Bukefalos 28 år!

Plågas under ridningen :(

H

Hitech

Hej bukare!

(flytta tråden om den inte passar här)

Jag har fått ett sånt underligt problem på sista tiden! Jag har ridit i 8 år och har inte upplevt något liknande. Det har gått bra i min ridning den senaste tiden, men de senaste veckorna så har jag börjat få ont i höfterna och knät under ridningen. Till exempel när vi rider utan stigbyglar så gör det så plågsamt, och då menar jag MYCKET plågsamt, ont i mina höfter och knän. Det känns som om någon ska dra av benen från kroppen. Så det kan jag inte göra längre, utan måste ta till stigbyglarna efter bara några sekunder utan dem. Och att stå i lätt sits vid uppvärmning vid t.ex. hoppning går inte heller. Då känns det som om jag ska svimma och ramla av hästen, så ont som det gör i knäna. Tror inte att det kan vara min viktuppgång(gått upp fem kilo sen i julas som måste gå’s ner nu, hehe) då jag har vägt betydligt mycket mer och ridit samtidigt utan liknande problem. Jag har fått bättre motion, litegrann iaf, och känner mig inte allmänt sjuk…

Men varför har det börjat göra så ont? Det får ju konsekvenser också, till exempel om det har börjat göra ont, då hårdnar jag i handen och lutar mig frammåt och då blir det någon form av dragkamp mellan hästen och mig än ridning. Det är ju absolut inte bra, för då får både hästen och jag ont (börjat få ont i svanken den senaste tiden, troligen också från att jag börjat luta mig framåt.). sen går det inte riktigt att hitta tillbaka igen :(

Så jag vet inte vad jag ska göra. Har ni upplevt liknande? Vad ska jag göra åt det? FINNS det något att göra åt det? För jag önskar att kunna rida som vanligt igen.

...

help?
 
Sv: Plågas under ridningen :(

Kanske värt att ta ett besök förbi vårdcentralen???
 
Sv: Plågas under ridningen :(

Du kanske ska uppsöka en läkare för de där låter inte alls sunt.. Har aldrig hört talas om något sånt.. Jag hade kollat det hos en läkare så fort som möjligt!
 
Sv: Plågas under ridningen :(

tror ni att det kan vara så allvarligt?

för det känns bara under ridningen :(
 
Sv: Plågas under ridningen :(

Det låter ju helt klart inte sunt i alla fall så ja det kan vara värt att låta en läkare titta på dig.
 
Sv: Plågas under ridningen :(

Det låter inte bra i alla fall så du kanske ska konsultera en läkare.
Jag får ont i knäna när jag rider långt MED stigbyglar, trots att jag rider med långa läder, men inte utan. Har inte hört någon tidigare som får ont av att inte ha stigbyglar. Kan du rida ett helt pass med stigbyglar och utan att stå i lätt sits utan smärta? Kan kanske vara någon inflammation nånstans? *inte så kunnig medicinsk direkt*

Har ju en ryggskada sen jag åkte av en häst för en många herrans år sen, så ont gör det väl ganska ofta, men det är jag beredd på för jag vet ju varför.
Men om du inte har en aning om varför så tycker jag absolut du ska kolla upp det.



Hoppas det blir bättre! :)
 
Sv: Plågas under ridningen :(

Det kan jag också få ibland. Min lösning för det var ledade stigbyglar. Har 4 ledade MT stigbyglar och det blev STOR skillnad :D
 
Sv: Plågas under ridningen :(

Jag har funderat på sådana, men jag vet inte om de känns 'säkra' nog. Efter min olycka vill jag inte rida med annat än säkerhetsstigbyglar, vill inte fastna igen. Men jag har funderat på det lite då och då...
 
Sv: Plågas under ridningen :(

Om jag vore du skulle jag leta reda på¨en bra kiropraktor. De kan göra underverk! :bow:

En kompis är sned i höften, vilket påverkar ridningen. Men kiropraktorn knackar till det så att det blir bättre.

Min rygg är också bättre med hjälp av kiropraktorn.
Just höfterna kan ju vara lite snea och så, och då kan det behövas lite knak ;)
 
Sv: Plågas under ridningen :(

tack för alla svaren! kan ledande stigbyglar vara till hjälp då? är inte hundra på ledande, men vad förebygger de mer?
 
Sv: Plågas under ridningen :(

ahaa :) ja det kan ju vara något! ska ta och fråga min mamma vad hon tycker om det, hon känner säkert någon i sina kretsar :) tack så mycket!
 
Sv: Plågas under ridningen :(

När jag läste det här så kom jag tänka på att det kan vara ischias. För just ischias kan ge smärtor som strålar ner från ryggen och går ut i benen.

Det du kan testa att göra är att du stretchar inann och efter varje ridpass.
Eller börjar gå till en sjukgymnast.
 
Sv: Plågas under ridningen :(

tack för alla svaren! kan ledande stigbyglar vara till hjälp då? är inte hundra på ledande, men vad förebygger de mer?



Ledade stigbyglar är ergonomiska och du slipper trampa ner hälen och fresta benet. Foten hamnar ändå rätt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
660
Senast: Ramona
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
794
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp