Pest eller kolera (kraftfoder under konvalescens)

Alexandra_W

Trådstartare
Fullblodet har lyckats skaffa sig själv en veckas boxvila.

Och nu slåss jag med samvetet och grunnar febrilt över pest eller kolera, pest eller kolera, pest eller kolera?

Pestalternativet: Kapa ner kraftfodret rejält och förhoppningsvis hålla henne på mattan lite bättre, men riskera att hon rasar i hull

Koleralternativet: Behålla kraftfodret och behålla hullet hyfsat men riskera en överladdad dam?

Hon har fri tillgång på hösilage, äter cirka nio kg, nästan aldrig mer, rätt ofta mindre. Hitills NOLL intresse av att äta i boxhagen, roligare trampa ner käket. Står på 0,7 kg rehab, 1,2 kg hestekraft och 2 dl olja. Detta har iaf hitills gett viktnedgång, väntar dock för nuvarande för att se om den kommer hejdas snart eller fortsätta (då måste jag öka). Ger 86 MJ btw, så vi har inga direkta marginaler att ta av då hon ligger lågt redan nu.

så, hjälp?

Sv: Pest eller kolera (kraftfoder under konvalescens)

Kan du öka rehab:en o minska hestekraften? hestekraft är ju enormt energirikt. de rek 2 kg till högdräktiga och digivande ston så 1,2 kg är ganska mkt för en boxvilande häst. mina fick som mest det när de tävlade i trav + havre lite annat, höet var rätt dåligt just då, vilket inte jag bryr mig om då kan jag ge mer av det

Hej!
Om hestekraft innehåller spannmål i någon form så ta bort det helt och ge rehab i stället. Kraftfoder utan spannmål innehåller inte stärkelse och ger inte en piggare häst, de fungerar som grovfoder i hästens matsmältning. Det är bättre att ge hö än hösilage till en häst som din på box, den äter lika många kilo hö men får i sig mer näring eftersom hö inte innehåller lika mycket vatten. Kolla på säcken vad ditt kraftfoder innehåller, Krafft Groov och K rehab innehåller inte stärkelse och ger bara lugn energi till din häst, bort med allt spannmål alltså. Betfor är också bra, inget stärkelse eller socker i det heller. Har själv fullblod och förstår ditt dilemma, han blev dock en annan häst sen vi slutade helt med spannmål i fodret, mycket trevligare att rida också! Lycka Till!

Nej vatteninnehållet påverkar inte konsumtionen om inte TS är väldigt lågt. Ett blött foder tar inte mer plats eftersom kroppen ändå måste blöta upp det torra. Se bara på vad en häst kan stoppa i sig av bete.
Att betfor inte innehåller socker var en nyhet?? Nu anser jag iofs att betfor ändå är ett bra foder i sammanhanget.
PL

Ta hellre en viss viktnedgång än att riskera en överladdad häst som inte klarar konvalescensen. Sen har folk så olika krav på hur tjock en häst måste vara.
PL

Olja, lusern, betfor/betmassa...? Plus så mycket hösilage damen behagar peta i sig?

Försöka få tag på ett hö med herrejösses värden och fixa en höhäck i hagen.

Hej!
Om hestekraft innehåller spannmål i någon form så ta bort det helt och ge rehab i stället. Kraftfoder utan spannmål innehåller inte stärkelse och ger inte en piggare häst, de fungerar som grovfoder i hästens matsmältning.

Det är inte fodersorten i sig som är 'problemet' här, utan all den energi som hon får från kraftfodret, vilket under total vila gör att hon ännu lättare 'kokar över'. Det är ju en betydande skillnad att stå på box 24 h per dygn (hon ska promeneras vid hand men det har vi fullständigt strukit) jämfört med att gå ute 12 h per dygn med polare. Vissa hästar klarar det ju fint ändå, valacken t ex kan man ösa i massvis med kraftfoder oavsett sort även på boxvila. Det är en pigg och energisk häst, men han tar 'fnattet' på promenaderna eller i sjukhage, och inte i boxen så att säga. Blir aldrig stallmodig eller svårhanterlig heller.

Men den här damen är annan kaliber. 1½ dygn på box och det pyser redan ur öronen på henne. Hon har haft tre totalexplosioner modell rejäla idag, och där andra hästar nöjer sig med att skutta lite så kör hon full rodeo. Nu KAN det vara så att hon sansar sig efter några dagar, sånt har hänt förr. Men efter hur hon var när hon stod på banan, och vilken extrem skillnad det blev bara av mer utevistelse med kompis är jag rädd att det här kommer gå från illa till värre..

Och byta kraftfoder hjälper föga sålänge honf år i sig lika mkt energi.

Energi som hon tyvärr behöver, hon står på bantning nu och har gått ner det hon ska, men ska inte bli smalare. Liite till kan hon väl tappa, men med en sån kraftig neddragning som jag tror skulle behövas riskerar man att hon tappar alldeles för mycket. Därav pest eller kolera.

Det är bättre att ge hö än hösilage till en häst som din på box, den äter lika många kilo hö men får i sig mer näring eftersom hö inte innehåller lika mycket vatten.

Damen äter inte hösilage med TS 61%, däremot gick det blötare bra, så jag är tveksam till att hon skulle äta speciellt många gram hö. Nu spelar det dock ingen roll då hö inte är ett alternativ, dels får jag inte tag i bra hö, dels kan jag inte lagra det under den här hysteriska luftfuktigheten och dels vill jag helst inte ta in hö i stallet.

Sen håller jag INTE med om att de äter lika många kilo hö som hösilage. Valacken äter utan problem 15 - 20 kg hösilage på fri tillgång men var aldrig över 12 kg hö på fri tillgång.

Kolla på säcken vad ditt kraftfoder innehåller, Krafft Groov och K rehab innehåller inte stärkelse och ger bara lugn energi till din häst, bort med allt spannmål alltså.

Som sagt, inet fodertypen som är problemet utan energin därifrån. Hestekraft innehåller majs, solrosfrö, betmelass, lusern, popcorn, vetekli, rostade sojabönor och så mineraler och vitaminer då.

Betfor är också bra, inget stärkelse eller socker i det heller.

Eh, inget socker i betfor???

Har själv fullblod och förstår ditt dilemma, han blev dock en annan häst sen vi slutade helt med spannmål i fodret, mycket trevligare att rida också!

Den här damen har inga problem med havre, märktes noll skillnad på henne när havren togs bort. Och lugn och trevlig både att ha att göra med och rida - om hon får gå ute. och det är ju just det hon inte får nu, och det är en hel del rörelse som 'försvinner' där, som ju gör en hel massa för upplagringen av överskottsenergi, och det psykiska välmåendet (som ju är hårt kopplat till hur lugn/inte lugn en häst är).

Olja, lusern, betfor/betmassa...? Plus så mycket hösilage damen behagar peta i sig?

Det blir ju 'samma sak, annan version'? Problemet är alltså inte att kraftfoderTYPEN ger överskottsenergi, utan att boxvilan i kombination med att hon ju får en hel del energi från kraftfoder ger en otrevlig kombination. Så med lucern, betfor och olja t ex så har vi ju samma energi i MJ i foderstaten, och fortfarande boxvila.

Hade hon stått på havre t ex så hade jag ju raskt bytt ut det mot värdemässigt motsvarande mängd lucernstrå t ex, men nu är hon på fodersorter som 'i sig' INTE ger tossighet, vilket gör att enda jag ser är att kapa det. Men då hamnar vi väldigt, väldigt lågt i energin mot vad hon beh bara i underhållsbehov för att hålla hull.

Tyvärr vägrar hon äta mer hösilage även om kraftfodret slopas alt helt tas bort, hon äter lika lite (9 kg/dygn som max) ändå - tyvärr. Det är min enda 'huvudvärk' vad gäller henne och foder i övrigt, att hon äter för lite strå.

Hej!om jag vore du skulle jag bara ge rehab-öka den till minst 2 kg samt lite betfor morgon o kväll för att minska risken för kolik. Jag hade en superladdad häst på box i 6 veckor o han mådde jättebra på rehaben. lite dyrt blir det men det är ju bara en vecka...
prillan

Försöka få tag på ett hö med herrejösses värden och fixa en höhäck i hagen.

Kan inte få tag i hö alls tyvärr (om man inte vill ha pissdåliga värden), och jag kan soms agt inte lagra hö heller i den här extrema luftfuktigheten, och är högst skeptisk till att damen ens skulle äta hö, då hon raskt ratade hösilage med TS 61% men glatt åt blötare hösilage (och stått på ganska blött hösilage innan hon kom hit, vet inte TS men kände ju på det och blötare än 60% iaf).

Men, skulle gärna prova med hö om det gick att dels få tag i och dels lagra.

Ta hellre en viss viktnedgång än att riskera en överladdad häst som inte klarar konvalescensen. Sen har folk så olika krav på hur tjock en häst måste vara.
PL

Fast det jag är rädd för är att det blir en rejäl viktnedgång? Hon står på 86 MJ nu och tappar i ganska god takt. Det har ju varit meningen då hon var för tjock när hon kom. Dock är hon nu utmärkt i hullet, och jag vill inte hon ska tappa mer, och oon inte blivit skadad så hade jag fått öka om hon om någon vecka fortsatt tappa i samma fart.

Och tar jag bort kraftfodret nästan helt och behåller en liten giva, då är vi nere under 60 MJ från hösilaget.. Så jag är rädd att hon kommer rasa i vikt och det FORT.. och om den förbaskade boxvilan då frlängs, vad fan gör man DÅ liksom? Hon kan ju inte få bli ett spjälstaket heller.

Samtidigt inbillar jag mig ju att hon borde bli lugnare om man kunde kapa energi som hon får via kraftfodret (dvs som är mer 'lättupptagligt' än det från hösilaget). Hade varit enklare om hon stått på andra kraftfodertyper så man kunde ha bytt ut där, men jag kan inte hitta något i kraftfodret som skulle kunna 'förklara' tossigheten, annat än att det är kraftfoder och energi därifrån.

Hur mycket olja kan man tuta i en 500 kg:s häst per dygn egentligen?

Kan inte få tag i hö alls tyvärr (om man inte vill ha pissdåliga värden), och jag kan soms agt inte lagra hö heller i den här extrema luftfuktigheten, och är högst skeptisk till att damen ens skulle äta hö, då hon raskt ratade hösilage med TS 61% men glatt åt blötare hösilage (och stått på ganska blött hösilage innan hon kom hit, vet inte TS men kände ju på det och blötare än 60% iaf).

Men, skulle gärna prova med hö om det gick att dels få tag i och dels lagra.

Var bara en tanke. Då ska hon ju få i sig det hon behöver och det förhoppningsvis med råge. Men det är överlag ett dåligt höår i år. Är det inte värdena så är det lagringskapaciteten.

Hej!om jag vore du skulle jag bara ge rehab-öka den till minst 2 kg samt lite betfor morgon o kväll för att minska risken för kolik. Jag hade en superladdad häst på box i 6 veckor o han mådde jättebra på rehaben. lite dyrt blir det men det är ju bara en vecka...
prillan

På vilket sätt anser du det skulle hjälpa om hon får i sig samma mängd MJ från rehab som hon fått från kraftfodret totalt nu?

Dyrt är ingen fara, hon får total 2.4 kg kraftfoder med samma kilopris som Rehab nu, så det är sak samma. Men jag ser inte hur energi från rehab skulle bli 'bättre' än energi från Hestekraft med tanke på vad det innehåller. Vore en annan sak om hon stod på te x havre.

Var bara en tanke. Då ska hon ju få i sig det hon behöver och det förhoppningsvis med råge. Men det är överlag ett dåligt höår i år. Är det inte värdena så är det lagringskapaciteten.

mm, när ja bestämde mig för att skaffa tredje häst var ju tanken att den skulle äta hö (billigare så..). Men när det inte gick att hitta hö med kvot över 5, och det dessutom blev DYRARE än hösilaget så la jag ner det. Vilket jag ju är rätt glad över nu, när man sett hur den här sk vintern blev, för jag vet sen tidigare år att sådana här år möglar mitt hö på lagring (och det är ju många med bättre lagringsmöjligheter som råkat ut för det i år med).

Men, hade säkert gått att hitta hö med bra värden tidigare på säsongen, men nu är det för sent helt enkelt, det är bara skithöet kvar, som pga grovfoderbristen är svindyrt dessutom. (just priset hade väl fått gå, om det andra fungerat)

Nu har jag inte analysen i huvudet eller hemma, MEN jag kom ihåg att jag mkt noga kollade detta foder o jämförde olika osv när jag hade kris förra året.Min var mkt ung p behövde verkligen få äta,trots att han var så laddad. Rehab är ju framtagen för att hästar som står på box INTE ska bli nojiga eller falla ur eller riskera kolik, som jag nästan är mer orolig för..Klinikerna använder de ju oxå..
prillan

Kan du öka rehab:en o minska hestekraften? hestekraft är ju enormt energirikt. de rek 2 kg till högdräktiga och digivande ston så 1,2 kg är ganska mkt för en boxvilande häst. mina fick som mest det när de tävlade i trav + havre lite annat, höet var rätt dåligt just då, vilket inte jag bryr mig om då kan jag ge mer av det

Fast vad fodertillverkare rekommenderar är ju en sak, vad du har för hö och kombinerar fodret med en helt annan. Dvs rekommenderade givor från tillverkaren (gäller ALLA foder från ALLA fodertillverkare) kan man kasta i soptunnan. När de rek X kg till högdräktiga ston t ex så utgår de från ett 'exempelhö'. Krafft gör likadant för sin Krafft Breed etc. Om man då har stuterihö så blir den rek givan åt helvete fär mkt, om man har skithö blir den rek givan alldeles för lite.

Och Hestekraft är energirikt ja, det är just därför hon får det då hon äter för dåligt med strå och är låångt under sitt underhållsenergibehov med vad hon får av hösilaget, och det krävs rätt mycket energi i form av kraftfoder. Och för att hålla kilona kraftfoder nere, för att uppmuntra mer grovfoderätning, så sökte jag ju just ett foder med hög energi.

Så, om man bortser från pigghet, så hon behöver energin från sina 1.2 kg Hestekraft och 0.7 Rehab och den där oljan bara för att täcka underhållsbehovet, dvs även på boxvila. Kruxet är ju att det är rätt bra med energi från kraftfoder, och det slår mer på temperamentet än energi från grovfoder som utvinns långsammare eller vad man ska säga.

Men även om jag t ex bara skulle ge lucern, så måste jag upp i samma mängd energi för att hon ska hålla hullet.

Därav pest eller kolera - för mager häst eller för pigg häst?

Kan du utveckla detta??Vad innehåller betfor då?

mvh
prillan

Ja, det undrar jag med. Förklara gärna närmare, Gwen.

Jag hade visst för mig att Betfor innehåller 35% melass, vilket i princip är socker.

Näringsdeklarationen säger 23% socker.

Finns betfibrer utan melass, det är Speedi-Beet och D&H Kwick-Beet.

Nu har jag inte analysen i huvudet eller hemma, MEN jag kom ihåg att jag mkt noga kollade detta foder o jämförde olika osv när jag hade kris förra året.Min var mkt ung p behövde verkligen få äta,trots att han var så laddad. Rehab är ju framtagen för att hästar som står på box INTE ska bli nojiga eller falla ur eller riskera kolik, som jag nästan är mer orolig för..Klinikerna använder de ju oxå..
prillan

Mm, och rehab ÄR mer lättsmält än andra foder, däremot så det där med inte bli laddade, det är mer att MJ är lite lägre, och det är spannmålsfritt osv. Och förutom då ev smältbarheten, så kan jag tyvärr inte se att råvarorna i Hestekraft är något som skulle ge 'tossigare' häst än Rehab. Det är ju t ex ingen havre i hestekraft heller, majs är ju känt för att INTE slå sig på huvudet, det innehåller mycket lucern osv.

Och det blir ju samma mängd energi från Rehab ändå om jag ska hindra viktnedgången.

Jag är ju en stor vän av Rehab, och det gjorde underverk med hullet på arabstoet. Däremot påverkade det övht inte temperamentet, alltså hon var precis lika på rehab som på något annat (och blev tossig på boxvila även på rehab, även om hon tossar av stress och inte överenergi).

Därför det känns som att bara byta fodersort inte skulle ge någon större skilllnad, om samma MJ ändå bibehålls. Jag kan ju såklart prova, men jag är tveksam till att det gör skillnad i det här fallet =/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka