Plantera nu i torkan?

Silver Girl

Trådstartare
Jag vill göra om lite i min trädgård. Dels vill jag plantera en kort häck med syrener och dels vill jag ha rabattrosor i ett land.
Men kommer det misslyckas pga torkan? Jag har inte de grönaste av fingrar. Är det bättre att vänta till framåt hösten? Rent praktiskt skulle det vara lättare att göra det nu under semestern.

Tankar och tips?
 
Har ni bevattningsförbud? Då skulle jag säga nej direkt. Nyplanterat måste vattnas ordentligt. Annars är det inga problem att plantera hela sommaren, häck går bra om dom är krukodlade. Men gör alla förberedelser nu och plantera i höst är kanske smartare?
 
Har ni bevattningsförbud? Då skulle jag säga nej direkt. Nyplanterat måste vattnas ordentligt. Annars är det inga problem att plantera hela sommaren, häck går bra om dom är krukodlade. Men gör alla förberedelser nu och plantera i höst är kanske smartare?
Är inte bevattningsförbud än men borde bli snart. Jag har ändå ingen vattenslang och gå med kanna brukar vara tillåtet.
 
Om du tror att du kommer få bevattningsförbud, plantera inte.
Håller med. Och om du måste gå med kanna, plantera inte. Det är värdelöst att vattna med kanna så det vill man (eller iaf jag) göra så lite som möjligt. Det är rätt trist att vattna öht, så jag brukar förlägga all större plantering till hösten. Mindre jobb :up:
 
Under alldeles normala år brukar man rekommendera att plantera vår eller höst. Det finns en orsak till att plantskolor har rea på sommaren på det som de inte fått sålt under våren. Nytt kommer in till hösten.

Att detta extrem-år ge sig på att plantera mitt i sommaren känns som ett rätt våghalsigt projekt. Det är inte bara fukten runt rötterna man bör ge akt på. Soligt, varmt och torrt torkar ut hela växten.

Mitt råd är att förbereda nu, men göra själva planteringen under någon helg i höst. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
569
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 894
Senast: Badger
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 207
Senast: Badger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 434
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp