Osäker hund kring främmande människor - OBS! Långt inlägg! Behöver hjälp!!

Amandaochhalo

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej.

Jag pluggar till hundpsykolog så är i praktiken duktig med hundar, men jag är nog otroligt hemmablind så skulle verkligen behöva tips på hur jag skall lösa mina 2 främsta problem med min hund.

Min hund heter Halo, är en mini aussie på 2,5 år och är en helt fantastisk hund! Rolig, busig, livlig, smart, snabbtänkt, kärleksfull och har helt och hållet tagit mitt hjärta i sitt förvar. Hon är min första hund och har därför lärt mig allt om hundar tillsammans med henne.

Hennes problem är att hon kan vara otroligt osäker vid möten av människor, hon är en hund som har en stor kroppszon och vill gärna inte att man håller på och klappar. Hon är alltså inte en jätte gosig hund, hon gillar att vara nära och att vara med, men ingen knähund. Hon har dock blivit mer och mer gosig med mig vilket är jätte kul. Hon är även väldigt intensiv och kan lätt välta över och bli stressad i många situationer - det är för mig ingen fara så, men det gör att hennes dåliga sidor blir väldigt intensiva på något vis.