Sv: Pest eller kolera (kraftfoder under konvalescens)
Hej!
Om hestekraft innehåller spannmål i någon form så ta bort det helt och ge rehab i stället. Kraftfoder utan spannmål innehåller inte stärkelse och ger inte en piggare häst, de fungerar som grovfoder i hästens matsmältning.
Det är inte fodersorten i sig som är 'problemet' här, utan all den energi som hon får från kraftfodret, vilket under total vila gör att hon ännu lättare 'kokar över'. Det är ju en betydande skillnad att stå på box 24 h per dygn (hon ska promeneras vid hand men det har vi fullständigt strukit) jämfört med att gå ute 12 h per dygn med polare. Vissa hästar klarar det ju fint ändå, valacken t ex kan man ösa i massvis med kraftfoder oavsett sort även på boxvila. Det är en pigg och energisk häst, men han tar 'fnattet' på promenaderna eller i sjukhage, och inte i boxen så att säga. Blir aldrig stallmodig eller svårhanterlig heller.
Men den här damen är annan kaliber. 1½ dygn på box och det pyser redan ur öronen på henne. Hon har haft tre totalexplosioner modell rejäla idag, och där andra hästar nöjer sig med att skutta lite så kör hon full rodeo. Nu KAN det vara så att hon sansar sig efter några dagar, sånt har hänt förr. Men efter hur hon var när hon stod på banan, och vilken extrem skillnad det blev bara av mer utevistelse med kompis är jag rädd att det här kommer gå från illa till värre..
Och byta kraftfoder hjälper föga sålänge honf år i sig lika mkt energi.
Energi som hon tyvärr behöver, hon står på bantning nu och har gått ner det hon ska, men ska inte bli smalare. Liite till kan hon väl tappa, men med en sån kraftig neddragning som jag tror skulle behövas riskerar man att hon tappar alldeles för mycket. Därav pest eller kolera.
Det är bättre att ge hö än hösilage till en häst som din på box, den äter lika många kilo hö men får i sig mer näring eftersom hö inte innehåller lika mycket vatten.
Damen äter inte hösilage med TS 61%, däremot gick det blötare bra, så jag är tveksam till att hon skulle äta speciellt många gram hö. Nu spelar det dock ingen roll då hö inte är ett alternativ, dels får jag inte tag i bra hö, dels kan jag inte lagra det under den här hysteriska luftfuktigheten och dels vill jag helst inte ta in hö i stallet.
Sen håller jag INTE med om att de äter lika många kilo hö som hösilage. Valacken äter utan problem 15 - 20 kg hösilage på fri tillgång men var aldrig över 12 kg hö på fri tillgång.
Kolla på säcken vad ditt kraftfoder innehåller, Krafft Groov och K rehab innehåller inte stärkelse och ger bara lugn energi till din häst, bort med allt spannmål alltså.
Som sagt, inet fodertypen som är problemet utan energin därifrån. Hestekraft innehåller majs, solrosfrö, betmelass, lusern, popcorn, vetekli, rostade sojabönor och så mineraler och vitaminer då.
Betfor är också bra, inget stärkelse eller socker i det heller.
Eh, inget socker i betfor???
Har själv fullblod och förstår ditt dilemma, han blev dock en annan häst sen vi slutade helt med spannmål i fodret, mycket trevligare att rida också!
Den här damen har inga problem med havre, märktes noll skillnad på henne när havren togs bort. Och lugn och trevlig både att ha att göra med och rida - om hon får gå ute. och det är ju just det hon inte får nu, och det är en hel del rörelse som 'försvinner' där, som ju gör en hel massa för upplagringen av överskottsenergi, och det psykiska välmåendet (som ju är hårt kopplat till hur lugn/inte lugn en häst är).