Pip och gnäll

R

Raderad medlem 19815

Hur ska jag ta mig ur detta?

Min 2,5 åriga borderterrier är en riktig pipmaskin på träning (lydnad). Hon älskar att träna och piper av förväntan och otålighet. Det är mycket en fråga om dagsform och ibland piper hon mer än andra.

Vi kör både med godis och boll men hon piper nästan mest när vi tränar med godis.

Är det någon som har tips på hur man tar sig ur detta? Det måste ju finnas något sätt som funkar. Någon som framgångsrikt har klickat bort det?

En tanke är att jag ska börja träna med mindre förväntan och inte belöna med godis lika ofta som jag gör nu.

Vi tävlar i ettan och fick nerdrag på helheten första tävlingen, den andra tävlingen pep hon inte så mycket, domaren hörde nog inget för vi fick inga kommentarer om detta.

Det funkar väl nu i ettan, men när vi kommer högre upp så blir det ju hårdare bedömning.

Är det någon som vet pip och gnäll bedöms lika hårt i brukset som i lydnaden?
 
Sv: Pip och gnäll

Men vad skrev jag - "mer än andra"?? Mer än annars ska det vara.
 
Sv: Pip och gnäll

Min allmänna uppfattning är att domarna i brukset i allmänhet är "slappare", eller snarare ser mer på momentet i sig än lyssnar på pip etc.
Jag såg för några tävlingar sedan en hund som fick 9,5p på läggandet trots att den skallade när den la sig, samt en hund som fick 9p på linförigheten trots att den pep konstant. En hund fick EN "ljudar"-kommentar, trots att den pep konstant i stort sett i genom alla moment.

Det är nog väldigt mycket upp till domaren hur stor vikt den känner för att lägga på ljudande. Det moment som döms hårdast på pip är nog troligtvis ljudgivningen ;) då man får regelrätta poängavdrag för pip under tystnaden.

Som sagt, min allmänna (och högst amatörmässiga) åsikt är att man oftast åker dit hårdare i lydndaden än i brukset om hunden ljudar.
 
Sv: Pip och gnäll

Det var ju skönt att höra i alla fall.

Jag undrar vad alla andra tävlingssugna med piphundar gör. Man kan ju inte bara sluta tävla för att hunden piper.
 
Sv: Pip och gnäll

Pip anser jag ofta kommer när hunden är okoncentrerad och flamsig. Man kan belöna MER och oftare för att få bukt med pip. Detta är inget jag själv testat men vet flera ekipage som lyckas.

Om du exempelvis sätter fram en boll framför näsan på henne, piper hon fortfarande? Förmodligen inte för att hon då koncentrerar sig.

Ett annat tips som kanske låter lite hokuspokus är att själv träna med hörlurar med radio i! Många förare blir stressade och irriterade av att hunden piper i träning vilket gör att hunden piper ännu mer.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
1 908
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 332
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 357
Övr. Hund Sitter och kollar på vårens hundkurser och känner mig helt velig om vilken inriktning jag ska välja. Jag har en snart tvåårig hane som...
2
Svar
35
· Visningar
5 962
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp