Placering av elaggregat

Skruttan

Trådstartare
Inför åsk- och blixttider så har jag börjat fundera på bästa sätt att skydda elaggregatet och mot brandrisker.
Åskskydd finns och jordfelsbrytare ska införskaffas, men så läste jag att aggregatet INTE ska sitta inne på logen...som jag har det nu.
Men vart jag än sätter det så är det träväggar.

Vill gärna ha tips på hur ni gjort. Sitter det inomhus? Utomhus? Har ni någon låda som väderskydd?

Funderar på följande alternativ:
- Hitta ett litet plåtskåp att sätta det i (på utsidan), men vart kan man hitta det?
- Sätta upp en plåt på väggen och sen sätta upp aggregatet på den.
- Slå ner en stolpe inne på logen och sätta elaggregatet på den.

Nån som har nån åsikt om mina alternativ?
(Till elkontakten har jag dragit en utomhusförlängningssladd + en sån där liten dosa som man sätter runt kontakterna som skydd.)
 
Sv: Placering av elaggregat

Jag tror inte man får ha det inomhus i en loge ens om du sätter plåt på väggen. Ett plåtskåp på en vägg utomhus kanske är okej. Ring till ditt försäkringsbolag och hör med dem vad som gäller.

Innan hade jag det inomhus i ett garage med brandskyddat innertak och stenväggar. Nu har jag det på en stolpe utomhus med en hink över som skydd mot regn.
 
Sv: Placering av elaggregat

men så läste jag att aggregatet INTE ska sitta inne på logen...som jag har det nu.
Men vart jag än sätter det så är det träväggar.

Aggregatet ska sitta utomhus och om det monteras mot trävägg ska det finnas en brandskyddande skiva bakom. Finns cementskivor på bygghandeln som är lämpliga. Att man normalt inte får ha dem inomhus beror på risken för dammexplosion/brand. Allt enligt uppgifter från mitt försäkringsbolag.
 
Sv: Placering av elaggregat

Ok, då förstår jag bättre...

Ska sätta upp det utomhus på en gång på en stolpe, kan ju sätta en hink över så länge!
Det var ett bra tips med hinken, dock vill jag sen kunna se aggregatet då det visar om något är fel exempelvis en tråd gått av och ligger på backen/ eller om det ligger myckte gräs-grenar mot tråden. Har ganska lång hage med mycket träd så det underlättar en hel del...

Hyr stallet och ägaren är väl inte så där jättenoga.
 
Sv: Placering av elaggregat

Ok, då förstår jag bättre...

Ska sätta upp det utomhus på en gång på en stolpe, kan ju sätta en hink över så länge!
Det var ett bra tips med hinken, dock vill jag sen kunna se aggregatet då det visar om något är fel exempelvis en tråd gått av och ligger på backen/ eller om det ligger myckte gräs-grenar mot tråden. Har ganska lång hage med mycket träd så det underlättar en hel del...

Hyr stallet och ägaren är väl inte så där jättenoga.

Ett elaggregat tål regn så hinken är lite överflödig. Vårt aggregat sitter på en stenvägg men utan väderskydd och det funkar bra.
 
Sv: Placering av elaggregat

Har en god vän som trädde en upp o ner vänd brevlåda över sitt aggregat :idea:!
 
Sv: Placering av elaggregat

Skaffa volt alarm i stället.

voltalarm.jpg



Man fäster det på stängselbandet och när spänningen blir för låg så larmar det, dvs blinkar så du inte lär missa det.
 
Sv: Placering av elaggregat

Som strajeder sa, det får inte sitta direkt på träväggen utan måste ha en brandskyddande skiva bakom och den måste i så fall vara utomhus.
Vi har gjort enligt följande:
Slagit ner en stolpe, satt på kvadratisk skiva på stolpen och byggt en skärm som skyddar för lite regn, även om de tål det. Den ser ut som en brevlåda utan front kan man säga. Det tyckte vi var en bra lösning!
 
Sv: Placering av elaggregat

Vilken smart grej! Det ska jag kolla efter!

Kom på att det finns postlådor med öppningsbara framsida-hyfsat billigt. Ska köpa en sån, ta bort framsidan och sätta på en stolpe utanför... Så har den lite väderskydd även om aggregatet ska tåla väder och vind.

Tack för alla tips!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 695
Ekonomi & Juridik Har i sommar ett elaggregat som slått ut vår TV, blir "pixlar" eller hur man säger. Finns el i hagen, så där fungerar det. Har haft det...
Svar
7
· Visningar
2 520
Hästvård Får hoppas jag la denna rätt. Hur ligger det egentligen till? Ska man, som vissa säger, inte linda benen varje natt? Jag menar, vissa...
Svar
4
· Visningar
1 520
Senast: Natasja
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp