Plantera något i krukan, men vad?

MM

Trådstartare
Har den här gigantiska krukan, som stått tom i snart 7 år då vi fick den i present :o
Nu tänkte vi plantera något i den äntligen :D

Men vad :confused:

Den är 70 cm hög, 44 cm bred och står i solen. Det finns ett litet hål i botten så överflödigt vatten rinner ut av sig självt.
Det får gärna vara något som tål att inte vattnas mer än när det regnar :o :p
Inget i plast ;)

AQFAAAACAtRodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ2MjE5NzM5MDE0OF81NzI3NWM5Mzk2MDZlZTNjZTk1YTg5YzEuanBn
 
Tjusig kruka! :up:

Vilken typ av växter gillar du? Och ska den stå där bilden är tagen? Är det lä eller blåsigt?

Jag tänker att man skulle kunna ha någon klätterväxt på en spaljé och omge den med fina ätbara blommor. Kul för barnen och en färgklick.
 
Tjusig kruka! :up:

Vilken typ av växter gillar du? Och ska den stå där bilden är tagen? Är det lä eller blåsigt?

Jag tänker att man skulle kunna ha någon klätterväxt på en spaljé och omge den med fina ätbara blommor. Kul för barnen och en färgklick.

Jag gillar växter som håller sig vid liv av sig självt :p
Den går att flytta på men vet inte riktigt vart jag skulle ställa den isf.
Där den står nu tar stormen den med lätthet så vi har lagt tunga stenar i botten :p

Å nej, jag har inga gröna fingrar ;)
 
Jag gillar växter som håller sig vid liv av sig självt :p
Den går att flytta på men vet inte riktigt vart jag skulle ställa den isf.
Där den står nu tar stormen den med lätthet så vi har lagt tunga stenar i botten :p

Å nej, jag har inga gröna fingrar ;)

Om det inte är någorlunda vindskyddat hade jag inte gjort en spaljé. Men fortfarande, vad tror du om fina ätbara blommor? Många är enkla att odla och ettåriga, dvs inget som behöver skyddas inför vintern.
 
Om den står nära till köket, köp med några örter hem från mataffären och plantera så har ni färska örter i sommar och användning för krukan :)
 
Jag skulle plantera Slingerkrasse, Nasturtium, jättelätt att odla och finns i olika färger. Den skulle få hänga ner över kanterna på den fina krukan. I mitten skulle jag (kanske?) ha något högre, men inte nödvändightvis.
 
Jag hade kunnat tänka mig ett arrangemang den där krukan. Inte bara en växt eller ett träd. Väger den bly, eller kan man tänka sig att flytta in den på vintern? I så fall hade jag satsat på ett olivträd eller liknande och några andra växter runt omkring - murgröna, någon perenn etc.

DSC_0182-e1440837080643-801x1024.jpg


klotochfontan.jpg
 
Väldigt fin kruka.
Den förtjänar en vacker växt och att placeras som ett riktigt blickfång.
Jag hade planterat något med lite höjd, ex en uppstammad ros eller ett prydnadsträd, typ någon japansk lönn eller silverpäron.
Eller ett jättestort prydnadsgräs.
 
Hade också kört med något på höjden och sen planterat lägre växter/ blommor runtom. Gärna nåt som hänger ner också, tex murgröna. Om du vill ha nåt lättskött på höjden så kanske en Tuija? Klematis på spalje skulle också bli fint!
 
Åh, vi är så okunniga inom det här området. Min man sa innan att vi kan plantera våra rabarber i den :D

Ska gå igenom era förslag med honom och se vad han tycker :)

Jag vill gärna ha en växt som sköter sig själv, sen får det väl vara vad det vill.
Krukan väger väl lite men att bara ta in den varje år är fullt möjligt. Vi har säckakärra ;)
 
Uppstammad ros föreslår jag, och nån form av lägre växt under. Lavendel och salvia luktar gott och är väldigt vackra ihop med rosor, drar dessutom pollinerare och tål torka.
En del hävdar att rosor är känsliga men håller inte alls med. En bra rosjord, helst hasselfors, och några nävar kogödsel vid planteringen så klarar de sig om man inte glömmer bort att vattna dem alldeles när det är långdragen torka. Just de uppstammade uppskattar inte riktigt sträng kyla/frost, men bara man täcker med en väv eller ställer den frostfritt över vintern så klarar den det.

Ett annat förslag är silverpäron i kruka med murgröna som marktäckare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp