Piggborste

Julle

Trådstartare
Använder ni den mycket? Till vad i såfall?

Jag har upptäckt att jag nog är en motståndare till piggborstar... Använder den nästan aldrig!! Och helst inte alls på kroppen. Möjligtvis till man och svans för att få ut det allra sista. Men det känns som den sliter för mycket.

Igår var dock hela pållen en intorkad lerhög, så då fick jag ge upp med den grova rotborsten och skrapa av all leran med piggborsten. Men annars nej... Använder mycke hellre en gummiskrapa om det är blodcirkulation och sånt man vill åt med den. Jag hade gärna skippat den i ryktlådan om det var min häst. Haft en större uppsättning olika rotborstar istället och gummiskrapa.

Så, vad tycker ni?

Sv: Piggborste

Nej jag undviker att använda piggborsten. Det ska vara om hästen är väldigt lerig

Mmm precis!! Den känns för hård för kroppen och sliter av för mycket tagel på man och svans. Ägaren använder den jättemycket vet jag. Den är alltid full med tagel när jag kommer. Men till leran igår var den ju bra!! Så att ha en för såna tillfällen är nog bra!!

Jag använder aldrig till svansen eftersom att jag tycker att den drar med sej alldeles för mycket tagel. Däremot använder jag den till kroppen om hästen är lerig (torkad lera).

Använder den för att borsta fårskinn efter tvätt..... :smirk: Skulle ALDRIG närma mig mina hästar med en piggborste! AJ! :eek:

Jag måste faktiskt "erkänna" att jag använder piggborsten ganska flitigt nu på vårkanten, när hästarna kommer in från hagen leriga och med massa fällpäls som ska borstas bort!
Tycker den funkar kanon till det.

Använder den INTE till man eller svans.

Centaur skrev:
Använder den för att borsta fårskinn efter tvätt..... :smirk: Skulle ALDRIG närma mig mina hästar med en piggborste! AJ! :eek:
Och jag tycker att piggborsten är ett utmärkt verktyg på leriga eller kletiga hästar, särskilt de som har fått behålla pälsen. Min förra häst, som inte tycker om borstning alls, tycker minst illa om piggborsten och mjukisborsten. Nuvarande hästen verkar också föredra rejäl borstning. Piggborste går utmärkt att reda ut man och svans med också utan att den sliter om man borstar på rätt sätt.

/Motvalls

Maran skrev:
Och jag tycker att piggborsten är ett utmärkt verktyg på leriga eller kletiga hästar, särskilt de som har fått behålla pälsen. Min förra häst, som inte tycker om borstning alls, tycker minst illa om piggborsten och mjukisborsten. Nuvarande hästen verkar också föredra rejäl borstning. Piggborste går utmärkt att reda ut man och svans med också utan att den sliter om man borstar på rätt sätt.

/Motvalls

Håller med :) :)

Använder min piggborste till hästen om det är mycket lera på kroppen. Försöker att undvika att ha den i svansen men nån gång i mannen har jag får tatt den. För att få bort den värsta leran. Jag har en gullig häst som rullar sig mycket i lera. Undrar varför.....för att matte ska få borsta i hjäl sig kanske.....

en ponny med 10 cm långa hår som fäller behöver en pigg borste

Man och svans använder jag människo borste till :D

Använder min piggborste nästan dagligen. Tycker den är jättebra :D Aldrig i man o svans, men att ta bort lera och fällhår är den jätttebra till!

Jag använder piggborste nu på våren då dom tjockpälsade hästarna fäller, jättebra att få bort hår med, och använder den även i manen (alla mina hästar har ett ton man så lite svinn gör inte något) svansen borstar jag aldrig...

*knapplån*

Tack för alla svar!! :)

Till tjockpälsade hästar funkar den nog bra ja!! Det tänkte jag inte på!! :idea: Men annars bara till intorkad lera, som sagt var. Och precis i slutet av svansborstningen, när den är så gott som utborstad brukar jag ta några tag med den. Men för det allra mesta använder jag den inte alls.

Till fällning tykcker jag gummiskrapa funkar mycket bättre!! Iaf på tunnpälsade hästar!!

Centaur skrev:

Det låter som ett bra verktyg till fårskinn!! :idea: I övrigt håller jag med dig!! Aldrig om hästen inte är lerig!!

Är det bara jag använder pigg borste varje dag i vanliga fall också :S hästen älskar att bli kliad på manken/bogen och rumpan varje dag även under sommaren, tar i hur mycket som helst när jag kliar samtidigt som hon lutar sig emot. Hon brukar även själv klia ansiktet mot piggborsten då behöver jag bara hålla i.

Använder alltid piggborste på vintern/våren/hösten när pållarna fäller eller är leriga, toppenbra ju! :)

Annars är gummiskrapan bra till samma sak, fast man får mer mjölksyra i armarna med den :crazy: :o

Jag är inte heller förtjust i piggborste men jag har ett jättebra alternativ nu när hästarna är leriga och fäller päls!

Jag har en gummivariant med större, mjukare piggar, piggarna är väl kanske runt en halv centimeter grova i basen och lite böjliga i topparna.
Vinterpäls och lera bara rasar och pållan älskar massagen :love:

Använder inte den mkt jag heller. Knappt alls på min häst (är hon lerig eller fäller brukar jag ta en mjuk liten gummiskrapa - mkt bättre o kammar man o svans med har jag kammar!)
Brukar borsta unghästen med piggborsten först om han är väldigt lerig eller fäller. Han är inte så kittlig o känslig, så då går det ju bra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka