Plantar fasciit och skor?

MissFideli

Trådstartare
Hade för några år sen utdragna smärtproblem med fötterna och fick diagnosen plantar fasciit och "kollapsad hålfot. Inte hälsporre då. Efter ett år fick jag äntligen bukt med smärtan och blev bra. Men tydligen är man i riskzonen om man haft det en gång och jag måste vara noga med skor. Men är jag "dömd" till ett liv i joggingskor typ eller kan jag använda annat också? Vad vågar jag använda? Har fotbäddar, men dom funkar ju inte i alla skor.
 
Ja, du kan använda annat. Men kanske är det vettigt att undvika pumps och andra fotmördare...
Välj skor som är stabila runt hälen, dvs nästan lite hårda, så att hälarna inte kan "flyta ut" åt sidorna utan stängs in av hälkappan. Prova att klämma runt hälen på skorna och känn så att det känns stabilt.
 
Vill man använda skor där inläggen inte funkar så är det viktigt att hålfoten får stöd - men det inser du ju själv. :p Det viktigaste är skorna du använder mest; om du går i något plattfotat en stund ibland är inte hela världen men skorna du använder under arbetsdagar är mer kritiska.
 
Om hålfoten kollapsat är det risk att få Mortons sjukdom så det är viktigt med hålfotsinlägg. Mortons ör mycket smärtsamt och kan tom kräva operation.
 
Ja, du kan använda annat. Men kanske är det vettigt att undvika pumps och andra fotmördare...
Välj skor som är stabila runt hälen, dvs nästan lite hårda, så att hälarna inte kan "flyta ut" åt sidorna utan stängs in av hälkappan. Prova att klämma runt hälen på skorna och känn så att det känns stabilt.
Jag har konstaterat att vinterskor till stallet är skitsvårt att hitta. Dom är ju liksom gummistövlar jättestora i hälen :(
 
Jag har konstaterat att vinterskor till stallet är skitsvårt att hitta. Dom är ju liksom gummistövlar jättestora i hälen :(
Fast i dem kan du ju använda hela sulor med extra hålfotsstöd, från sko- eller sportaffär. De sulor jag har i mina arbetsskor är från 52 Bones och funkar klockrent, men det finns många andra tillverkare.
 
Jag har konstaterat att vinterskor till stallet är skitsvårt att hitta. Dom är ju liksom gummistövlar jättestora i hälen :(

Kan tipsa om följande; Ullstrumpor! Köp ett par vattentäta skor motsvarande vad du vill ha. Prova dem med ullstrumpor i. Se till att du har en tjocklek på strumpan så du inte fryser. Kombinationen varma strumpor och vattentätt är suverän och man får enormt mycket mer att välja på. Plus att det är faktiskt fräshare! Finns manga trailskor tex som ger mycket bra stöd över hälen.
 
Jag var typ handikappad av smärtor på ovanfoten och efter ett antal läkarbesök occh diffusa svar som typ ovan här då "använd hålfotsinlägg" och storkonsumtion av såna så snubblade jag på en sida om Mortons Neurom och där stod det magiska lilla ordet "pelotter".
Jag beställde omgående ett par såna för en hundring på nätet. Bara timmar efter att ha fått dem på posten fick jag ett nytt liv. Idag har jag pelotter i alla mina skor och jag KAN FUCKING GÅ IGEN. Det är magi!

RÄTT ilägg är ganska viktigt att få. Och plats för foten. När jag sa "hålfotsinlägg" i skoaffären har jag fått såna som är upphöjda i hålfoten mot skoväggen, och nej - det var inte rätt för mina fötter Jag skulle tydligen ha pelotter, med liten kudde mitt på.
 
Jag har konstaterat att vinterskor till stallet är skitsvårt att hitta. Dom är ju liksom gummistövlar jättestora i hälen :(
Sök på andra ställen än i ridsportbutiker.
I vintras köpte jag själv ett par kängor på Stadium outlet, för under halva ordinarie pris. Inte vinterfodrade, men jag kan ha ullstrumpor i dem också. Och de fungerar bra att rida i också, till den lättare ridning jag sysslar med.
 
Sök på andra ställen än i ridsportbutiker.
I vintras köpte jag själv ett par kängor på Stadium outlet, för under halva ordinarie pris. Inte vinterfodrade, men jag kan ha ullstrumpor i dem också. Och de fungerar bra att rida i också, till den lättare ridning jag sysslar med.
Håller dom för stalljobb?
 
Använder förvisso joggingskor nu i stallet. Rider inte, men vis ridning kan man ju ta andra skor. Sämre skor.
 
Använder förvisso joggingskor nu i stallet. Rider inte, men vis ridning kan man ju ta andra skor. Sämre skor.
Vid ridning har jag märkt att det hjälper med tjocka oböjliga sulor. Om sulorna är mjuka måste man spänna foten när man stödjer i stigbygeln och då senorna spänns gör det ondare.
Mina inlägg är specialgjutna, de som säljs färdiga har varit helt värdelösa för mig. Och då måste de vara mjuka, fast fackmännen säger att det skall vara "fast" men för mig funkar mjuka inlägg och tjocka men stötdämpande sulor bäst. :)
 
Om hålfoten kollapsat är det risk att få Mortons sjukdom så det är viktigt med hålfotsinlägg. Mortons ör mycket smärtsamt och kan tom kräva operation.

Hålfoten "kollapsar" inte, men den kan vara olika mjuk och nedsjunken vid belastning. I bland pratar man om ett främre fotvalv och det är det som går på tvären under främre trampdynan. Du har blandat ihop de två.

Mortons neurom är när en känselnerv ut till tårna blir uppdriven och klämd mellan huvudena på två mellanfotsben (fotens strålben), precis innan lederna till tårna. Om framfoten är något nedsjunken kan det ge problem vid belastning och det gör ont om man klämmer ihop framfoten i för trånga skor. Smärtan sitter då i två halva tår eftersom känselnerven delar sig strax efter uppdrivningen.

Mortons neurom behandlas i första hand med inlägg som har en främre pelott, dvs en kudde som lyfter framfotens valv (själva pelotten ligger under mitten av strålbenen), om det inte hjälper kan man dämpa svullnaden, dvs uppdrivningen på känselnerven, med en spruta cortison/lokalbedövning blandat.
Det är sällan men behöver operera, och om man gör det så tar man helt enkelt bort själva uppdrivningen på nerven. Resultatet blir att man tappar känseln på de två halva tår som försörjdes av den känselnerven men smärtan försvinner.
 
Min syster har kollapsat fotvalv och hon fick Mortons. Hon är opererad flera ggr för det. På henne tror jag det började med kollapsad hålfot enligt vad hon sagt iaf. Hon hade gjutna inlägg osv men tror inte hon använde dem.

Tack för förklaring CillaW.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 606
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 017
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 632
Senast: muslidag
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 454
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp