Bukefalos 28 år!

Plastic pudding på hoven...?

F

Fiatempo

Hej!

Har en helt hopplöst häst som bara tappar framskorna hela tiden. Köpte honom för två veckor sedan och den förre ägaren hade låtit honom gå utan framskor ett tag så de var/är LITE "trasiga" på kanterna men inte alls mycket! Nu har min hovslagare sagt att vi ska testa med sk tvåkomponent plastic pudding i "sprickorna"... Tycker det låter lite konstigt. Någon som vet???
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

Fiatempo skrev:
Hej!

Har en helt hopplöst häst som bara tappar framskorna hela tiden. Köpte honom för två veckor sedan och den förre ägaren hade låtit honom gå utan framskor ett tag så de var/är LITE "trasiga" på kanterna men inte alls mycket! Nu har min hovslagare sagt att vi ska testa med sk tvåkomponent plastic pudding i "sprickorna"... Tycker det låter lite konstigt. Någon som vet???

Inte ett dugg konstigt :)

Hovslagaren vill se till att skorna verkligen sitter, om du får tappskor på redan trasiga hovar så är risken stor att det går sönder alldeles för mycket.
Man slår på skorna och plastar sedan där det är trasigt och väntar på att hoven ska växa, så att det finns helt att spika i nästa gång.
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

har plastat min ena hästs hovar med plastic padding nu i flera månader då dom har varit så trasiga...funkar bra nu äntligen har hans hovar börjat se hyfsade ut så sista skoningen fick vi i alla söm i alla fyra hovar utan plast :)
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

jo då det heter superfast 2 komp men spricker gärna upp om hovsprickorna är långt bak på hoven. Hoven rör sig mest där och om man kan svetsa på sidokappoa hjälper det bättre dom ska vara så höga att dom sitter ovanför sprickorna. ungefär kl 11 och 13 på skon lycka till
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

vad bra! Då testar vi imorgon! Tack så mycket för alla svar!
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

Man ska ju dock använda det som är gjort för hästhovar. Annars lossnar det ju igen.
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

min stora klump tsppsde skor hela tiden så hovslagaren plastade o nu har de suttit som berget i snart 6 veckor :banana:
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

berätta gärna hur det fungerar. min häst "leker" av sig sina skor hela tiden -> hovarna går sönder -> mindre att fästa i. så jag behöver också verkligen "något extra" till min häst. vanlig skoning verkar inte fungera och jag vill inte ha henne i en p-ruta till hage.
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

Provade flap-skor på min häst som tappade skorna ideligen ohc det fungerade bra. Men är hästen väldigt stor ohc tung ska han nog inte gå med sådana skor för länge eftersom de skan slitea ner trakten för mkt.
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

Dock har ju flappen den fördelen att den ofta stimulerar tillväxten av ny hov - vilket kan behövas om man haft många tappskor. Dessutom är de inte lika lätta att kliva av.

Vi använder Bond n´Flex som är en hovplast som säljs av bl a Bole och Nordpost. Suveränt, men man måste se till att det är helt rent och fettfritt innan man plastar. Går att spika i om det behövs.
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

Tck för alla tips! Undrar dock vad flapskor kostar - ngn som vet?
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

dom kostar runt en hundring paret.
 
Sv: Plastic pudding på hoven...?

Tack snälla för svaret! Var hittar man dem... Hööks? Lantmännen?:confused: Frågvis som få äro jag!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 240
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
956
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 854
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp