Pinsamma kaninfrågor...

M

Mulen

Ta nu inte detta fel, jag är mycket mer påläst vad gäller skötsel!

Jag är nybliven kaninägare och gjorde en tabbe när jag köpte kaninen i djuraffären, jag frågade aldrig vad det var för ras!!
Jag valde den kanin som jag såg dricka, äta och skutta runt, så att jag visste att den var frisk och pigg...sen gick jag hem! :o:D

Jag var så inställd på att de små var hermeliner.
Men när jag kom hem surfade jag runt lite på kanin-sidor och tittade på bilder på hermelinkaniner och plötsligt så blev jag väldigt osäker :crazy:

Nu har jag fått lille Ruben att posera framför kameran så att ni som har lite mer öga för raser kan berätta för mig vad det är för en. Han är drygt 8v. nu.

Jag skulle även tycka att det var intressant att få reda på vad hans färg kallas, jag tycker att den är väldigt mysko och får den inte att passa in på någon av färgbeskrivningarna jag hittat...men som sagt jag överlåter det till nina-experterna! :)

Här har ni Rubens album:
http://community.webshots.com/scripts/controlPanel.fcgi
 
Jeg vet ikke, var bare "nyfiken" ;) Men han må være en av de nydeligste kaninene jeg noen gang har sett!!!! :love:
 
Jösses vad söt!
Japp nog är han hermelin ! Väldigt fin,de ser ut som små harar som små ,de blir inte så där tjocka förrän vid 1 års ålder ca och vid 2 år blir de inte tjockare mer...det tar alltså lång tid för dem att mogna!
Din kanin är gul/svart japantecknad fast ränderna på ryggen är för få och för svaga (ska vara minst 3-4 st) men han har 2-färgat ansikte precis som den färgen kräver!
Det verkar för mig som om han kommer från ngn seriös upfödare bara det att hon inte behöll honom pga färgen-den är svår att avla på!
Var köpte du honom?
 
Hehe...Ruben kommer ju bli alldeles till sig när jag berättar hur söt alla tycker att han är! :D

Jag köpte honom i en helt vanlig, ganska liten djuraffär, men det är mycket möjligt att han kommer från en seriös uppfödare som du säger. Han i djuraffären får nog tag i djur lite varstans.

Ahh...då vet jag vad jag ska säga om någon frågar vad färgen heter :) Jag blev lite skum på att han har ett så tydligt rödbrunt "täcke" på rygen och är ljus på undersidan..

Kan färgen utvecklas med tiden? Jag tycker att det svarta har blivit lite mörkare och mer framträdande under de två veckor jag haft honom, mest i ansiktet och på öronen... fast det kanske är jag som är "hemmablind" :crazy:
 
Hehe det är väl inget pinsamt o fråga..=)
Av min erfarenhet så är det där en hermelin kanin..kanske inte helt ren men mycket hermelin i iallafall...=)
Mycket söt liten herre... :love:
 
Hehe... det kändes lite pinsamt när jag kom hem och tänkte "vad fasen är det för ras" *s*

Hur kan man glömma bort att fråga något sånt :o

Jag skyller allt på att jag blev bländad av hans söthet! :love: :D
 
hihi...
minne som en guldfisk kanske?
men visst e det en liten hermelin, japan tecknad...

här är min lilla hermelinhanne vid samma ålder Rocco
och här är min förra kanin, japantecknad fst hon va dvärgvädur belsebub
japan teckningen kan se väldigt oilka ut. i beselbubs kull var dom tre st med den färgen och alla olika "mönstrade"

otroligt söt e din lille kille i alla fall... :love:
 
Haha...ja det skulle man ju kunna säga :D

Jättesöta kaniner! Fast din Rocco var ju hemskt mycket rundare i formen, han såg mer ut som en hermelin än vad min tanige "hare" gör *s*
Jättemysig färg hade han, såg väldigt mjuk ut :)
 
han e jättemjuk....
som en liten puffig boll...

han va mycket tanigare när jag köpte honom..inte lätt när mna får slåss med maten med typ 7 st andra ungar..
men han har alltid haft så mycket päls så d syntes inte så bra på honom. men om du tog i honom så kände du varenda benknota.
men d tog bara nåra veckor så hade han ätit upp sig igen...
nu e han het underbart fin..
har börjat ändras i färgen oxå..
 
Tja!

Äsch... De e väl inte pinsamt....
Visar ju bara du e klok djurägare som inser att du inte kan allt, vem kan det??

Jag köpte mitt hjärtegull oxå i djuraffär o tog då för givet att de har stamtavla o e renrasiga.
Fick sen höra då jag var in o frågade lite då jag tyckte han släppte så mycket päls att "det kan iof va lite angora i den då tjejen jag köpte dem av har angora oxå...."

:devil:Inte kul o höra! :devil:
En angorakanin kräver ju en hel del extraskötsel o så pga deras päls o det vill man ju veta innan man bestämmer sig för o köpa sig en!! :mad:

Ångrar som sjutton att jag inte köpte direkt fr en seriös uppfödare, de e värt de extra de kostar. Inte för jag ångrar min älskling! :love:

Din plutt var ju då för söt!! Skulle nästan kunna tänka mig o byta... ett tag....
Säg till om du behöver en sommar-fodervärd! ;)

Jag gillar inte det som blir att folk o barn med kaniner o deras kompisar skaffar ungar ihop för de e ju såå söta...
Det finns nog med kaniner o katter som släpps ut i naturen när man e less på dem el de som kommer på att de inte har ingen tid el blir allergiska. :mad:

Jag tycker de e bra med de som istället för o köpa en unge köper en som blir omplacerad o på detta sätt räddar deras liv. :banana:

Ni e hjältar! /C :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp