Piggborste

Sv: Piggborste

Bra när hästarna ska fälla vinterpälsen, de har ju en del om de går utan täcke året om.
Samt till lera då.

Jag använer piggborsten när hon är lerig, men aldrig till man och svans. En tjej jag känner använder den varje dag på svansen och den hästen har inte mycket svans kvar..

Jag använder den nästan dagligen på en av hästarna, hontycker de är såå skönt... Men min andra häst bara hatar den, så då få jag ta till en gummiskrapa för att ta bort fasttorkad lera m.m. Jag använder den nästan dagligen till svansen oxå, dock ha jag mkt pälsglans i så jag få knappt inte med någon svans alls, sen ha jag svansen flätad oxå... Men visst e piggborsten bra om hästen e lerig o om hästen gillar den vill säga..

Om hästen fäller använder jag en svettskrapa i stål med små tänder på... Då får man bort all päls samtidigt istället för en stor tova på borsten som måste rensas hela tiden :D

Jag använder piggborste ganska ofta just nu. Den är riktigt bra att använda när lera och fällpäls ska bort.
Fast jag tycker att man inte ska använda piggborste för mycket, och inte om hästen har lite päls. Personligen använder jag den bara i fällperioden och bara på hals, rygg och mage, aldrig på benen. Det verkar göra så ont :crazy:

Jag använder bara piggborsten när hästarna fäller eller är extremt leriga, annars låter jag helst bli.

Använder den ibland på frambenen eftersom LAika tycker att det kliar skönt! :D Vissa hästar gillar även att bli kliad med den i pannan.

Använder den också när hästen fäller mycket, den är superbra att ta bort löst hår med ju! :D

Använder piggborsten på hela hästen för att ta bort lera och vinterpälsen. Ponnyn tycker det är jätteskönt att bli kliad med den!

men vill inte använda den till man och svans, sliter sönder känns det som.

Piggborsten är det viktigaste man kan ha i en ryktlåda!!!

Undviker också¨piggborste, men när hästen rullat sig i lera så är det inte så mycket man kan göra, men om man har tid på sig så ryktar jag hellre längre med gummiskrapa, ryktsten och rotborstar. :smirk:

jag använder den i svansarna, i manen har jag en bred kam.
kliar ena pållen med den när hon vill klia sig på mig..

har en kompis som gjorde ett test på sin häst;
hon kom fram till att piggborsten sliter mindre på ex svansen än en "vanlig" borste gör. hon upptäckte att den vanliga borsten slet mer på taglet.

kan tillägga att jag är rätt bra på att spruta pälsglans i svansen så den håller sig fin och inte blir så tjorvig.
borstar inte svansen så noga varje gång.

japp ofta!

använder den INTE i svansen el manen, däremot gärna på kroppen, min häst gillar det!

*svara alla*

Oj, så många svar sen jag var här sist!! Kul att höra vad alla tycker!!

De flesta verkar ju vara överens om att den sliter på man och svans. Och att den är bra att använda till lera. Sen beror det ju på vad det är för sorts häst och vad hästen själv tycker såklart. Så några nya infallsvinklar har jag allt fått!! :D

Jag gillar inte att använda den till man och svans. Eller det händer väll någon gång att jag tar den och drar igenom man och svans lite försiktigt, annars blir det att jag bara håller efter svansen varje dag genom och ta ut tovorna med fingrarna eller så tar jag en mjukare borste (typ rotborsten.)

Men jag tycker piggborstar är bra vid fällning, för man får bort rätt mycket päls med dem. Samt att de även är bra till att få bort den värsta leran med. Så jag tycker de är bra, men inte till man och svans..

den är perfekt å hästar fäller och är leriga eller då svetten torkat i vinterpäls men inte till man och svans det sliter föör mycket

Ska erkänna att jag använder piggborste nästan dagligen och ser inte att hästen får skada av detta.
Mina hästar har inget täcke (alltså värsta vinterpälsen) och deras man är naturväxt (rycker den nån gång, men den ska va lång) (svans och panlugg klippta dock)
Använder piggborsten till att få igång blodcirkulation (som man även kan göra med en gummiborste) och använder den för att få bort lera= jätteefektiv då inte gummiborsten tar sånt. Jag borstar alltid manen med piggborsten, men väldigt försiktigt, börjar längst ner och arbetar mig uppåt... Svanser tar jag också igenom då och då, men också väldigt försiktigt.... Tycker piggborsten är skitbra när det gäller på hästar och de är inte så kännsliga.... ;)

I sånna här lertider är den kanon. Inte för att min häst har lera mer än på benen eftersom hon iprincip aldrig rullar sig.. Men då det är nått använder jag den där. + till manen och svansen ibland för att "kamma" med när det redan är utrett.

jag använder inte piggborsten heller speciellt ofta.
bara när han är intorkad i lera.. :crazy: då e den rätt bra faktist!
men aldrig till man å svans..

jag äger inte ens en piggborste :o ;)
Istället använder jag gummiskrapan, pållen bara ääälskar den så här på vårkanten då vinterrocken ska av :D

/daffne :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka