Pigg/het häst, bett??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MartinaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 779
M

MartinaN

Hejsan! Har en häst som är välldigt pigg vid ridning mest vid uteritter och hoppning! Letar efter nått bett som har hävstångseffekt och kanske som drar ner en häst som gärna drar upp huvudet. Så fort det är nått som inte passar herren så drar han upphuvudet och lättar gärna lite i frambena. Brukar oftast hända när han vill springa fort, men matte vill ex. skritta.
Tänkte om jag var för hård i handen...men det tror jag inte...för han kan börja så även fast man knappt tar i tyglarna.
Kanske ska tillägga att det är en varmblodstravare(vart ridhäst i två år). Kan gå i form i skritt och trav.

Sv: Pigg/het häst, bett??

*Putt putt* Ingen som har nå föslag såhär mitt i natten?? :)

Vad går han med för bett nu, är han kollad i munnen, är det när du ber honom göra nåt speciellt som han bråkar?

Hej! Har haft honom i två veckor snart. Han har vart riden på pelham och det funkade han bra på förutom att det var som att ställa ett cykelstyre.
Testade 3delat pessoa som jag har ridit på nu, har ridit på nedersta ringen och med en läderrem(löst hängande som en kjedja ungefär) i ringarna där tränset fäster.
Då han börjar resa sig är oftast när man hållit på att trava. För oftast då slänger han upp huvudet och börjar slängtrava och ska upp i galopp och springa. Han älskar att springa fort har jag märkt. Oftast när han börjar så föröker jag få honom att sakta av vilket han gör...men sen på engång försöker han springa iväg igen och det är då när man säger till honom att nej, nu ska vi gå som han börjar kasta upp huvudet och typ galoppera på stället och resa sig!
Har blivit tittad i munnen av vet. när vet.besiktningen gjordes.
Har tänkt lite på tredelat d-ringsbett med rulle..om det skulle vara nått då han gärna biter fast då han börjar hålla på sådär.

Jag skulle lägga martingal och ta ett raktbett. Jag har ett kraftfullt fullblod som gärna springer på, men jag har lärt mig rida honom och verkligen ta vara på hand fart. Rider honom på 3 delat bett och vissa tycker att jag ska betsla upp honom, men tycker det är absolut onödigt, vid vissa uteritter har hag ett rakbett och han har ibland tendensen att kasta upp huvudet ifall jag inte släpper fram honom, en med martingal och 3 delade bettet som han trivgs på gör han inget, (inte heller med raktbett)...

sen att han kanske vill kasta upp huvudet och lätta på frambena när du rider honom, kanske det att han vill protestera, att han fått någon form av olat. Men först av allt kolla upp tänderna innan du börjar att byta bett.

/M

Ett litet tips på sidan om :crazy:
Försök att rida mycket kurvor och tempoväxlingar m.m. så att han börjar lyssna, det är ju viktigt att ha rätt bett men det underlättar om man gör en massa andra saker också.... Så att han inte bara går och funderar på bettet...

Hoppas du förstår hur jag menar.... Men som din fråga gäller så är bettet det viktigaste.... Det är ju förståeligt om han tjafsar om han inte gillar bettet....

påminner väääldigt mkt om hur min häst var förut... Nu rider jah henne på hackamore o de funkar jättebra men de beror nog mkt på hästens historia. min häst avskyr bett o jag red på bett i två år. om hon förösökte sticka då o jag höll in henne hände det att hon reste sej o sen drog, sänkte farten men kändes obehagligt explosiv, gick hem, hon hade allt möjligt för sej. mkt av det har jag o min fd medryttare jobbat med att få bort o hon är mycket bättre nu men efter att jag bytt till hackamoret upplever jag att hon är mkt lugnare, lättare att hålla in, lyssnar o litar mer på mej överhuvudtaget. o så har jag på något sätt (omedvetet) lärt henne att har man långa tyglar är det skritt som gäller. så jag kan rida på hårt trafikerade vägar, skogen ensam, lite allt möjligt med långa tyglar o hästn skrittar på. de har hänt nån enstacka gång att hon börjat trava eller blivit extra pigg men för de mesta funkar det :)

o något som jag upplever väääldigt bra, sjung!! Högt o tydligt :D skrämmer bort eventuellt läskiga djur, dämpar ljudet från sånt som kan vara skrämmande o har en lugnande eftekt på hästar upplever jag :banana:

oså ang bett.. svårt att säga men något med hävstång hindrar dej från att ta ledade tygeltag vilket jag upplever är viktigt på pigg hästar. prova hellre typ tredelt me martingal, hindrar ju lite de oxå men man kan iallafall lägga handen utåt en bit ;)

Senast ändrad av en moderator:

Konstaterades det om han hade vargtänder?
Är inne på häst nr.2 nu som vi fått plocka bort vargtänder på. Kan ju säga att när vi fick ut dem ur Lillemans mun och kikade på dem så var de helt blank- nerslitna. Kan ju helt enkelt inte varit behagligt att ha bett som legat emot.

Har han vargtänder så kan det mycket väl besvära honom!

Hej! Har alltid Martingal på när jag rider....men upplever inte den som nån direkt hjälp.

Z3:an skrev:
Konstaterades det om han hade vargtänder?
Är inne på häst nr.2 nu som vi fått plocka bort vargtänder på. Kan ju säga att när vi fick ut dem ur Lillemans mun och kikade på dem så var de helt blank- nerslitna. Kan ju helt enkelt inte varit behagligt att ha bett som legat emot.

Har han vargtänder så kan det mycket väl besvära honom!

Hej! Vid vet.besiktningen så det enda hon kommenterade på tänderna var att dom var välldigt rena och att dom innan ganska nära framtid kanske behövde raspas lite. Han är 9år gammal så vargtänderna borde vara borta för länge sedan.

Silly skrev:
påminner väääldigt mkt om hur min häst var förut... Nu rider jah henne på hackamore o de funkar jättebra men de beror nog mkt på hästens historia. min häst avskyr bett o jag red på bett i två år. om hon förösökte sticka då o jag höll in henne hände det att hon reste sej o sen drog, sänkte farten men kändes obehagligt explosiv, gick hem, hon hade allt möjligt för sej. mkt av det har jag o min fd medryttare jobbat med att få bort o hon är mycket bättre nu men efter att jag bytt till hackamoret upplever jag att hon är mkt lugnare, lättare att hålla in, lyssnar o litar mer på mej överhuvudtaget. o så har jag på något sätt (omedvetet) lärt henne att har man långa tyglar är det skritt som gäller. så jag kan rida på hårt trafikerade vägar, skogen ensam, lite allt möjligt med långa tyglar o hästn skrittar på. de har hänt nån enstacka gång att hon börjat trava eller blivit extra pigg men för de mesta funkar det :)

o något som jag upplever väääldigt bra, sjung!! Högt o tydligt :D skrämmer bort eventuellt läskiga djur, dämpar ljudet från sånt som kan vara skrämmande o har en lugnande eftekt på hästar upplever jag :banana:

oså ang bett.. svårt att säga men något med hävstång hindrar dej från att ta ledade tygeltag vilket jag upplever är viktigt på pigg hästar. prova hellre typ tredelt me martingal, hindrar ju lite de oxå men man kan iallafall lägga handen utåt en bit ;)

Förra ägaren testade att rida på hackamore...men hon sa att hon hade jätte svårt för att kunna styra honom.

Ska testa att rida på ett tredelat bett...har alltid martingalen på oavsett vilket bett jag har.

Har de inga uttalade besvär så väljer många att låta dem vara. Vi lät ta bort den stoet hade nu som 8-åring då hon blev besvärligare och besvärligare att rida. I och med det valde vi då också som "förebyggande" att plocka bort dem på den 5-åriga ponnyn. Han har inte visat smärta eller besvärligt uppförande men har tuggat väldigt och därför fick de försvinna.

När det är dags att raspa så låt dem kolla om det sitter några vargtänder "i vägen"!

Mount Never Rest skrev:
Ett litet tips på sidan om :crazy:
Försök att rida mycket kurvor och tempoväxlingar m.m. så att han börjar lyssna, det är ju viktigt att ha rätt bett men det underlättar om man gör en massa andra saker också.... Så att han inte bara går och funderar på bettet...

Hoppas du förstår hur jag menar.... Men som din fråga gäller så är bettet det viktigaste.... Det är ju förståeligt om han tjafsar om han inte gillar bettet....

När jag rider i paddock och på stubbåker(finns inga kvar nu) så brukar jag rida mycket 8-or och liknande och det funkar han jätte bra på...men det är svårt att göra sånt på uteritter när man rider på grusvägar och sånt som bara är nån meter bred.

Men jag förstår vad du menar iallafall. :)

hurtigmartina skrev:
Jag skulle lägga martingal och ta ett raktbett. Jag har ett kraftfullt fullblod som gärna springer på, men jag har lärt mig rida honom och verkligen ta vara på hand fart. Rider honom på 3 delat bett och vissa tycker att jag ska betsla upp honom, men tycker det är absolut onödigt, vid vissa uteritter har hag ett rakbett och han har ibland tendensen att kasta upp huvudet ifall jag inte släpper fram honom, en med martingal och 3 delade bettet som han trivgs på gör han inget, (inte heller med raktbett)...

sen att han kanske vill kasta upp huvudet och lätta på frambena när du rider honom, kanske det att han vill protestera, att han fått någon form av olat. Men först av allt kolla upp tänderna innan du börjar att byta bett.

/M

tänderna är kollad av veterinär vid vet.besiktningen för ca. 1.5 veckas sen. och då var det inte nå konstigheter...bara att han kanske behövde raspa tänderna inom ganska snar framtid(vad det nu är).

Ska testa att rida på både ett rakt bett och ett tredelat och se hur han reagerar på dom.

Om pelham funkar bra förutom ställningen, så skulle jag prova ett kandar där man får bridongbettet till ställningen, och då bara använda kandarstången för att få ner huvudet. Det har funkat på min häst, så nu när hon har fattat så har jag återgått till tredelat bett.

Det är ingen som har nå erfarenhet av ett bett 3delat d-ringsbett med kopparrulle??. Har hört nånstans att d-ringsbett att bl.a. galoppörer använder det?? Iallfall så ska kopparrullen vara god och rolig att leka med och dels lite svårare att bita fast i sånt bett??
Undrar om det går att ta ledande tygeltag på ett sånt bett.

Och om man kanske skulle inrikta sig på ett bett som ska vara bra vid ledande tygeltag så såg jag nån här på buke som hade förespråkar fullcheck...skulle det vara nått??

Z3:an skrev:
Har de inga uttalade besvär så väljer många att låta dem vara. Vi lät ta bort den stoet hade nu som 8-åring då hon blev besvärligare och besvärligare att rida. I och med det valde vi då också som "förebyggande" att plocka bort dem på den 5-åriga ponnyn. Han har inte visat smärta eller besvärligt uppförande men har tuggat väldigt och därför fick de försvinna.

När det är dags att raspa så låt dem kolla om det sitter några vargtänder "i vägen"!

Oki tack så mycket...det ska jag låta kolla upp då. Ska även ringa förra ägaren och fråga om hon vet nått om det.

Rider min buspojke på Jaktkandar när vi ska rida lite fortare och på hoppträningen, han trivs jättebra, lyssnar på små tygltag utan att krulla ihop sig eller bråka med huvudet vilket han gör på pessoa och pelham. Han är kollad i muynnen av Torbjörn i Söderköping och är helt okej i munnen :)

d-ringsbett påminner lite om fullcheek iom det att d-ringen fungerar som parerstänger.

det går utmärkt att ta ledande tygeltag med ett d-ringsbett, både två- och tredelade

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 178
Senast: Pinus
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 574
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 152
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Dalmatiner
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka