Bukefalos 28 år!

Planera dop

pastejja

Trådstartare
Oj vad det går snabbt, hade nyss bula på magen och nu är inbjudningarna till dop utskickade och svar har börjat komma in. Vi blir ganska många och vi som först tänkte bjuda på mat fick tänka om. Jag har skrivit "vi bjuder på fika" på inbjudan för att lämna öppet. Känns som det är dags att börja fatta lite beslut.
Det är på eftermiddagen, själva dopet börjar klockan ett.
Jag vill bjuda på tårta, och kakbuffé med 7 sorters kakor (inkl. några diabetes/lchf-kakor).. Men räknar man 7 sorter med eller utan tårtan ;)? Hur räknar jag hur mycket kakor jag ska baka? En kaka per skalle? Mer? Väldigt få kommer ju äta 7 sorter.. Vissa tar kanske två av en? Jag håller själv på att gå ner i vikt och är inte intresserad av att stå med hur mycket kakor hemma efter.
Skulle ni räkna med att det fanns smörgåsar, frukt eller annat förrutom kakor?
Alternativet är annars att jag drar ihop någon smörgåstårta men det känns som det är mer mat än den där "fikan" jag skrivit om.
 
Sv: Planera dop

Jag vill bjuda på tårta, och kakbuffé med 7 sorters kakor (inkl. några diabetes/lchf-kakor).. Men räknar man 7 sorter med eller utan tårtan ;)?
7 sorter + tårta ;)
Hur räknar jag hur mycket kakor jag ska baka? En kaka per skalle? Mer? Väldigt få kommer ju äta 7 sorter.. Vissa tar kanske två av en? Jag håller själv på att gå ner i vikt och är inte intresserad av att stå med hur mycket kakor hemma efter.
Har du ingen du kan ge överskottet till? Någons arbetsplats eller så där det skulle uppskattas?
Skulle ni räkna med att det fanns smörgåsar, frukt eller annat förrutom kakor?
Jag skulle absolut inte räkna med det men jag skulle personligen hoppas att det fanns i alla fall något annat än tårta och kakor. Ett fruktfat är inte fel och behöver inte bli så dyrt.

Smörgås/smörgåstårta är för mig fika inte mat :) .

Vad roligt med fest! Lycka till!
 
Sv: Planera dop

Vi planerar bara kaffe och kaka + doptårta. Vi blir också ganska många. Räknar dock inte med att alla kommer, men bara för det lär de väl göra det;).
Vi ska upp tidigt. Vårt dop börjar halv 10.
Lillan ska döpas 27 november, alltså första advent!
Funderar lite på att ha pepparkakor och lussekatter med i fikan.
 
Sv: Planera dop

Dopet börjar klockan ett. Om gästerna inte bor granne med kyrkan, så kan det bli tight för dem att hinna äta lunch innan. Så en smörgåstårta låter ju helt perfekt.
 
Sv: Planera dop

Kluddar en rad för att hitta tillbaka:)
Vi tänkte bjuda på pajer för att dels få ner kostnader och för att det ändå ska finnas nåt salt och inte bara massa sötsaker:)
Men finns nåt recept på billlig och god smörgåstårta tas det mer än gärna emot
 
Sv: Planera dop

Smörgåstårta låter väl som en bra ide med tanke på att det är strax efter lunchtid.
Vi hade tårta och kakor bara vilket också fungerade bra :)
 
Sv: Planera dop

När Oscar döptes (Han är nu 3 år) körde vi med mat, då sambon's familj bor 20mil bort ville vi bjuda på något ordentligt. Vi kokade två stora grytor med potatis, fläskfilégryta samt grönsaker. Till fika hade vi tårtor, bullar och småkakor. Det vart en lyckad dag med fint väder, maten och supernöjda gäster.

//Linda
 
Sv: Planera dop

Kluddar en rad för att hitta tillbaka:)
Vi tänkte bjuda på pajer för att dels få ner kostnader och för att det ändå ska finnas nåt salt och inte bara massa sötsaker:)
Men finns nåt recept på billlig och god smörgåstårta tas det mer än gärna emot

När Oscar fyllde tre i augusti gjorde vi egen smörgåstårta - Till den använde jag två paket med Hönökaka och till fyllning: Fem burkar tonfisk, tre burkar creme fraiche, en burk majonäs samt dill. Till dekoration hade jag tre burkar färdigskalade räkor, tomat, gurka och lite dill att strössla över.

Lägg ihop bröden på en folìetäckt bakplåt till en helmåne och varva bröd & smet. Sidorna samt ovansidan ska också täckas med smet. När tårtan är färdigtäckt lägg på räkor och dekorera med tomat, gurka och dill.

//Linda
 
Sv: Planera dop

7 sorter + tårta ;)

Har du ingen du kan ge överskottet till? Någons arbetsplats eller så där det skulle uppskattas?
Jag skulle absolut inte räkna med det men jag skulle personligen hoppas att det fanns i alla fall något annat än tårta och kakor. Ett fruktfat är inte fel och behöver inte bli så dyrt.

Smörgås/smörgåstårta är för mig fika inte mat :) .

Vad roligt med fest! Lycka till!

Det finns väl alltid möjlighet att ge bort överskottet, eller frysa in det som går att frysa in. Frukt är ju alltid trevligt.. Hela frukter är ju smidigt om man inte vet hur mycket som kommer att gå åt, men det är kanske snyggare och mer praktiskt med uppskuret..

7 sorter + tårta är inga problem, jag gillar att baka, och är glad att jag äntligen får:angel:.. Funderar på att baka brödet till smörgåstårtorna också, men jag vet inte än.. får se.

Kul att det blev så många svar!
 
Sv: Planera dop

Vi planerar bara kaffe och kaka + doptårta. Vi blir också ganska många. Räknar dock inte med att alla kommer, men bara för det lär de väl göra det;).
Vi ska upp tidigt. Vårt dop börjar halv 10.
Lillan ska döpas 27 november, alltså första advent!
Funderar lite på att ha pepparkakor och lussekatter med i fikan.

Då har ni iallafall ett tema att arbeta på. Mysigt..

kollade om jag kunde hitta något bra tema:
2011-10-02 Gräddtårtans dag
2011-10-02* Internationella ickevåldsdagen
2011-10-02 Den helige Mikaels dag


Jag kommer inte att bjuda på traditionell gräddtårta, men vi kommer inte att vara särskilt våldsamma..

Enligt Wikipedia så stårt det här om helige Mikael:
Den helige Mikaels dag är en dag till ärkeängeln Mikael, som ursprungligen firades den 29 september, men som flyttats till närmast påföljande söndag. En tidigare rubrik för söndagen var "Barnen och änglarna", varför det på många håll blivit en tradition att ha familjegudstjänst denna dag, även om texterna om stridande änglar egentligen inte är så barnvänliga.

Den infaller den söndag som infaller 29 september-5 oktober. Den liturgiska färgen är vit.

Temat för dagens bibeltexter enligt evangelieboken är Änglarna, och en välkänd text är den text ur Första Mosebok, där Jakob i en dröm får se änglar gå upp och nedför en stege som är rest till himlen.


Hade i och för sig tänkt vita tårtor..med något på.. men änglar hade jag inte tänkt på..
 
Sv: Planera dop

Dopet börjar klockan ett. Om gästerna inte bor granne med kyrkan, så kan det bli tight för dem att hinna äta lunch innan. Så en smörgåstårta låter ju helt perfekt.

det börjar luta åt smörgåstårta tack vare svaren i tråden.´Kanske till 50 pers, har bjudit fler men det blir väl en del som inte kan med så kort varsel, ska fundera på ekonomin lite, man spar ju mycket på att baka själv.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 441
Senast: Sar
·
C
  • Låst
Övr. Barn Jag skulle behöva tips och råd och idéer nu när sonen snart fyller Ett! Hans första födelsedag måste ju vara lite speciell, eller hur...
2
Svar
26
· Visningar
8 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp