Photoshop?

MiniLi

Trådstartare
Jag har Photoshop Elements 7 på svenska till min gamla stationära PC som håller på att braka ihop. Den datorn används i dagsläget enbart till bildredigering, annars använder jag min Mac Book Air 13".

Nu håller jag på att tröttna på att sitta vid en seeeeg gammal PC och vill skaffa photoshop för mac, frågan är bara om jag ska fortsätta med elements eller uppgradera?

Jag är ingen mästerfotograf och verkligen ingen expert på redigering. Jag gör en del annonser och liknande ibland (för en ideell förening, inget fancy), klipper ihop snajsiga bilder på mina hundar, gör julkort etc och fixar med ljus och färger samt lite retuschering vid behov.
Jag är inte jättebra på elements, oftast får jag det att funka men ibland bråkar programmet lite med mig ;)

Exakt vad är det som skiljer elements från stora photoshop?
Är det funktioner som jag som amatör aldrig ens kommer sakna eller kan även en nybörjare som mig ha nytta av ett större program?
Är det svårare att använda?

Det finns ju 30 dagars prövotid så ska nog ladda ner och testa men kan vara bra att höra era tankar också!

Senast ändrad:
Sv: Photoshop?

Jag använder bara Photoshop CS (stora Photoshop alltså) och det var många år sedan jag testade Elements nu. Men som jag minns det så fanns det mycket färdiga "mallar/effekter" (eller vad man ska kalla det) i Elements, medan man i PS CS får göra det mesta själv från grunden. Som exempel: i Elements var det bara att klicka på "soft focus" för att få en lite sagoaktig stämning i bilden. I PS CS får jag istället duplicera bakgrunden, lägga på gaussian blur, dra ner opaciteten och lägga på lite skärpa för att få samma effekt.

Sedan brukar man väl säga att CS behövs om man har stora mängder filer att hantera och sådant. Och ja, det är ju större med mer funktioner osv. Är man hobbyfotograf så tror jag säkert Elements räcker gott och väl dock. Det är bara jag som vant mig vid det stora i och med fotoutbildningar, plus att jag faktiskt hanterar stoora mängder bilder titt som tätt.

Men ladda ner provversionen och testa:)

Okej, jag gillar att man kan använda färdiga filter i elements. Plus till den versionen! :)

Jag är liksom inte ute efter att det ska bli svårare att redigera. Om jag byter upp mig är det för att det då finns funktioner som underlättar och kan hjälpa mig retuschera bättre även fast att jag är amatör.

Vill ju inte kasta ut en massa pengar och stå där med ett program som är skitsvårt att hantera ;)

Jag skulle nog säga att om du känner att du "slagit i taket" med Elements, att du inte riktigt kan göra det du vill, så byt upp dig. Är du nöjd med Elements, behåll Elements.

Med 30 dagars provversion av fullversionen så kan du testa lite ändå. :)

Jag har läst om LR men inte riktigt fattat om det är ett mellanting eller något helt annat..

Jag skulle nog säga att om du känner att du "slagit i taket" med Elements, att du inte riktigt kan göra det du vill, så byt upp dig. Är du nöjd med Elements, behåll Elements.

Med 30 dagars provversion av fullversionen så kan du testa lite ändå. :)

Ibland känner jag att jag inte kan göra allt jag vill men jag är inte säker på om det är programmets fel eller om det är skit bakom spakarna ;)

Delvis KL

Det jag undrar är nog egentligen om jag kommer kunna göra bättre saker i CS eller om det mest bara kommer bli mycket svårare?

För att göra det enkelt kan vi teoretiskt bortse från ekonomin.
OM jag har obegränsad ekonomi - är CS det bästa valet eller är det onödigt komplicerat för en amatör?

Det är ganska komplicerat... Funktionerna är fler och mer avancerade. Har du ingen i närheten som använder PS CS som kan låna ut sin dator i någon timme så att du kan klicka runt lite?

Jag använder inte Lightroom själv (pga bekväm och har inte köpt/laddat ner det), men vet många som gör det och som tycker att det är fullt tillräckligt som helhetslösning.

Är det någon som vet hur deras provperiod funkar? Kan jag ladda ner både LR och CS samtidigt tex eller sätter den någon spärr på mig när jag testat en version?

Vad använder du blåbär?

Och nästa dumma fråga..

Nu läser jag att LR är bättre om man redigerar mycket och att E är bättre om man retuscherar mycket. Vad är skillnaden på redigering och retuschering?

Jag är inte så vän med facktermerna utan brukar bara säga "snygga till" eller "fixa" ;)

Jag använder CS 5, men ska väl uppdatera snart.
Men jag har aldrig någonsin använt Elements, utan började för SJUKT längesen med Photoshop 7.

Och jag tror att du kan ladda ner båda programmen på prov samtidigt :)
Du får en kod som aktiverar programmet i 30 dagar, så det gäller att nyttja den månaden och nörda ordentligt. Efter 30 dagar frågar programmet efter en ny kod/serienummer.

Kort förklarat:

Redigering: Ändrar nivåer, färger, ljus, kontrast osv.
Retuschering: När du gör om själva motivet (gör någon smalare, tar bort och lägger till detaljer).

Jag brukar inte göra folk smalare eller så men ibland vill jag ta bort något störande objekt från bilden (senast en orange snöpinne som jag inte tyckte skulle vara kvar), ibland vill jag göra typ kollage och så gör jag en del annonsliknande saker. Typ klipp och klistra i bilden med olika lager osv.

Läste att det inte finns lager i LR, innebär det att jag inte kan klippa och klistra på samma sätt som i E eller?

Känner mig väldigt förvirrad :D

Får välja 30 dagar när jag har tid att sitta massor med PS för att prova :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka