Osäker hund kring främmande människor - OBS! Långt inlägg! Behöver hjälp!!

Amandaochhalo

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej.

Jag pluggar till hundpsykolog så är i praktiken duktig med hundar, men jag är nog otroligt hemmablind så skulle verkligen behöva tips på hur jag skall lösa mina 2 främsta problem med min hund.

Min hund heter Halo, är en mini aussie på 2,5 år och är en helt fantastisk hund! Rolig, busig, livlig, smart, snabbtänkt, kärleksfull och har helt och hållet tagit mitt hjärta i sitt förvar. Hon är min första hund och har därför lärt mig allt om hundar tillsammans med henne.

Hennes problem är att hon kan vara otroligt osäker vid möten av människor, hon är en hund som har en stor kroppszon och vill gärna inte att man håller på och klappar. Hon är alltså inte en jätte gosig hund, hon gillar att vara nära och att vara med, men ingen knähund. Hon har dock blivit mer och mer gosig med mig vilket är jätte kul. Hon är även väldigt intensiv och kan lätt välta över och bli stressad i många situationer - det är för mig ingen fara så, men det gör att hennes dåliga sidor blir väldigt intensiva på något vis.

Jag vill även berätta (innan jag går vidare in på problemen) att jag som ny hundägare sög åt mig alla träningstips som en svamp och hamnade i helt fel händer. Jag gick en väldigt hård hundskola, vill egentligen skriva ut vad den heter för är så sjukt förbannad på dem, men det är inte relevant. Lärde mig i alla fall att nypa min lilla tjej tills hon skrek och sen "dadda" och "Ååå-a" med henne efteråt för att förstärka obehaget... :( FY! Detta var alltså valpkurs och detta gjorde jag utan att tänka mig för, helstryps kedja på en 3 månader gammal valp liksom.. VEM lär ut att det är okej? :( jag har sån jäkla ångest att jag gick på den skolan. Bara mina upplevelser kring detta kräver ett eget inlägg för det ger mig otroligt mycket sorg att tänka på den tiden, alltså Halos valptid.. :( Men, tillägget är väl då att det känns som att vår relation är sämre än vad den kunnat vara, att hon inte litar på mig helt och hållet pga de dåliga upplevelserna tillsammans med mig som valp. Jag är nog mer ledsen än henne över det, för nu är jag (för att säga det själv) världens bästa hundägare, haha.. Hon förtjänar det bästa alltid, har mer eller mindre t.om tagit bort ordet "Nej" och använder bara positiv förstärkning, belönar mest spontana beteenden och ser alltid till hennes bästa och det har stärkt vår relation och gjort min tjej väldigt glad och kontaktsökande.

Men, tillbaks till problemen!

Har lös-tränat henne väldigt mycket, men i våras började hon springa fram till främlingar och skälla ut dem. Det hände ett par gånger, började då ha långlina - hon lyckades smita iväg från den med (hann ej trampa på linan) och nu blir det att jag antingen håller i änden av långlinan eller koppel. Har henne såklart inte löst längre om jag inte känner att det är en tom plats med bra uppsikt, eller om vi har passerat många människor utan att hon reagerat - då går det oftast jätte bra.
Har väldigt svårt att tolka hennes skall när hon väl skäller ut någon, men det låter lite som att hon ylar, hennes kroppsspråk är något bakåtlutat, hon reser ragg och nästan hoppar upp och ned när hon skäller, så hon känns mer som att hon vill öka avståndet, men samtidigt så springer hon ju om möjligt fram till människorna.
Hon är aldrig fysisk, men kan skrämma upp människor otroligt mycket eftersom hon är så högljudd och intensiv och ser därför lite läskig ut (känns även som Halo drar sig till hundrädda människor).
Har börjat släppa långlinan mer och mer då hon inte gjort dessa utskällningar på ca 1-2 månader, så idag hade jag henne lös i långlina, då gick hon lite långt ifrån mig så jag ropade hennes namn och bad henne vänta men då hade hon redan fått utkik på två människor som kom ut ur en skog kanske 50 m bort. Hon var väl 10 meter från mig så hon var närmre mig än störningen, men fortfarande alldeles för nära störningen för att vara kontaktbar. Då började hon "yl-skälla", men hon sprang INTE fram, utan jag lyckades bryta henne. Jag stod ju och spydde ut kommandon, vilket jag vet var fel - men vågade inte gå fram till henne då det tidigare har gjort att hon rusar fram till dem. Så stod still på min plats, när hon vände sig om mot mig en millisekund så berömde jag och då lugnade hon sig och jag kunde tillslut kalla in henne, detta höll på kanske i max 30 sekunder.
Men, situationen brukade tidigare vara så att hon fick utkik på en person - spänner sig - jag berömmer att hon är stilla och försöker lugnt få henne att sätta sig ner (stadga) eller komma till mig och så VIPS så sprätter hon iväg mot den främmande människan.. Jag ser på henne när hon tänker springa och då får jag inte göra något hastigt för då springer hon - hon liksom låser sig. Har henne som sagt inte löst längre och har jobbat med detta sen i våras, har nu långsamt börjat prova att släppa linan och det gick ju bra men kommer inte släppa den igen på ett tag pga det som hände. Jag envisas med att ha henne lös då hon verkligen älskar det och det är ju härligt att kunna ha sin hund löst. Hur många år det än kommer ta så ska vi lyckas! Kanske lite luddigt skrivit, men hoppas ni förstår och har tips på detta problem!

Mitt andra problem är själva hälsandet och mötandet av främmande människor, jag låter ingen komma fram och klappa Halo alls. Möjligtvis hälsa, alltså sträcka fram handen som hon får nosa på, men det är bara om Halo känns lugn och okej med det. De enda människorna som faktiskt får klappa och mysa är de som hon älskar, alltså min familj och nära vänner. Resterande får snällt vänta och först lära känna Halo.
Men det jag behöver hjälp med är hur jag ska få Halo mer trygg i sig själv och även med mig när det kommer till hälsandet av människor, hon kan mot vissa vara väldigt misstänksam och osäker och därför skälla och bli väldigt intensiv. Jag ser detta som att hon inte vill veta av människan och vill att de försvinner, men jag skulle vilja att hon känner att när hon står vid min sida så kan INGEN röra henne utan hennes tillstånd - att jag tar hand om det.
Ett exempel är när när en främling kommer fram och frågar vad det är för ras på Halo och stirrar på henne, hon klarar oftast inte av det utan börjar skälla direkt. Samma när någon frågar vad klockan är eller över huvud taget kommer innanför min och Halos bubbla.
Jag behöver relationsstärkande övningar kanske? Något som gör att hon kan vara helt trygg vid min sida? Jag har tränat att hon ska komma in och sätta sig hos mig och vara lugn, men de funkar inte när det väl gäller om ni förstår. Ger henne godis när vi passerar människor - brukar aldrig vara problem att bara passera. Men belönar alltid när hon är lugn runt främlingar. Vad har ni för tips på detta?
Nu till jul så kommer det släktingar hon inte känner, de är dessutom ovana vid hundar och min farbror kan t.om vara lite rädd för hundar och det var en incident när han böjde sig över Halo för att klappa henne eller plocka upp henne eller vad han nu skulle göra och Halo blev så rädd och stressad att hon bajsade ner sig - jag hann inte stoppa honom tyvärr. Halo är ju väldigt intensiv också så känns som det kan bli en katastrof nu under jul då mina släktingar är så dåliga med hundar. Min plan är att säga till mina släktingar att total ignorera henne HELA julafton, även ifall hon kryper upp bredvid i soffan så IGNORERA. Alltså inte röra, klappa, inte stirra osv, vad tror ni?

Åh herre gud vad långt det blev, till er som tog er hit TACK och hoppas ni har något bra tips till mina två problem - människor på avstånd och människor nära. Ha det fint! :)
 
23735246_577530695911220_2985741391641968640_n(1).jpg
 
Du kommer säkert få en massa bra råd. Det är bara en sak som står ut för mig, jag tycker du borde sluta "lös-träna" henne utan att alltid ha en säkerhetslina så att säga. Har du en långlina så haka fast den i byxfickan eller nått iaf (kan ju köpa ett par enkla hakar, en att binda fast i linan och en i en bältesöggla tex). Eller köp ett 10-meters flexikoppel? Allt för att se till att du inte kan misslyckas, dvs att hon aldrig ska få chansen att springa fram till främlingar. Både för din och hennes skull. Jag tänker så med min unghund, som förvisso älskar människor (men lite väl mycket). Jag är inte 100% på att jag kan kalla in honom om nån intressant människa dyker upp, eller ännu värre en hund, så jag ser till att ha nån slags säkerhet även om han är lös. Om jag inte är verkligen bortom all risk för möten. Flexilinan funkar allra smidigast tycker jag, med sele knäppt på ryggen trasslar det inte in sig.

I övrigt förstår jag inte varför nån främling ska fram och hälsa på henne alls när ni är ute. Hon verkar ju fungera fint med din familj o kompisar hon känner, räcker inte det menar jag? Om främlingar ibland får hälsa på henne, ibland inte så kanske det bara ger osäkerhet. Jag skulle själv bara låta henne gå fram och nosa på folk på eget initiativ, aldrig att nån skulle få gå fram och hälsa även om de hade frågat mig först.
 
Du kommer säkert få en massa bra råd. Det är bara en sak som står ut för mig, jag tycker du borde sluta "lös-träna" henne utan att alltid ha en säkerhetslina så att säga. Har du en långlina så haka fast den i byxfickan eller nått iaf (kan ju köpa ett par enkla hakar, en att binda fast i linan och en i en bältesöggla tex). Eller köp ett 10-meters flexikoppel? Allt för att se till att du inte kan misslyckas, dvs att hon aldrig ska få chansen att springa fram till främlingar. Både för din och hennes skull. Jag tänker så med min unghund, som förvisso älskar människor (men lite väl mycket). Jag är inte 100% på att jag kan kalla in honom om nån intressant människa dyker upp, eller ännu värre en hund, så jag ser till att ha nån slags säkerhet även om han är lös. Om jag inte är verkligen bortom all risk för möten. Flexilinan funkar allra smidigast tycker jag, med sele knäppt på ryggen trasslar det inte in sig.

I övrigt förstår jag inte varför nån främling ska fram och hälsa på henne alls när ni är ute. Hon verkar ju fungera fint med din familj o kompisar hon känner, räcker inte det menar jag? Om främlingar ibland får hälsa på henne, ibland inte så kanske det bara ger osäkerhet. Jag skulle själv bara låta henne gå fram och nosa på folk på eget initiativ, aldrig att nån skulle få gå fram och hälsa även om de hade frågat mig först.

Jag kanske var otydlig, men skrev att jag alltid har långlina på henne och att jag håller i linan nu för tiden. Har långsamt börjat släppa på den för att de senaste 1-2 månaderna har gått bra, men jag går inte ut utan långlina eller koppel någonsin. Alltid långlina på och jag håller i den :)

Som jag skrev så låter jag ingen hälsa på henne om hon inte visar mig att det är okej, har aldrig låtit någon gå fram och hälsa hur som helst. Men om någon frågar och Halo verkar lugn så säger jag att de får hälsa men inte klappa :)
 
Jag kanske var otydlig, men skrev att jag alltid har långlina på henne och att jag håller i linan nu för tiden. Har långsamt börjat släppa på den för att de senaste 1-2 månaderna har gått bra, men jag går inte ut utan långlina eller koppel någonsin. Alltid långlina på och jag håller i den :)

Som jag skrev så låter jag ingen hälsa på henne om hon inte visar mig att det är okej, har aldrig låtit någon gå fram och hälsa hur som helst. Men om någon frågar och Halo verkar lugn så säger jag att de får hälsa men inte klappa :)

Ah, då förstår jag. Jag har själv ibland lina på så sätt, men om jag inte håller i den ser jag till att jag alltid vet att jag kan få fatt på den på en millisekund liksom :) Flexikopplet är oftast lättare, då linan brukar kunna komma runt benen på min hund ibland..

Fast hur visar hon att det är okej? Är det inte lättare att helt enkelt låta det vara så att hon får gå fram till personen på eget initiativ om hon vill, men att de aldrig får gå fram till henne? Jag skulle tycka att det kunde vara svårt att göra den bedömningen helatiden om hon var lugn eller ej. Dessutom, bara för att hon är lugn med att stå bredvid dig när du tex pratar med en främling på gatan-måste det betyda med att hon vill att personen skall ta kontakt med henne? Är det inte kanske ännu mer lämpligt att låta henne vara då, då hon uppenbarligen är lugn och nöjd med situationen?:) Bara några funderingar. Ser helt enkelt inte riktigt vad hon har att vinna på att de ska fram och hälsa om hon är lugn och nöjd bredvid dig. Om hon vore väldigt sugen på att nosa av människan i fråga så skulle hon väl gå fram själv?
 
Ah, då förstår jag. Jag har själv ibland lina på så sätt, men om jag inte håller i den ser jag till att jag alltid vet att jag kan få fatt på den på en millisekund liksom :) Flexikopplet är oftast lättare, då linan brukar kunna komma runt benen på min hund ibland..

Fast hur visar hon att det är okej? Är det inte lättare att helt enkelt låta det vara så att hon får gå fram till personen på eget initiativ om hon vill, men att de aldrig får gå fram till henne? Jag skulle tycka att det kunde vara svårt att göra den bedömningen helatiden om hon var lugn eller ej. Dessutom, bara för att hon är lugn med att stå bredvid dig när du tex pratar med en främling på gatan-måste det betyda med att hon vill att personen skall ta kontakt med henne? Är det inte kanske ännu mer lämpligt att låta henne vara då, då hon uppenbarligen är lugn och nöjd med situationen?:) Bara några funderingar. Ser helt enkelt inte riktigt vad hon har att vinna på att de ska fram och hälsa om hon är lugn och nöjd bredvid dig. Om hon vore väldigt sugen på att nosa av människan i fråga så skulle hon väl gå fram själv?

Jag funderar på att skaffa ett bälte där jag kan fästa lång linan och flexikoppel vill jag nog inte ha ändå då jag hört så mycket dåligt om dem. Har dock varit inne på att testa, men är faktiskt nöjd med långlina så fortsätter med det! :)

Jaa, det är sant och brukar säga nej till alla. De är vissa situationer som jag tycker det är okej. Men jag brukar inte låta människor gå fram, utan jag släpper fram Halo så hon får gå fram till dem och så har de sin hand nedsträckt så hon kan nosa. Sen är det inte mer med det. Men det händer ytterst sällan så det är egentligen inget problem. Problemet är ju att hon ibland skäller på främlingar som antingen stirrar eller kanske undrar vilken ras hon är eller så, då är hon ju inte lugn vid mig - hon brukar liksom inte vara lugn vid mig. Låter såklart inte de människorna hälsa på henne! Men det är liksom ett stort problem att hon skäller på folk som jag pratar med. Ibland är min pappa hundvakt och han är bekant med många grannar och stannar och pratar med många och då brukar Halo skälla på dem ordentligt, hon lugnar sig efter ett tag och jag har sagt till pappa att han ska sätta sig ner med henne och bara hålla i hennes sele och inte titta eller prata med henne. Det är så jag brukar göra. Eller så brukar jag ta fram godis och mata på om jag ser att en människa är påväg mot oss :)
 
Jag funderar på att skaffa ett bälte där jag kan fästa lång linan och flexikoppel vill jag nog inte ha ändå då jag hört så mycket dåligt om dem. Har dock varit inne på att testa, men är faktiskt nöjd med långlina så fortsätter med det! :)

Jaa, det är sant och brukar säga nej till alla. De är vissa situationer som jag tycker det är okej. Men jag brukar inte låta människor gå fram, utan jag släpper fram Halo så hon får gå fram till dem och så har de sin hand nedsträckt så hon kan nosa. Sen är det inte mer med det. Men det händer ytterst sällan så det är egentligen inget problem. Problemet är ju att hon ibland skäller på främlingar som antingen stirrar eller kanske undrar vilken ras hon är eller så, då är hon ju inte lugn vid mig - hon brukar liksom inte vara lugn vid mig. Låter såklart inte de människorna hälsa på henne! Men det är liksom ett stort problem att hon skäller på folk som jag pratar med. Ibland är min pappa hundvakt och han är bekant med många grannar och stannar och pratar med många och då brukar Halo skälla på dem ordentligt, hon lugnar sig efter ett tag och jag har sagt till pappa att han ska sätta sig ner med henne och bara hålla i hennes sele och inte titta eller prata med henne. Det är så jag brukar göra. Eller så brukar jag ta fram godis och mata på om jag ser att en människa är påväg mot oss :)

Alltså, det dåliga ryktet flexikoppel har är pga hur folk använder dem. Dvs, de går runt hursomhelst i stan med flexi på hunden, har ingen uppsikt på hur hunden ränner runt och ev. stör andra personer och hundar osv, för "det är ju så lätt". Men som allt annat är det ett verktyg som kan användas bra eller dåligt. Jag har versionen som är 10m och i det starkaste utförandet (giant nått?), det är riktigt rejält. Ett superbra verktyg när jag vill ha min hund "lös,fast inte lös" så att säga. Men det kräver ju fortfarande att man har uppsikt om hunden är lös på en 10-metersradie. Men funkar långlina bra för dig så kör på :)

Ah, men då fattar jag. Det enda jag menade var som sagt att hon skulle få gå fram själv om hon nu vill.

Alltså, jag har inte alla svar här :) Verkligen inte. Min egna unghund skäller gärna en liten stund när han inte får komma fram och hälsa. Dvs, han vill fram,och tar det stopp så kan han skälla lite i ren frustration. Dvs, det ser verkligen ut som han "skäller på" personen, men han skäller eftersom det tar stopp och han inte kommer fram till personen.

Det vi tränar med är att han ska förstå sin uppgift om jag står och pratar med nån. Dvs att jag sätter/lägger honom vid min sida, och att han ska vara kvar där medans jag står och pratar med personen ifråga (som han inte ska hälsa på). Det fungerar, men eftersom han är en impulsiv unghund så är det inte direkt 100%. Hjälper att ha bra godis :) Men i vissa fall kan han behöva en uppgift för att göra "rätt", dvs vad jag vill att han ska göra. Ska jag moppa golvet hemma så blir hans uppgift att "platsligga" i sin säng eller på en plats på golvet osv. Ger jag ingen "instruktion" före så jagar han efter och kampar med moppen.

Kanske kunde det vara bra för er också att skapa en rutin för när du pratar med folk ute, tex sitta eller ligga fot? Inget av detta funkar ju från dag 1, det kanske tar ett halvår, ett år, eller mer innan nått sitter, är också värt att komma ihåg.
 
När jag har med min hund till släktingar/ middagar så har jag henne med koppel på. Litar inte på att andra inte klantar till det/ jag vill kan styra henne i olika situationer.
Nu blir det första julen för henne, hon kommer vara c:a 6 månader och vi kommer vara hemma hos mamma där vi ofta är. Hon kommer ändå vara i koppel eller så kommer vi avgränsa ett rum, så att hon kan vara med och titta med inte vara mitt i smeten. Det finns det faktiskt ingen anledning för henne att vara. :)

Min valp tycker om att skälla ut främlingar, men skillnaden är att jag vill att hon ska lära sig att hon inte ska hälsa, alls.
Jag sätter mig på huk och sätter henne mellan benen, börjar hon skälla så vänder jag lugnt med bestämt på henne, så att svansen kommer mot människan/ hunden. Så fort hon slutar så vänder jag henne igen, tanken är att hon ska lära sig att titta, men inte skälla. Enkelt sätt för mig att hålla mig lugn och inte stressa upp henne/ det blir lagom mycket krav på henne.

Är vi tillräckligt långt borta så använder jag ett kommando jag tränat in innan, "går vi". Då brukar jag få med mig henne och då blir det lek och godis. Men träffas man på en stig går ju inte det. :)

Hoppas du känner att du fick något tips!
 
Angående att du gått fel hundskola, jag förstår hur du känner. Har också använt metoden som jag inte skulle ta i tång med idag.
Men samtidigt så är det i backspegeln otroligt lärorikt, även om man såklart hellre hade hoppat det.
 
Det som funkat väldigt bra på min hane som var som din och helst ville försöka rusa fram och skälla ut folk och fä var att lära honom ett alternativt beteende istället för konfrontation. Att gå undan. Ofta så vågar inte dessa hundar gå undan men jag gjorde så att jag klickade när han luktade/kollade på någon och slängde godisen bakom honom så han var tvungen att vända sig om. Jag sa inget kommando, tanken var att han själv skulle komma på att när situationen blir jobbig så kan han vända. Det hjälpte honom massor och det gick fort också. Dom känner ofta att de får kontroll på situationen och de blir ju tryggare när de känner att de kan lämna istället för att försöka skrämma iväg folk för att få vara ifred.

Vad gör du när folk kommer fram?
Testa strö ut lite godis bakom dig? Säg till honom att backa och sen sitta där han sen får belöning?

Nuförtiden går min hane mest lös och undviker själv folk genom lugnande signaler så som att lukta, gå en lov eller komma in till mig. Och ibland bryr han sig inte alls. Jag tror att när han kände att han faktiskt kunde styra situationen så blev han också mycket tryggare med folk. Sen har jag även använt mig mycket av motbetingning.
 
Jag vet inte vart du bor, men hör av dig till Motiverade Hundar - Jessica Mann.
Hon är SUPERDUKTIG på hundar med rädslor. Hon har även nyligen släppt sin bok Blygerhundar - Så gör du din hund till en superhjälte.
Hon finns på FB och har en hemsida, hon kommer definitivt kunna hjälpa dig och använder samma metoder som du.
Lycka till!
 
Du kan nog förvänta dig att en hundovan person inte kommer kunna ignorera hunden på ett korrekt sätt. De allra flesta förstår inte vad det innebär och varför man ber om det och därför kan de inte ignorera hunden så som du vill. Kan du sätta upp ett kompostgaller i en dörröppning på julen när ni har gäster så kan hunden se er men slipper kontakt folk hon inte känner?

Sen tycker jag att du ska sluta låta folk ni inte känner hälsa på hunden när ni är ute och går. 100%-ig konsekvens där. Det hjälper inte hunden att få hälsa på okända människor eller ens på människor du känner men som inte är hundvana och trygga.
 
Du kan nog förvänta dig att en hundovan person inte kommer kunna ignorera hunden på ett korrekt sätt. De allra flesta förstår inte vad det innebär och varför man ber om det och därför kan de inte ignorera hunden så som du vill. Kan du sätta upp ett kompostgaller i en dörröppning på julen när ni har gäster så kan hunden se er men slipper kontakt folk hon inte känner?

Sen tycker jag att du ska sluta låta folk ni inte känner hälsa på hunden när ni är ute och går. 100%-ig konsekvens där. Det hjälper inte hunden att få hälsa på okända människor eller ens på människor du känner men som inte är hundvana och trygga.

Håller med.
 
Det som funkat väldigt bra på min hane som var som din och helst ville försöka rusa fram och skälla ut folk och fä var att lära honom ett alternativt beteende istället för konfrontation. Att gå undan. Ofta så vågar inte dessa hundar gå undan men jag gjorde så att jag klickade när han luktade/kollade på någon och slängde godisen bakom honom så han var tvungen att vända sig om. Jag sa inget kommando, tanken var att han själv skulle komma på att när situationen blir jobbig så kan han vända. Det hjälpte honom massor och det gick fort också. Dom känner ofta att de får kontroll på situationen och de blir ju tryggare när de känner att de kan lämna istället för att försöka skrämma iväg folk för att få vara ifred.

Vad gör du när folk kommer fram?
Testa strö ut lite godis bakom dig? Säg till honom att backa och sen sitta där han sen får belöning?

Nuförtiden går min hane mest lös och undviker själv folk genom lugnande signaler så som att lukta, gå en lov eller komma in till mig. Och ibland bryr han sig inte alls. Jag tror att när han kände att han faktiskt kunde styra situationen så blev han också mycket tryggare med folk. Sen har jag även använt mig mycket av motbetingning.
Vet att jag sagt det förut, men dina råd är tipptopp, du är så smart!!!
 
Angående att du gått fel hundskola, jag förstår hur du känner. Har också använt metoden som jag inte skulle ta i tång med idag.
Men samtidigt så är det i backspegeln otroligt lärorikt, även om man såklart hellre hade hoppat det.
Hundar lever ju som tur var i nuet:) gjorde också mycket misstag med min första, men vi kunde börja om på nytt ändå:)
 
Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag fick min hund att sluta skälla på spårvagnen men jag minns att jag hade mycket hjälp av boken Klickerträning med lugnande signaler.
En dag så trillade poletten ner och hon kom på att problemet försvann om hon tittade åt ett annat håll och tog det lugnt.

Om nån vill hälsa ber jag dem sätta sig på huk och kolla om hunden vill hälsa.
Det är svårt att jaga efter en hund om man sitter på huk.

Om nån klappar hunden utan att fråga händer det att jag klappar dem på kinden, men det är inget att rekommendera om du inte vill att folk ska tro att du är sjuk i huvudet.

Valpen försöker jag hjärntvätta i förebyggande syfte och ber mina kompisar böja sig över henne och vara jobbiga och ge henne nått extra gott. Hugger tag i selen och släpar in henne till mig för en korvbit etc.
 
Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag fick min hund att sluta skälla på spårvagnen men jag minns att jag hade mycket hjälp av boken Klickerträning med lugnande signaler.
En dag så trillade poletten ner och hon kom på att problemet försvann om hon tittade åt ett annat håll och tog det lugnt.

Om nån vill hälsa ber jag dem sätta sig på huk och kolla om hunden vill hälsa.
Det är svårt att jaga efter en hund om man sitter på huk.

Om nån klappar hunden utan att fråga händer det att jag klappar dem på kinden, men det är inget att rekommendera om du inte vill att folk ska tro att du är sjuk i huvudet.

Valpen försöker jag hjärntvätta i förebyggande syfte och ber mina kompisar böja sig över henne och vara jobbiga och ge henne nått extra gott. Hugger tag i selen och släpar in henne till mig för en korvbit etc.

Fast varför gör du så? Särskilt det sistnämnda. Att vänja en valp vid hantering är en sak, men jag tycker att det är Jätteviktigt att det får vara på hundns villkor också. Att tvinga sig på hunden lär bara skapa obehag.
 
När jag har med min hund till släktingar/ middagar så har jag henne med koppel på. Litar inte på att andra inte klantar till det/ jag vill kan styra henne i olika situationer.
Nu blir det första julen för henne, hon kommer vara c:a 6 månader och vi kommer vara hemma hos mamma där vi ofta är. Hon kommer ändå vara i koppel eller så kommer vi avgränsa ett rum, så att hon kan vara med och titta med inte vara mitt i smeten. Det finns det faktiskt ingen anledning för henne att vara. :)

Min valp tycker om att skälla ut främlingar, men skillnaden är att jag vill att hon ska lära sig att hon inte ska hälsa, alls.
Jag sätter mig på huk och sätter henne mellan benen, börjar hon skälla så vänder jag lugnt med bestämt på henne, så att svansen kommer mot människan/ hunden. Så fort hon slutar så vänder jag henne igen, tanken är att hon ska lära sig att titta, men inte skälla. Enkelt sätt för mig att hålla mig lugn och inte stressa upp henne/ det blir lagom mycket krav på henne.

Är vi tillräckligt långt borta så använder jag ett kommando jag tränat in innan, "går vi". Då brukar jag få med mig henne och då blir det lek och godis. Men träffas man på en stig går ju inte det. :)

Hoppas du känner att du fick något tips!

Jag kanske ska prova ha koppel på henne på julen då, det lät väldig smart. Det är bara 6 st och jag som firar jul och Halo känner 3 av dem väl och de andra 3 är väldigt ovana vid hundar. Vill ju att hon ska kunna gå fritt men kanske ska ha henne i koppel i början av dagen och kanske släppa henne på kvällen om jag tycker hon känns lugn. Annars kanske jag kan ha henne avskiljt. Tack för det tipset! :)

Jag gillade det du skrev att du vänder på henne när hon skäller och vänder tillbaka henne när hon lugnar sig. Halo skäller ju inte alltid, men kanske ska prova det när hon väl skäller!

Tack för tipsen! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 227
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 194
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp