Pether Markne ny landslagsledare

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare juni_barn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 165
J

juni_barn

"[2009-01-09] I december beslutade Björn Carlsson sig för att sluta som grenledare för hoppningens unga ryttare. Idag presenteras hans efterträdare: dressyrryttaren Pether Markne".

Lyckliga hoppryttare! Varför tänkte ingen på honom :cry:

Sv: Pether Markne ny landslagsledare

Men hur får du ihop Markne med fälttävlan..? Han har ju ingen kontakt med vår gren, även om han är en kanontränare annars.

Han hade kunnat tillföra massor i hoppning och dressyr och då hade förbundet bara behövt ta hjälp med terrängträning. Nu behöver vi ju extern hjälp med alla 3. Dessutom antar jag att han har en bra förståelse vad gäller svårigheterna med att väga hopp och dressyrträningen rent fysiskt för hästen.

En landslagsledare behöver inte tvunget vara tränare också, dens jobb är att coacha ryttarna (inte samma sak som att träna), ta ut landslag och ha kontakt med SOK och sponsorer bla.
GF har varit ledare för YR länge och hon är väldigt duktig på det, antaligen därför de låter henne leda seniorerna nu också.
Peter Markne är en jätteduktig tränare men har väl inte direkt någon anknytning till fälttävlan vad jag vet, känns konstigt att han skulle bli förbundskapten för det då.

Angående den uttagna landslagstruppen måste jag bara också säga att jag tycker det är jättebra att de tar med ryttare som är påväg upp, nu när det är lite "generationsskifte" och inte så många ryttare som är i de högsta klasserna. Någonstans ifrån måste det ju komma nya och det är väl jättebra då att de kan få hjälp genom att vara med.

Lite trött bara på allt gnäll och tråkiga kommentarer man läser här hela tiden...:grin:

En landslagsledare behöver inte tvunget vara tränare också, dens jobb är att coacha ryttarna (inte samma sak som att träna), ta ut landslag och ha kontakt med SOK och sponsorer bla.
GF har varit ledare för YR länge och hon är väldigt duktig på det, antaligen därför de låter henne leda seniorerna nu också.
Peter Markne är en jätteduktig tränare men har väl inte direkt någon anknytning till fälttävlan vad jag vet, känns konstigt att han skulle bli förbundskapten för det då.

Precis vad jag menade. Någon landslagsTRÄNARE finns ju egentligen (tyvärr) inte i ft. Och det krävs ändå någon som är insatt i sporten för att coacha landslagsryttarna, att ta någon som är oinsatt i ft till förbundskapten hade varit helt galet.

Precis vad jag menade. Någon landslagsTRÄNARE finns ju egentligen (tyvärr) inte i ft. Och det krävs ändå någon som är insatt i sporten för att coacha landslagsryttarna, att ta någon som är oinsatt i ft till förbundskapten hade varit helt galet.

Framförallt hade det tagit ett halvår för någon utomstående att lära sig alla kvalregler:D

Men hur får du ihop Markne med fälttävlan..? Han har ju ingen kontakt med vår gren, även om han är en kanontränare annars.

Nej, inte nu längre men han tävlade faktiskt fälttävlan innan han blev dressyrnörd...

Nu menar jag inte att han på något vis för den skull skulle vara mer lämpad än GF. Jag tror att hon kommer funka alldeles utmärkt på alla sätt och vis.

Vad jag egentligen menade är att det hade varit kanon att knyta en sådan duktig person till fälttävlan som tränare. Han är ju oerhört kunnig och vi hade behövt en sådan fantastisk tränare för att lyfta landslagslaget till nästa nivå, han kan ju klart jämföras med Chris Bartle som har gjort så mycket för Tyskland om inte ännu bättre, förutom XC men det finns andra som hade kunnat kompletterat det.

Visst är Markne en kanontränare, precis som jag skrev tidigare. Men tyvärr har Sverige ingen landslagstränare i ft öht, JJ hade ju en del träning men det kommer nog bli mindre med GF om jag har förstått det rätt. Istället så får ryttarna mestadels träna på egen hand, & visa upp sig för landslagsledningen i programridningar & ride ups. Dressyren och hoppningen har ju helt andra förutsättningar, där satsar man ju helt & hållet på att hitta en landslagstränare till hjälp för förbundskaptenen (& det är ju inga dåliga tränare man har fått tag i). Kanske vi får pengar till det någon gång också?

Jag vet ändå inte om man skulle rösta på just Markne om man fick resurser till EN landslagstränare i ft (att ha råd med fler än en kan man nog glömma), jag vill nog hellre se någon som verkligen har ridit ft/varit med i sporten på högsta nivå och som har förmågan att förmedla sina kunskaper i alla tre momenten. Visst låter det enkelt?!

(sen tycker jag för övrigt att texten om Markne var himla bra skriven... :angel:)

:D

Jag var inte alls ironisk. :devil: Rewrite kallas det. :angel:

:p

Jaha, du menar kopiering?
a010.gif

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Newsdesk) Pether Markne, Eskilstuna, blir ny landslagsledare för hoppningens young rider - ryttare mellan 18-21 år. På senare år är...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈