att det är vanligt att okunniga använder sig av dylika hjälpmedel, därför att de helt enkelt inte vet vad alla konsekvenserna blir, om du eller TS sedan tar åt er av det är det upp till er,det var inte kriktik mot er utan nämndes mest i största allmänhet. Jag står fast vid att den är mest ett plågande redskap för hästen. Hästar fungerar inte olika, har du läst någon etologi, vet du det, att de har samma kroppsbyggnad och mekanik, att de sedan har olika psyken har inte med saken att göra (det är här du tappar vad jag skriver).

Ok, jag kan erkänna att ngr av de negativa inläggen har jag nog läst i andra trådar, däremot borde du läsa fjordtokans inlägg, hon rekommenderade (precis som jag) tömkörning istället.
Men framför allt läs de gamla trådarna jag länkade till så får du se att jag är långt ifrån ensam om mina åsikter angående selen.

Jag tror fortfarande inte att du förstår vad jag skriver. Tycker du att det jag skriver är nedlåtande får det stå för dig, att jag är negativ till selen, ja det stämmer för jag ser inte hur den skulle kunna göra något gott, jag har inte sagt att alla är okunniga och djurplågare, jag skrev däremot att det är vanligt att okunniga använder sig av dylika hjälpmedel, därför att de helt enkelt inte vet vad alla konsekvenserna blir, om du eller TS sedan tar åt er av det är det upp till er,det var inte kriktik mot er utan nämndes mest i största allmänhet. Jag står fast vid att den är mest ett plågande redskap för hästen. Hästar fungerar inte olika, har du läst någon etologi, vet du det, att de har samma kroppsbyggnad och mekanik, att de sedan har olika psyken har inte med saken att göra (det är här du tappar vad jag skriver).

Ok, jag kan erkänna att ngr av de negativa inläggen har jag nog läst i andra trådar, däremot borde du läsa fjordtokans inlägg, hon rekommenderade (precis som jag) tömkörning istället.
Men framför allt läs de gamla trådarna jag länkade till så får du se att jag är långt ifrån ensam om mina åsikter angående selen.

Seriöst nu Virre! Kan du inte bara lägga ner snacket? Jag har prövat selen nu och jag är jättenöjd! blablabla:smirk:
och tackar för tips...
Så nu kan du väl lägga ner det här och sluta tjaffsa!?

Seriöst nu Virre! Kan du inte bara lägga ner snacket? Jag har prövat selen nu och jag är jättenöjd! blablabla:smirk:
och tackar för tips...
Så nu kan du väl lägga ner det här och sluta tjaffsa!?

Jaha och? det är faktiskt ni som har tjafsat hela tiden, jag har bara sagt min åsikt och ni har inte gillat den. osv. Jag lade ner för längesedan, när jag insåg att du inte alls ville ha ngr tips utan bara ville att folk skulle hålla med dig.
Jag tar däremot inte att folk snackar skit om mig eller förringar mina åsikter och har därför fortsatt svara och "försvara" mina åsikter.

Sen om du är nöjd för att du torterat din häst bryr jag mig inte nämnvärt om, det får, som sagt, stå för dig/er, eftersom ni är två som hackar på mig...

Senast ändrad:

Jaha och? det är faktiskt ni som har tjafsat hela tiden, jag har bara sagt min åsikt och ni har inte gillat den. osv. Jag lade ner för längesedan, när jag insåg att du inte alls ville ha ngr tips utan bara ville att folk skulle hålla med dig.
Jag tar däremot inte att folk snackar skit om mig eller förringar mina åsikter och har därför fortsatt svara och "försvara" mina åsikter.

Sen om du är nöjd för att du torterat din häst bryr jag mig inte nämnvärt om, det får, som sagt, stå för dig/er, eftersom ni är två som hackar på mig...

asså mogna seriöst!!! jah jag torterar hästen jättemycket och jag kanske gillar det? eller hur!?!?;)

kl

Bra att pessoaselen funkar för dig, har aldrig sett den användas eller använt den själv. Jag tror inte många hästar skulle passa att ha den, men någon måste passa annars skulle den inte finnas...

Precis som fjordtokan skrev så tror jag inte det går att ha en låg form med selen.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 045
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S