Piggborste

Sv: Piggborste

Jag använder piggborsten varje dag såhär när de fäller. Speciellt till leriga ben :crazy: Mina hästar är inte speciellt kinkiga och tycker det är helt okej att jag använder piggborste typ överallt. De gillar det faktiskt.

när hästen fäller o det är som att borsta med en vante när man använder vanlig boste så är piggborsten bra. även om den också känns som en vante efter två drag ;)

*lånar*
Använder bara piggborsten på kossorna :crazy:
Tycker inte den är bra alls till hästar. Men det finns en jättebra variant som är som en slags hybrid mellan massageskrapa och piggborste. En rund, grön plastborste med runda lite grövre ca 5mm piggar. Den har en knopp i mitten som gör den väldigt lätt att hålla i. Superbra till att ta bort även den värsta lera som inte ens piggborste rår på, sliter betydligt mindre på hårremmen och hästarna älskar den! :love: Kan varmt rekommenderas! Min favoritborste all times.
Tyvärr hittar jag den inte längre, så om någon känner till återförsäljare är pm varmt välkomna! :)

Senast ändrad:

Använder den inte på hästens kropp, mer än om man måste ha bort intorkad lera. Annars använder jag den i manen, då det inte gör sååå mycket om det ryker nåra´strån för henne därifrån......

Jag använder piggborste på lerig häst, och till svansen.

Fast jag har alltid i pälsglans i svansen innan och borstar "topparna först" och går uppåt och håller i svansen precis ovanför det jag borstar ur, så det sliter inte mkt alls, och inte kommer det nåt tagel med heller knappt.
Och fortfarande har han tjock fin svans, så det funkar för oss iaf! ;)
Trots att jag borstar ur svansen (nästan) varje dag!

Senast ändrad:

äh, jag använder min piggborste massor, även när hästen inte är lerig. Min pålla älskar sin piggbortse, hon står och njuter när den kommer fram :smirk:
Jag anpassar mina borstar efter vad hästen tycker är skönast. Det där med att få igång blodscirkulationen med hjälp av borstning är bara bluff och båg, om du kollar på hur tjock hästens hudmuskel är så inser man att man omöjligt kan öka blodcirkulationen i de underliggande musklerna med hjälp av en borste.

*lånar knapp*

men jösses! är det bara jag som har en häst som NJUTER av att bli borstad hårt med piggborsten!? använder den varje dag ochhan är den blankaste kusen i stallet!

mes ploppar
/Sheena

Bara till intorkad lera, och ibland när pållan har varit ute i regn och sedan självtorkat, då blir hennes ytterpäls ihopatorkad och lite stel på något sätt (som torkad svett) och då behövs piggen.
Hon är en nordsvensk med rättså rejäl och grov päls så det behövs ibland.
Hon verkar inte tycka illa om den heller.

Använder den aldrig i man och svans! Man får ju med sig halva tageluppsättningen i ett enda drag.

använder den dagligen till man, svans och "massage" och tar bort den värsta leran samtidigt som det...

Använder den dagligen vintertid på den tjocka pälsen för att reda ut den och ta bort ev. lera. Mina hästar älskar den och vill gärna bli kliade runt huvud, hals och bringa, shettisen skrubbar sig nästan själv om man håller stilla borsten.

På sommaren behövs den inte när pälsen är kort.
Använder den nån gång ibland på man och svans och då i kombination med pälsglans.

Använder den på en klippt nordis travare eftersom han avskyr när ja försöker dra en rotviska över honom, ne piggborste och ryktborste går mycket bättre

Herregud! Hästar är inte så känsliga som vi :smirk:
Har ni inte sett hur de kliar sig själv och varandra med tänderna och skrubbar sig hårt mot allt möjligt, typ träd.

Fast i svansen är den totalförbjuden! :angel:
De gångerna jag borstar svansen (innan tävling) har jag mycket pälsglans och en hårborste. Annars är det fingar som gäller (och pälsglans)

Det jag använder den mest till är när jag badar hästen, man skrubbar med den efter shamponeringen medans man spolar lite vatten så försvinner den sista ingrodda skiten och shampot, jättebra!

Jag använder den i stort sett bara till man och svans. Lera på kroppen tar jag bort med en vanlig oval plåtskrapa eller en hård rotborste. Lös päls tar jag med en taggig svettskrapa.

Och jo, min häst har ganska tjock svans, trots piggborsten! ;) Med mycket pälsglans och ett rejält grepp om stråna så lossnar högst ett par strån varje gång jag borstar. :cool:

*knapplån*

Jag använder alltid piggborsten för att få bort leran, dels är min pålle en tok i att rulla sig, o dels funkar den ju väldigt bra att ta bort lera och lös päls med. Min pålle har aldrig visat något obehag mot piggborsten, tvärtom, kliar sig mot den. :D Använder den till man o svans med, försiktigt om det går. Men hur reder man annars ur manen och samtidigt får bort all lera? (När manen är helt ihopklibbad o stel av torr lera?)

Min pålle ÄLSKAR sin piggborste. Helst skall man gnugga riktigt hårt med den för det kliar jätteskönt.... Gummiskrapa går väl också an men den är inte lika bra som piggborsten. Mjuka rotborstar däremot (eller ryktborstar) hade han nog helst klarat sig utan.

Fast jag vet ju hästar som jag aldrig skulle gå i närheten av med en piggborste också, det är ju så olika vad de tycker om. En del är ömhudade, andra vill att man skall klias ordentligt, annars kan det lika gärna vara....

Ja, en del raser (eller bara individer) har ju väldigt ömtåligt skinn och då måste man vara försiktig med piggborsten... :}

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka