Pfiff-sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 5 001
C

Cronis

Någon som vet något om dom?
Erfarenheter?
Vad ligger dom på i pris?

Sv: Pfiff-sadlar

Kostar från 2000-8500

Jag tycker det är ren skit. Plastigt läder, dålig bom, små säten, dålig infärgning på läder och många måndagsexemplar.

Jag hittade nämligen en här, till salu. Iom att jag måste ha en att rida i själv. Jag har inte råd att betala hur mycket som helst för en beg. sadel, kände inte till märket, och ansåg att sadeln såg vettig ut på bilden. Samt att det va rätt storlek för mig å hästen, (iaf på skärmen).

Så det är ett "dåligt" köp?

Om jag kommer ihåg rätt var du rätt kraftig, stl 46-48 i byxor? För att få plats i en Pfiff kan man inte vara mkt större än stl 42 för en 18". De är väldigt små...

Och sedan har jag för mig att din häst var väldigt bred? Pfiffs bredaste bom är ungefär som en Stubben 32.

Då är det med andra ord en dålig sadel.
typiskt.

Denna va 18" och mycket vid bom.
Typiskt att det ska va ett dåligt köp, när man hittar nått i närheten som man tror passar.

Cronis skrev:
Då är det med andra ord en dålig sadel.
typiskt.

Denna va 18" och mycket vid bom.
Typiskt att det ska va ett dåligt köp, när man hittar nått i närheten som man tror passar.
Skulle vilja säga tvärt om! :D Jag har själv en Pfiff dressyrsadel till min häst som jag upplever som mycket välgjord och bra kvalitet på läder, sömmar och bom. :bow: Mjuk och skön, med, för mina ben, välliggande knästöd. Den är dock liten i sätet. Jag har en 17,5", men den är mer som en 17".

Passar den bara hästen och dig skulle jag vilja säga att det är ett bra köp!

//Alice

Tyvärr finns ju bara Pfiff i bom 4 som vidast och den är anpassad efter smäckra hbl.

Om du behöver stora säten men relativt korta sadlar som finns i bredare bomvidder ska du kolla på Stubben och Passier. De är rymliga (jag har stl 46 i byxor och i en Stubben Avalon har jag mer än en handsbredd bakom rumpan och ganska mycket sadel framför mig) och kan fås breda, men det beror ju på hur bred din häst är...

Tycker inte alls det är så dåliga sadlar i förhållande till priset!
Funderade över en Gotthardt för ett tag sedan,men hade inte fått sålt min egen innan den blev såld!
Skön att sitta i.
Den sadeln var 17,5" och jag hade inte velat ha större,trots att jag inte är så liten.
Bomvidd 2 låg bra på mina hästar som har 30 i Stubben!
Helt klart värt att titta på!
Kan mkt väl tänka mig en sådan!
Bra mkt trevligare i kvalite än Globusssadlar som ligger i samma prisklass och där jag bara sett skräp!

Diabolical_Kitten skrev:
Tyvärr finns ju bara Pfiff i bom 4 som vidast och den är anpassad efter smäckra hbl.

Om du behöver stora säten men relativt korta sadlar som finns i bredare bomvidder ska du kolla på Stubben och Passier. De är rymliga (jag har stl 46 i byxor och i en Stubben Avalon har jag mer än en handsbredd bakom rumpan och ganska mycket sadel framför mig) och kan fås breda, men det beror ju på hur bred din häst är...

Problemet är bara att jag måste ha en sadel NU, och de sadlar jag sett finns inte begagnat i min storlek.
Jag har inte råd att köpa en ny sadel till mig och foderhästen. Dock är det ju viktigt att det passar, det får inte va skräp. Lioxm,
Passier hade jag aldrig ridit i fören i somras, en 17" sadel, hoppsadel med djuptsäte. Jag trodde aldrig att jag skulle få plats.
Men den va stor :eek: :bow:
Dålig bild, men det va en sån här, jag vet inte alls va det är för modell eller nått, men bara att det va en Passier.
http://hem.bredband.net/onkel/6.jpg och ignorera att det ser ut som om jag pissat på mig, för det har jag inte, det är sadeln som färgat av sig :D

Cronis skrev:
Dålig bild, men det va en sån här, jag vet inte alls va det är för modell eller nått, men bara att det va en Passier.
http://hem.bredband.net/onkel/6.jpg och ignorera att det ser ut som om jag pissat på mig, för det har jag inte, det är sadeln som färgat av sig :D
Jag tycker det ser ut som en Prestige Venezia....men svårt att se pga dålig vinkel.

//Alice

Det va iaf nått på P :D
Men den va iaf stor, och en 17" och jag med min rumpa å lår fick plats :D

vet inte vad de kostar men har ridit i en pfiff dressyrsadeln, sämre, plastigare läder får man leta efter.. Skulle hellre satsa på att köpa en bättre begagnad sadel av något märke med riktigt bra läder, typ FB, Passier,Wellington, Presige, County...

Inget jag rekommenderar, obeväm i sitsen också, men sen e jag ju rätt kräsen också. Satt inte alls bra i sadeln, hamnade i framvikt och sätet var jättelitet trots 17", Kan normalt rida i 16-16,5"

Om man hamnar i framvikt ska jag nog inte ha en sådan, då jag har två meloner på framsidan som gör att jag lätt hamnar i framvikt... :o

Ja ser ut att vara en av Prestige lite äldre modeller som har ganska så mycket vitt på bakvalvet. Iaf inte en Passier.

Av alla dressyrsadlar jag ridit i så tyckte jag inte alls om sätet. Men sen beror det ju på hur man är byggd och hur mycket knästöd man vill ha. Jag tycker ju inte om dressyrsadlar med stora stöd som Kieffers Ulla S eller den Pfiffen jag ridit i, känner mig fastlåst då.

Om du får tag på en begagnad Appalosa Prestige(gamla Top dressage) så testa den. Urskön sadel med toppen läderkvalitet. Eller en gammal County, håller i åratal.:)

Ja, en County! :bow:

Hästägaren, som jag ska ha sadeln till har en County, den har hon typ haft i 20 år.

kan du inte satsa på en sådan då? Finns gott om begagnade countys i olika prisklasser beroende på hur begagnade de är. Då vet du ju att det är bra kvalitet på sadeln iaf!

Långnos skrev:
kan du inte satsa på en sådan då? Finns gott om begagnade countys i olika prisklasser beroende på hur begagnade de är. Då vet du ju att det är bra kvalitet på sadeln iaf!

Fast hitta en County, en 18" med vidbom
hoppsadel, gärna flatback, ja det är som att leta efter en nål i en höstack.
Helst när jag inte kan betala en förmögenhet.

Men när det är djupt säte måste du ha en ännu större sadel.
Du kanske upplever den som större, men faktum är att om sadeln är för liten puttar den upp din rumpa och då kan inte bommen fördela vikten. Du ska sitta i mitten av sadeln, inte sitta fast, och ha en hand bakom rumpan (alltså ca 10 cm) och du ska sitta bakom framvalvet.

Tycker sadeln ser ut som en Venezia, det är ingen Passier iaf.

Problemet med County är att de också är pyttesmå i sätet. Du behöver nog 18,5" då.

Men om jag nu behöver en 18.5" så blir det iaf svårt att hitta.
Och jag vill inte ha djupt säte, dock har jag ridit i vissa sadlar, dom den på bilden, som jag trivdes mycket bra i, och det va en 17" men det hade inte skadat om den hade varit något större.

Och om man ska få plats med 10 cm bakom rumpan så rider MÅNGA i en alldeles för liten sadel.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
695
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
200
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer