P

Phiiaa

Jag har lite funderingar över denna hund och vanlig bullterrier. För det första, vad är skillnaden? Hur är det med förbudet i Sverige då? Någon som har nån av dessa hundar och vill berätta hur de är temperamentmässigt och hur de är att lydnadsträna osv? Tack så mycket för mig! :)
 
Bullterrier vet jag inte mycket om men det är iaf stor skillnad på utseende och storlek. På pitbull.se finns mycket bra info om pitbulls.

Pitbulls är inte förbjudna i Sverige eftersom rasen inte är godkänd, därför räknas de som blandras. Vad jag har förstått är pitbull och amstaff väldigt lika varandra, men generellt kan man säga att pitbull har mer gameness.

Jag personligen tycker inte att man ska skaffa en pitbull. Det är svårt att försäkra dem, det är inte många (kanske inte något alls) försäkringsbolag som försäkrar pitbulls. En del kurser får man inte gå om man har pitbull. Och jag tror inte man kan tävla i några högre nivåer.
Dessutom ser jag ingen anledning till att skaffa en pitbull (om man inte är väldigt intresserad av weight pulling o liknande) eftersom man kan välja godkända raser som t.ex. amstaff.

Här får du några andra bra länkar:
pitbull.nu
artikel
apbt, amstaff m.m.
 
en av orsakerna till att man hellre väljer Pitbull än am.staff är t.ex att pitbullen oftast är mindre sönderavlad mentalt. När man avlar am.staff så går man mycket efter utseende medans man går efter mentalitet när man avlar pitbull. Det är så det "ska vara" men aveln i sverige på pitbull sidan är riktigt dåligt. I t.ex. usa är detta en stor skillnad mellan raserna. Men där är ju även pitbullen en godkänd ras.
 
Hej!
Pb är en underbar hund, har haft en själv, men tänk på att du blir mer låst med en pb, du kan inte ställa ut, svårare att försäkra, inte alla klubbar tar emor er.
 
Ja det såklart. Men det kan ju inte vara helt omöjligt att hitta en amstaff med bra mentalitet? Ingen seriös uppfödare avlar väl på en hund med dålig mentalitet.

Och även om pitbull är bättre mentalt sett tycker jag fortfarande inte att man ska skaffa en sån, det finns så mycket andra problem (de jag skrev i förra inlägget).

Vill man som trådskaparen ha en trevlig hund att träna lydnad med finns det fler raser än pitbull att välja på.
 
Väldigt lättlärd och trevlig liten hund :)

Var dock noga med att kolla varifrån den kommer,
många pb:s är blandraser! Finns inte såå många
rena pb:s här....
 
Ingen seriös uppfödare avlar på en hund med dålig mentalitet!
 
Och som sagt, svåra att försäkra, alla som jag vet om har försäkrat dom som blandraser...
 
Mysiga vovvar är vad de kan vara i rätta händer!!
men att avråda nån att skaffa en hundras för att man får anstränga sig för att skaffa försäkring eller för att lokala kennelklubben rynkar på näsan tycker jag e löjligt.
viktigt är att veta vart du får hunden ifrån, vad är syftet den avlats fram för ?? oseriösa uppfödare bör man i såna fall upplysa polis eller dyl.om.
Och man ska inte skaffa pitbull som första hund anser jag att man ska ha hunderfarenhet innan man köper denna ras, för den har så dåligt rykte redan så man behöver inte sabba med pga okunnighet.
Men jag har en riktig go vovve och jag skulle inte byta mot allt smör i sverige!! en riktig mamma gris som ska mysa konstant som alltid är glad och pussas.
skaffar du en valp ger all kärlek i världen, utsätter den inte för elaka vovvar så har du en bra chans att få en fin hund, men man ska vara medveten om vad man har för hund! så vanliga små "incidenter" som ingen skulle säga nåt om, om det var grannens golden, anses värre. och med tanke på hundens kapacitet oavsiktligt kan bli värre.
Lite svamlig kanske ?!...

:crazy:
Men jag rekommenderar att ge rasen en chans eller staffen, pitbull är en staff med blandning.
:bump:
 
det finns även lydnadskurser för pitbull som en tjej som heter irene nånting anordnar, hon sitter som ordf, i pittbullföreningen...
 
Fast vill man ha en hund med just de egenskaper en pitbull har så passar inte staff. De har likheter men de är ändå rätt olika.
 
men att avråda nån att skaffa en hundras för att man får anstränga sig för att skaffa försäkring eller för att lokala kennelklubben rynkar på näsan tycker jag e löjligt.

Självklart ska man inte låta bli att skaffa hund för att någon rynkar på näsan åt den.

Kalla det löjligt om du vill, men om det är så att trådskaparen vill tävla i sådant där pitbull inte är tillåtet är det dumt att skaffa pitbull. Eller?
 
jo det är ju klart att det finns olikheter konstigt vore det annars har inte påstått annat. men varför tror du folk vill ha pitbull för en speciell egenskap ?? och vad är det då för egenskap du syftar på ? jag vill ha min av henns egenskap att mysa i soffan , sova brevid mig i sängen med huvudet på kudden,för att hon är en go hund det är hennes egenskap och därför älskar jag henne.
Glöm inte att mycket av de så kallade egenskaper som pittbull har är inlärda egenskaper av människor som inte är värda att gå på denna jord. Oftast födds ingen ond, det är nåt du lär dig bli.
Som jag sagt förut det är starka hundar om du inte kan hantera dem
 
ja det är klart att har du som mål att hålla på med utställning och dyl är det svårt men det går säkert att organisera egna utställningar via olika föreningar för skojs skull om du har lust. tror folk skulle tycka en blandras best in show vore skoj för en vanlig dödlig eller nåt ... om man verkligen vill finns det ju lösningar
 
Som jag skrev förut, jag ser bara ingen anledning att skaffa pitbull om man inte är intresserad av t.ex. weight pulling. Det finns andra (dessutom godkända) raser som man kan välja då. Jag säger inte att det är FEL att skaffa en pb, jag kan bara inte se varför. Har man en bra anledning till att skaffa just pb så har jag absolut inget emot att man gör det. Du ville ha din som en mysig kompis, det är säkert pb bra till, men det finns ju andra raser som passar till det också, eller hur?

Jag har inte sagt något om onda hundar. :confused:
 
ok vi har helt enkelt helt olika åsikter fine!
men jag vill påvisa att man kan använda pb till annat än wieght pulling... de kan annat än vara "stora och starka.."
och anledning att jag skrev att det inte födds onda var dels för att trådhållare undrade hur de var mentalt osv och även en allmän info till övriga som vill läsa.
visst duger vilken hundras som helst att ha som kompis, men vi snackar ju om pb..
så om jag flyttade till usa skulle det vara mer logiskt att jag har pb då för att den är godkänd ??? ja för då får jag leka med i klubbarna... eller om den blev godkänd i sverige då är det en bra hund eller ??
Jag tycker bara det är synd att många bara tror det dom hör på radio eller läser i tidningar,

Pitbull är mer än weight pulling, men man kanske måste ha träffat en för att förstå det !
Tack för mig

:bow:
 
Jag vet att det är mer än wp. Det var därför jag skrev t.ex.


eller om den blev godkänd i sverige då är det en bra hund eller ??

Jag har INTE skrivit att det är en dålig hund på något sätt.
 
Mysiga vovvar är vad de kan vara i rätta händer!!
men att avråda nån att skaffa en hundras för att man får anstränga sig för att skaffa försäkring eller för att lokala kennelklubben rynkar på näsan tycker jag e löjligt.
viktigt är att veta vart du får hunden ifrån, vad är syftet den avlats fram för ?? oseriösa uppfödare bör man i såna fall upplysa polis eller dyl.om.
Och man ska inte skaffa pitbull som första hund anser jag att man ska ha hunderfarenhet innan man köper denna ras, för den har så dåligt rykte redan så man behöver inte sabba med pga okunnighet.

Jag avrådde henne inte till att skaffa en pb pga. att den är svår att försäkra osv, utan UPPLYSTE henne om det!

Sen om pb är en bra första hund eller inte är en helt annan sak. Men trådskaparen kanske är jätte duktig på hundar, har haft många hundar innan, och nu intresserat sig av pb? Sånt vet ju inte vi!

Som första hund skaffade jag en 11 månaders amstaff hane, som i stort sett var ohanterad och antagligen blivit slagen osv.
jag kanske är galen?
Men jag gav mig f*n på att fixa det, och med hjälp av mitt STORA intresse för honom, mycket svett och tårar, kurser osv är han världens goaste!

Nu påstår jag verkligen inte att staffen eller pb är en bra första hund, men som sagt, INTRESSET och kunskapen är det viktigaste!
 
Hej hopp
nä jag vet inte vilken erfarenhet av hundar hon har,även jag ville bara upplysa
En stor eloge till dig och ditt engageamg med din hund kul att det finns människor som dig.
Men det vi kan vara överens om är väl att engagemang och kärlek är det de är i behov av ..... som alla hundar
:D men kanske lite extra.
Hoppas att jag inte trampat på för många tår, inte min mening. :o
Väldigt mån om min hund och dens ras, lätt att folk är trångsynta. vilket ni inte var.
Ett tips jag vill ge till folk som läser dessa trådar och är sugna på att skaffa hund, är att besöka hundstallet eller hundskyddsföreningen hundis där det finns många fina själar som förtjänar en ny chans här i världen.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Milene
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 727
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 850
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp