Petur Frá Tulka

Hetla

Trådstartare
hejsan alla islandshäst folk! :D
Jag har en äldre islandshäst dam som är efter Petur. Jag har hittar många isisar som är efter honom eller har honom som morfar så han verkade rätt poppis. Är det någon som har uppgifter om denna hingst? Jag har letat lite och ska fortsätta söka, men ni kanske har lite fakta om honom? Hur såg han ut och filka färger han hade? all info är intressant! ;)

Sv: Petur Frá Tulka

Petur från Tulka var född 1979 och brun. 139 cm. Fyrgångare. Exteriör 7,66 Ridegenskaper 7,47 Totalt 7,55

Här var hans sista hem.

http://www.vendel.com/

Och jag tror att det här är han.
22.jpg

Hej.
Min bus är efter Petur och ett sto som stod på Vendel, född -94. Han är brunblack, Petur var brun. Petur var en mycket härlig hingst! Min prins har dock väääldigt mycket nerver och jag undrar var de kom ifrån...tror inte Petur var särskilt nervig av sig, även om han var ordentligt "hingstig" emellanåt.Jag tror han kastrerades på äldre dar, men jag är inte säker.

Vad jag vet har min 2 helsyskon och de är alla tre ordentligt stora, lustigt då mamman är pytteliten så det kanske kommer från far deras.:p Hur är din dam bygd? skulle vara kul att höra om det finns några likheter!

Såg just på Vendels hemsida att mamman till min har ännu en son, vet dock inte vem som är pappan och hur gammal denne är - kanske en sista Peturson?

Skriv till Britt om du vill veta mycket om Petur vet ja! Hon har säkert en hel del att berätta!

Jag såg Petur på SM på 80-talet. Han var en fin tävlingsfyrgångare med rena gångarter. Brun med mycket tagel och utstrålning.

Bedömningsmässigt kom han inte så högt i likhet med många fyrgångare men han var en fin ridhäst.

Han var inte särskilt mycket använd i aveln, brorsan Lysingur som var silverbrun hade mer ston.

Att du hittar många är säkert för att han var stationerad på Gotland en period.

Sedan finns det nog en del runt Uppsala från Vendel-tiden och jag tror han bodde i Uppland även före Gotlandsperioden.

Senast ändrad:

Jag har ett sto efter Petur, född 93, brun. Vi köpte henne som ettåring.

Hon är bedömd ext 7,36 rid 8,02 tot 7,76, femgångssto. 142 cm i mkh, extremt lång i kroppen, lågställd.

Hon har världens bästa lynne, otroligt snäll. Väldigt mån om att vara till lags och vill gärna förutse vad ryttaren vill (vilket inte alltid blir så rätt...).

Låter, exteriört sett och lynnesmässigt mycket lik min Peturson från -94!:laugh:

143 - lång i kroppen och stor överlag (flera har frågat om han är en nordsvensk) jättesnäll och mycket mycket mån om att vara till lags!

Petur bodde hos oss ute i Vendel många år.
På kortet här ovanför som någon lagt in är hans son, Dyggur.
Petur själv var brun med lång svart man.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 070
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 996
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 604
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10