Lejonstjarna

Trådstartare
Jag har förstått att det är fruktansvärt svårt att jobba en häst rätt i pilarer. Men nu funderar jag litte är det så att pilarer är förbjudet i sverge? Varför använder man pilarer? Vad är det som gör att det kan bli skadligt? När kan pilarer va bra att använda? När i utbildnigen sätter man hästen i pilarerna? Jag har bara sätt BB arbeta i videor med pilarer. Jag inser att jag defenetivt inte vet varför man använder pilarer så nu fågar jag nyficken som jag är. :confused:
 
Pilarer , om det är förbjudet eller ej vet jag inte men så länge man får lov att binda upp en häst på bägge sidorna så kan det inte vara förbjudet resonerar jag.
Jag har gjort fuskpilarer som jag leker med ibland, jätteroligt tycker jag och pållar. Inte för att vi gör nått avancerat, men det är praktiskt att ha hästen uppbunden på fri mark när man koordinerar den.
 
Jag tycker att det luriga med pelarer är just det här att hästen inte kan går framåt. Många av de kvalitetsproblem man stöter på i de samlade rörelserna har ju sin grund i att hästen inte bjuder framåt tillräckligt mycket och inte vill svinga fram ena eller andra bakbenet - och korrigeras då bäst med att man låter hästen röra sig lite mer framåt. Sen är det nog också väldigt lätt att ramen framtill blir för kort i pelarerna.
 
Tack för ditt svar. Jag antar att du tränar tramp och samling i pilarerna. Och eftersom jag inte är på den nivån så gör du avanserade saker. Om du vill så får du jätte gärna beskriva hur det går till att träna hästen i pilarerna. :)
 
Tack Svea framåtbjudningen och ramen. Det var saker som jag faktiskt inte tänkte på. Jag läste i BB:s bok och det var då jag började fundera över deta med pilarer.
 
Njae, jag tränar mest stillastående faktiskt, men samling är med och en del benlyft :-)Ibland blir det tramp men det är när jag gör fel :crazy:
Jag har uppfunnit ett eget rehabsystem, jätteroligt men svårt och mkt effektivt.
 
Det har kanske blir lite ovidkommande...

Nu ar det ett bra tag sedan jag var pa Stromsholm, men jag har ett svagt minne att det var ett par gamla pilarer som stod vid infarten. Nagon som vet?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 421
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 331
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp