pinto färg eller ras?

B

**BORTTAGEN**

hej undrar om pinto är färgen eller är det rasen.
eller är det paint som är rasen. har lite svårt att lära mig vilket som är vad? :crazy:
undrar även om någon vet vilket som är vad när det gäller mest vit eller mest svart på skäck färgade hästar? :confused:
 
eller ja det blev väll lite lång sökt vad jag menar är:
vad som menas med en tobiano,overo,sabino,tovero vad är det som skiljer dom åt.
tacksam för svar! :confused:
 
mer än färg, i USA heter oftast skäckiga hästar pintos. ja är ikke bra på att förklara...
 
Pinto är en ras, tobiano är vit med bruna/svarta fält och overo tvärtom...eller så var det tvärtom :)
Min granne är från Canada och föder upp pintos, hon har en pintohingst som heter Decopauge. Om du vill veta mer kan du maila henne på cccpinto@hotmail.com (kommer inte ihåg adressen till hemsidan)
Paint är en färg tor jag, men american painthorse är en ras.
 
Så som jag har fatta det är det mer än färg än en ras.
Det har tydligen något med hur mycket vitt dom har på sig?!...jag är lite osäker,men har fått höra att om dom har vitt upp ovanför kväna är det en pinto :confused:

//becky :bump:
 
Paint = stambok för vad som förenklat kanske skulle kunna beskrivas som skäckiga Quarter-hästar (liknade typ, storlek och avelsmål, förutom färgen). I härstamningen får finnas paint, Quarter och engelskt fullblod.

Fler hästar kan registreras som pinto, här tillåts också "ponny" och raser som tex morgan, saddlebreed, arab....

Det finns ett antal gamla trådar om de olika skäckanlagen, använd sökfunktionen om du är intressarad. I korthet så är tobiano är det skäckanlag som finns tex hos shettis, stora vita fält med jämna kanter.

Vad som är overo är lite svårare att definiera eftersom det i USA används om flera skäcktyper som i Sverige har andra namn, tex sabino. (Dessutom är man där mycket mer fokuserad på den enskilda hästens utseende än på vilka ev. arvsanlag den har.) "Svensk" overo är det som i USA kallas frame overo. Det vita på overon kommer "underifrån" och gränsen mellan de vita och färgade fälten är taggig.

Toveron har båda dessa skäckanlag!

Alla skäckar kan vara mer eller mindre vita, en tobiano kan tex vara helfärgad förutom en vit fläck över manken, overon har kanske enbart bukfläck. En nästan helvit häst tex en med bara bruna öron är troligen overo eller tovero.

Grundfärgen har inget med detta att göra, däremot är en piebald svatrskäck och en skewbald "allt annat"-skäck t ex rödskäck eller gulbrunskäck.
 
Pinto e väl ingen ras heller... Bara man har en häst som e skäck kan den registeras som en pinto, red in ett nf/arab sto som var registerad pinto!!!! :smirk:
 
Pinto är en ras i USA där stammen inte är det viktigaste, utan exteriören, och är det en skäck så är det bra. De avlar alltså både på exteriör och färg. Finns minst ett sto i sverige som är enfärgat, men är registrerad pinto pga exteriören. Hon används i pintoavel.
Här i sverige reggas dom tex i ASVH som korsningar.
 
nu har jag snackat m kanadensiska grannen som föder upp pintos...så nu vet jag; pinto är en färg, paint en ras.
du kan reg vilken ras som helst som pinto, en paint får inte ha annat i sig än fullblod, quarter och "pure paint"
 
det sa jag inte heller, paint är en ras, men inte pinto, alltså kan en skäckig ardennerkorsning registreras som PINTO och ett brunt föl efter två paint föräldrar som PAINT.
 
"While PtHA accepts animals derived from many different approved breed/registry crosses, it does not accept animals with Appaloosa, Draft or Mule breeding and/or characteristics. Horse stallions must have both sire and dam registered with PtHA or another approved outcross registry. Pony/Miniature stallions must have at least one parent (sire or dam) registered with a recognized breed association [Effective 1-1-99]. Mares and Geldings can be registered on their qualifying color alone. PtHA accepts horses in four different height divisions: "Horse" for animals maturing over 56" in height at the withers; "Pony" for animals 56"and under, but over 34"; "Miniature" for animals 34" and under at maturity and "B Miniature" for animals over 34" but not exceeding 38" at maturity."

Alltså: it does not accept animals with Appaloosa, Draft or Mule breeding and/or characteristics. Hur ska ardennerkorsningen klara sig förbi reglerna mot draft breeding and/or characteristics? Ska den klassas som stock, hunter, pleasure eller saddle type?
 

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Time Lord
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 086
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
725
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Här kommer en lite konstig fråga. På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 879
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp