Bukefalos 28 år!

L

lisa

Tant katt (som vanligtvis är ganska tystlåten) har tjutit mer de senaste 2 veckorna än hon har gjort i hela sitt 15-åriga liv, men jag kan inte begripa vad som är fel :confused:

Ibland vill hon gå ut, men ibland är det inte det heller. Fixar låda, ny mat, tar en promenad i sele osv men inget hjälper. Det enda som duger är uppmärksamhet (=gos), men matte kan inte gosa 24/7 och särskilt inte nu :crazy:

Jag blir orolig att något är fel, men då borde hon väl inte bli nöjd och spinna så hela soffan skakar bara man lägger sig där för att se på TV? Hon äter, går på toa och allt som vanligt, men mjauar mycket mycket mer än vanligt. "Prata" har hon alltid gjort mycket, men nu är det verkligen illtjut :o Hon kan gå runt och bara tjuta en halv dag, så fort man lyfter upp är hon nöjd.

Känner någon igen detta beteende? Vad tror ni, är hon bara tramsig eller kan något vara fel? Jag har varit mycket hemma fast upptagen på sista tiden, tror ni att det är skälet? Alltså, annars är jag ju antingen borta eller hemma och har tid att gosa. Nu har jag suttit vid datorn och skrivit en massa, det är då hon har tjutit som mest...

Några idéer??
 
Sv: Pipfia...

Det kan vara så att hon börjar bli dement(senil).
Det är inte ovanligt att gamla djur blir mer eller mindre dementa.
Kanske hör hon sämre också.

Har själv en katt på 19år som är dement och gör saker som han inte gjorde förr.
Som t ex jamar/pratar mer och högre. Hörslen är också sämre.
Det talade min veterinär om när vi var dit på kattens årliga hälsokontroll.

Fast säkrast är det nog att kontrollera med veterinären.....för när de blir gamla så kan många sjukdommar komma smygande...
 
Sv: Pipfia...

Men borde hon inte vara "konstig" hela tiden då? Alltså göra mer konstiga saker än att bara jama.

Hur som helst så har hon varit som vanligt igen under helgen. Troligtvis för att jag varit så lat och mest legat i soffan framför TV:n (med en katt på magen) :angel:
 
Sv: Pipfia...

Nä..dom behöver inte vara "konstig" hela tiden.

En katt som är dement är ju inte likadan som en människa som är det.

Mesta tiden så är min katt som vanligt...men det är dom små sakerna som t ex ibland så hoppar min katt ut från sin kattkorg och bara står och verkar fundera på vad han skulle göra....och vänder han och hoppar in i korgen igen.
Man kanske inte säga till 100% att en katt är dement men ovanligt är det inte att de blir det på gamla dar.

Kanske det bara var något tillfälligt med din katt.....
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 896
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
815
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 762
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 067
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp