Plantera, men vad?

För att tanken är att det ska vara tulpaner på våren, och när de är klara så tar perennerna över. Nedklippning på hösten för att slippa klippa runt tulpanerna.
Man brukar inte klippa ner perenner, bara vissa sorter. Men det är ju först på våren som man ser vad som har överlevt vintern och om det är något som behöver rensas bort.
 
Fänrikshjärtan är snälla och blommar länge. Inte så höga dock.
Och inte så torktåliga. Så det beror lite på förutsättningarna där TS tänker plantera. Min erfarenhet är att på sandjord eller rabatter som står i full sol på sommaren så torkar fänrikshjärta bort.
 
Och inte så torktåliga. Så det beror lite på förutsättningarna där TS tänker plantera. Min erfarenhet är att på sandjord eller rabatter som står i full sol på sommaren så torkar fänrikshjärta bort.
Min erfarenhet av dem som oerhört enkla och tacksamma härrör från planteringar i full sol. :D Dock ej på sandjord, har man en torr stekande sydsluttning finns det nog annat som är bättre.
 
Hej! Jag har i uppdrag att fixa en plantering, men jag behöver lite hjälp med vad som ska stå där.
Önskemål är perenn, lättskött, ska klippas ner helt på hösten, blomma mycket och länge, gärna breda ut sig under säsongen, men inte sprida sig, ska dölja underlaget.
Lite osäker på väderstrecket, men tror det är nordväst
Vad söker jag?
Vi har en horribel liten rosa ros, blommar i rosa klasar. Den går att klippa ned ganska rejält och kommer tillbaka ändå. Den är oerhört taggig, vilket ju kan vara plus eller minus antar jag. Och oerhört svår att utrota, trodde jag hade råkat misssköta ihjäl den i våras men nu sticker den upp sitt ursöta tryne igen. Som en kattunge med bara klor överallt. :D

Sedan Lavendel, den älskar att klippas ned på hösten, iofs ganska tidigt på hösten och komma igen på våren. Dock blir den ju större lite för var år och man kan inte klippa där den är helt förvedad, då har den problem att komma upp igen. Och den vill ha mycket sol och torrt.

Sedan Timjan finns ju lite högre och brer ut sig nöjt och blommar ganska länge och är älskad av bin. Och man klipper den på hösten (eller jag har klippt min nu) annars blir den gänglig och ful.

Timjan och lavendel vill ha ganska magert o torrt så det beror ju på underlag. Roseländet växer nog varsomhelst.

Tulpaner kan nog ha lite problem att ta sig upp bland de ovanstående dock, de får väl mer vara bredvid. Alltså det går men det är lite kämpigt för dem mitt i en lavendel.
 
För att tanken är att det ska vara tulpaner på våren, och när de är klara så tar perennerna över. Nedklippning på hösten för att slippa klippa runt tulpanerna.
Pioner sticker upp under Tulpaner men försvinner sedan nästan helt (ganska snabbt) men om man då har Rudbeckia som också är små på våren och eller höstanemon som är väldigt oskyldiga på våren men blir rejält stora frammåt hösten kanske.
 
Nepeta kanske? I varje fall mina blommar som tokiga större delen av sommaren
Precis vad jag tänkte föreslå också. Tycker de stämmer in perfekt på beskrivningen. Mina börjar bli lite uttorkade nu men blommar verkligen hela sommaren.
IMG_7426.jpeg
 
Kan tyvärr inte namnet. Sen har jag en Pandora lite högre större blommor. Båda blommar fint i år
 

Bifogade filer

  • IMG_3844.jpeg
    IMG_3844.jpeg
    574,9 KB · Visningar: 17
Pion mår bra av att bli nedklippt på hösten. Jättedaggkåpa är en tålig växt som trivs i de flesta lägen, Funkia/hosta trivs bra i skuggiga och torra lägen och försvinner ner helt under vintern och är ganska sen upp på våren. Något du ska undvika är prydnadsgräs som inte gillar att klippas på hösten och vedartade växter som tex lavendel som man inte bör klippa ned helt alls.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 572
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Jag har hittat ett par gamla utekrukor (ca 50 cm i diameter) som jag skulle vilja plantera något färgglatt, lättskött och hyfsat...
2
Svar
27
· Visningar
1 907
Senast: Sassy
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 534
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 299
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp