Bukefalos 28 år!

Platsliggning, goda råd

Sv: Platsliggning, goda råd

Att korrigera hårt är inte likställt med att genomdriva. Att komma och fjäska är inte ok. Tillbaka och ligg. Det kan göras mjukare eller hårdare, men det är inte slut förrän du ligger.

Jag ser hela tiden folk som korrigerar fel, i frustration eller halvdant. Det ger ingen effekt. Och visst, nybörjare som inte kan läsa sin hund ska inte leka med korrigeringar själva, men människan letar ju tränare.

Och att man kollar meriter på den tilltänkta tränaren ansåg jag så självklart för en som redan tävlat att det inte var värt att nämnas.
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Och så ska vi inte glömma att det finns metoder att externt korrigera och hindra hunden att gå upp. För att flytta det från föraren och undvika fjäsk-risk. Hur tänker jag däremot inte beskriva, så ingen går hem och börjar joddla med det på egen hand.
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Håller med om att det är svårt att hitta bra instruktörer. Om man ska gå en kurs i tävlingslydnad tror jag att det är viktigare att kolla på instruktörens meriter än på att han el hon "vågar ställa krav". Finns många klåpare som inte ens tagit sig ur lydnadsklass 1 både bland "kravställarna" och "mjukisflummarna".

När jag tävlade tillhörde en av hundarna som reste sig på platsliggningen just en hundinstruktör som bedriver egen verksamhet med både tävlingsinriktade kurser och privat träning som kan inriktas på särskilda moment som inte fungerar...
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Håller med om att det är svårt att hitta bra instruktörer. Om man ska gå en kurs i tävlingslydnad tror jag att det är viktigare att kolla på instruktörens meriter än på att han el hon "vågar ställa krav". Finns många klåpare som inte ens tagit sig ur lydnadsklass 1 både bland "kravställarna" och "mjukisflummarna".


Ja, och för den delen gärna med mer än en hund, annars kan det lika gärna vara "tur" som skicklighet ;)
 
Sv: Platsliggning, goda råd

När jag tävlade tillhörde en av hundarna som reste sig på platsliggningen just en hundinstruktör som bedriver egen verksamhet med både tävlingsinriktade kurser och privat träning som kan inriktas på särskilda moment som inte fungerar...

Jo, det finns ju inga absoluta garantier för att en instruktör är superduktig. Jag vet folk som har tävlat SM som jag inte ens skulle låta rasta min hund ;) Men ska man hålla tävlingslydnadskurser så tycker jag ändå man ska ha tävlat med gott resultat, sen är det ju ännu bättre om man kan få referenser av andra kursdeltagare innan man anmäler sig någonstans.

Men att en hund reser sig på en platsliggning en gång kan man ju inte heller döma någon för, jag tror faktiskt att det kan hända vem som helst oavsett hur man har tränat. Det är ju inga maskiner, hunden kan vara sjuk eller vad som helst.
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Och så ska vi inte glömma att det finns metoder att externt korrigera och hindra hunden att gå upp. För att flytta det från föraren och undvika fjäsk-risk. Hur tänker jag däremot inte beskriva, så ingen går hem och börjar joddla med det på egen hand.

Bra det. Jag tycker att man ska tänka sig rätt noga för med vad man ger för råd på nätet. Det är klart att det inte är ditt fel om nån går hem och provar på din metod på ett klantigt sätt på fel hund för alla har ju eget ansvar för sin egen hund men ändå.

Om TS skriver var hon bor kanske någon kan ge råd om en bra instruktör :)
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Nej, det håller jag med om men jag blir ytterligare skeptisk av att den här personen inte verkar ha en enda tävlingsmerit i lydnad/bruks/agility med någon av sina hundar.
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Fast tävling är ju bara på skoj egentligen, det finns ingen anledning med kadaverdiciplin i den bemärkelsen. Sedan är det kanske inte heller så kul att ha en hund som ligger stilla för den är rädd för replissalier om man inte har god tid på sig att få hunden att släppa det innan start. Med få startnr så handlar det om någon minut om du är första startande. Visst, har man en såndär kanonhund som tar korrigeringar precis rätt och släpper dem i samma ögonblick som man säger att "nu är det okej" så funkar det. Men många hundar behöver lite mer tid på sig. Min lille hade jag fördärvat om jag tränar på det viset. Inte en chans att jag hade fått det tryck i honom som jag vill ha om jag hade lagt på så mycket "krav" (eller i det här fallet: rädsla för bannor).

Jag "smurfar" alla cirkuskonster som hör tävling till, och det funkar ju för mig. I vardagen (och vallningen med den lille) har jag ett annat kommando som är mer svartvitt. Men där gör det ju inget om de går ner sig en liten stund.
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Men just platsliggningen är speciell eftersom det inte bara handlar om din hund. Du har inte ont av att se min hund nolla på vartenda moment (utom att det kan vara plågsamt att se ett sån klantröv till förare på en tävling).

Om min hund däremot inte klarar platsliggningen kan den sabotera för flera av de andra ekipagen...
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Men självklart startar man inte om man inte är säker på att hunden ligger kvar?
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Jo, just platsen anser jag är det moment som kräver den typen av lydnad. Just av den anledning som nämns ovan. Alltför många kliver ut med ofärdig plats och så blir det cirkus. I ipot ligger bara en hund i taget medan en annan går programmet, men även där kan det bli fel. När jag körde min etta var det en försiktig, blyg tik som gick sin lydnad och då hon kallar in kommer den liggande hunden farande. Inget hände och ekipaget fick köra om, men hade det skett något hade den tävlingen varit förstörd. Och kanske även framtida tävlingar med tanke på den hundens känslighet.

För min del har jag dessutom gjort det enkelt för mig och använder plats som ett absolut kommando även i vardagen. Ofta är jag ute med båda mina hundar och grejar. När det då kommer till valpens tur så platsar jag Sam. Dyker det upp en hund och jag måste rikta all fokus mot valpen ( som är överjävlig mot andra hundar) blir det återigen plats för Sam. Då behöver jag inte bry mig om honom alls. Det känns onödigt att lära in ett helt nytt kommando för de situationerna när jag vill ha samma resultat och betydelsen är exakt lika.

Tryck i hunden kan man få ändå. Sam har även en förväntan i sin plats. Jag går lite emot vad många tycker där och kan belöna rejält. Eller, jag belönats kanske inte just platsen kom jag på, men ofta gör vi något roligt moment efter. Är det i vardagen kan det hända att jag kallar in när jag är klar med valpen och så är det hans tur med leksaken. På träning kanske vi lattjar lite fot och belönar där.

Så platsen är förvisso ligg eller dö, men efter....då kan det hända vad som helst. Jag belönats dock aldrig när han ligger eller direkt vid uppsättandet utan vi går alltid fot därifrån och sen sker det något.
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Att andra inte tränar ordentligt innan de tävlar kommer man inte ifrån, oavsett vilken metod man väljer till sin egen hund? Jag förstår inte riktigt hur det skulle hänga ihop?

Jag vill ha olika lägganden, platsen är med hakan i backen och alla fyra benen i varsitt hörn. Vardagsligg är med huvudet uppe och jag bryr mig inte om om han ligger på sniskan. Så det är helt olika moment hos oss. Jag kör mitt vardagsligg ungefär som du kör ditt platsläggande: ovillkorligen och ibland med belönande aktivitet efteråt. Men det ju knappast så att han jublar "jippi" över kommandot, särskilt inte de gånger han hellre vill göra annat. Jag vill att platliggningen ska vara ett lustfyllt moment, att han ligger kvar för att han har tillräckligt hög belöningsförväntan. Precis som alla mina andra tävlingsmoment.
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Ligga på sniskan och slappa accepteras inte på platskommandot i vardagen heller. Det ska vara ett snabbt, uppmärksamt liggande och då blir han automatiskt rak.Är nog naturligt för den hunden. Till mer avlappnande situationer har jag lägg (dig) och då kan han gå och lägga sig lite var han vill, hur som helst. Kanske inte 50 meter bort men om om han tar tre eller tio steg innan han slår sig ned bryr jag mig inte om. Och eftersom han i princip aldrig får belöning på det så är han nog mer jippie över platskommandot.

Det jag upplever är att smurfarna mycket oftare tror att de har säkra platser och därmed då oftare har hundar som går upp. Ligg-eller-dö-folket har oftast (men jag säger inte alltid) korrigerat en uppgång på träning och då ligger hunden sedan på tävling. Det är en högst ovetenskaplig studie gjord av mig själv, men det är vad jag tror.
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Att andra inte tränar ordentligt innan de tävlar kommer man inte ifrån, oavsett vilken metod man väljer till sin egen hund? Jag förstår inte riktigt hur det skulle hänga ihop?

Att man tränar sin egen hund att ligga stadigt även om andra hundar går upp, och inom rimliga gränser även ligger kvar om den andre hunden försöker dra upp den.;)
 
Sv: Platsliggning, goda råd

Visst måste man störningsträna, men det kan bli för mycket av det goda. Det var förmodligen ett av problemen med min hund. Vi hade störningstränat mycket. Han klarade av att jag gjorde i princip vad som helst, bollar och köttbullar som flög omkring, etc. Det var när det helt plötsligt inte hände någonting som det blev "tråkigt" och han tappade koncentrationen på uppgiften. Man får alltså inte glömma att träna utan störningar också. Det är nog först då de riktigt förstår uppgiften.

Sådär är min också. När jag ställer mig en bit bort och glor på hunden och gör ingenting, det är då han har som svårast att ligga kvar. Delvis tror jag det beror på att om jag står och bara tittar på honom när vi är ute innebär det oftast att han har missat att jag har ropat på honom eller liknande= han skyndar sig fram till mig och får beröm.
Har fått tips om att inte titta rakt på honom när jag står framför, men har inte testat det tillräckligt för att säga om det funkar än.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 785
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 451
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 468
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 221
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp