Bukefalos 28 år!

Planer för min uppfödning...

loveponies

Trådstartare
Nu när man kommit igång "på riktigt" med uppfödning så känner man att man verkligen vill hålla på med det här mera!

Nu är det så att min sambo hr astma och ev är allergisk mot katter, så han vägrar gå med på att skaffa fler katter (vilket jag förstår). Men jag skulle så hemskt gärna vilja ha en till avelshona, så jag har tänkt och tänkt...

Så till slut har jag kommit fram till tanken att lämna bort min kastrerade birmahona Isis på omplacering. Det blir då min mamma och ingen annan som får ta över henne. Det känns både tråkigt och roligt. Tråkigt för att jag kommer sakna henne, men roligt för att det ger mig chansen att utöka min avel. Vi kommer förmodligen göra så att min mamma tar Isis på prov nu i vår för att se om det funkar.

Hon kommer då få gå som både ute- och innekatt, i alla fall på somrarna, eftersom mamma bor i hus (mkt lugnt område). Jag tror att Isis kommer älska att få gå ute, men däremot är jag lite orolig för att hon kommer känna sig ensam. Mamma är ju inte hemma lika mycket som jag, och hon kommer ju inte ha några kattkompisar.
Men, som sagt, det är därför vi ska prova under en tid först.

Min plan är då att jag ska para Sammi med en tabbyhane (har hittat en redan! Eller, den är inte född ännu, men vi hoppas att han gör det nu i mars). Får hon då en tabbydotter så behåller jag henne, förutsatt att det har fungerat med Isis.

Jag känner mig så elak, samtidigt som jag vet att Isis trivs i mammas hus. Och hon är egentligen inte den typ av katt som är så jätteberoende av sällskap dygnet runt. Hon kommer tex inte springandes till dörren om man kommer hem, som Chivas och Sammi gör. Hon är mera "Jaha, är du hemma nu...".

Vad tycker ni? Är jag självisk som gör det här?

Chivas skulle jag aldrig kunna omplacera, han är min bebis! Men Isis har jag inte riktigt kommit lika nära som mina raggisarn, och det är väl lite det som gör att jag känner dåligt samvete. Som om jag sviker henne...
 
Det är ju i princip omöjligt att syssla med seriös avel och aldrig någonsin omplacera. Jag vet att många tycker det är själviskt osv, men jag anser att förstora kattbesättningar är värre än omplaceringar. Givetvis letar man ju efter det perfekta hemmet till en gammal familjemedlem, och inte sällan får de det bättre som bortskämd "baby" än som en del av en stor kattfamilj. Hoppas det går bra!
 
Jo, visserligen, men nu lider ju inte mina katter av "för stor kattbesättning". Jag vet att många uppfödare omplacerar sina gamla kastrater för att kunna införskaffa nytt blod, men jag har ju bara tre katter... :crazy:
 
Nja, det beror väl på hur man ser det. I vilket fall som helst behöver du omplacera en katt om du ska kunna skaffa en till. Sen tycker inte jag det spelar så stor roll om du har tre katter eller tio, alla har olika begränsningar för hur många katter de anser är lämplig/har möjlighet att ha...
 
Nej, det är klart.

Och jag kommer ju inte göra det om det inte fungerar, men jag tror faktiskt hon kommer trivas hos mamma, där hon kan gå ute om somrarna. Hon älskar att gå ute!
 
Men det låter väl som den absolut bästa och säkraste omplaceringen du kan göra :)! Det behöver du verkligen inte ha ågren för.

mandalaki
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 140
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: Hedinn
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 215
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 812
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp