platta hovar...

gadriel

Trådstartare
har precis köpt en pålle på 10 år som alltid har gått barfota. Hon har dock inte blivit riden/körd sista året.

Hon är öm, särskitl på grus och hennes hovar är liksom platta, alltså motsatsen tll så där fint skålformade som man vill ha dom. Det gör att hon även går på strålen en del så det är ju itne så konstigt hon är öm.

När man kör är hon mycket mindre öm och går även på grus även om hon korta stegen ltie grann men det har blivit bättre bara under de här två veckorna jag har haft henne.

Min fråga är nu om de kan bli så där fint skålformade så hon slipper gå på strålen och själva sulan och hur går man till väga? Jag ska itne göra dte sälv förstås men vill gärna veta hur en hovslagare som verkar enligt vildhästmetoden går till väga. *orolig*

Är det något jag själv ska tänka på? När jag rider på mjukt underlag är hon itne alls öm och knappt intepå asfalt. På grusvägar hoppas jag av och går bredvid. Komemr det att bli bättre även innan hovarna får fin form eller handlar det om väldigt lång tid innan jag kan rida nromalt?

*tusen frågor*

Tackar väldigt mkt på förhand

/Fia
 
Sv: platta hovar...

Men, ska dom inte gå på strålen?
Eller är jag helt totalt ute och cyklar nu :crazy: De fyra hästarna vi har i stallet är skodda runt om, strålen tar lätt i marken när de går, men dock inte sulan som är skålad och fin. Ingen av hästarna är ömma.
Mkt erfaren och duktig hovslagare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: platta hovar...

Strålen ska ju gå i marken. Den är väl en slags blodpump.
Skålformen kanske kommer med bra verkning.
 
Sv: platta hovar...

Álin skrev:
Men, ska dom inte gå på strålen?
Eller är jag helt totalt ute och cyklar nu :crazy: De fyra hästarna vi har i stallet är skodda runt om, strålen tar lätt i marken när de går, men dock inte sulan som är skålad och fin. Ingen av hästarna är ömma.
Mkt erfaren och duktig hovslagare.

Ja alltså de ska ju gå i bakkanten eller vad man ska säga men när mina pållar verkades enligt vildhästmetoden tog hovslagaren bort ganska mycket av strålen, alltså i den änden som är mot mitten av hoven och man såg hur båda hästarna verkligen tyckte det var skönt när det försvann (de har dock inte varit ömma).
 
Sv: platta hovar...

mitt halvblod har "plattfot" ett arv av sin fullblodspappa.
att låta honom gå oskodd är INTE snällt, då han blir väldigt ömfotad.
att "verka" till hoven så att han för ögat inte blir "plattfot" är ju inte heller snällt då sulan blir tunnare på så vis...enligt vet. är det katastrof. och min 35-åriga shettis höll på att stryka med, att bli skodd första gången i sitt liv vid 35 är ingen hitt. (hon blev oxå väldigt urverkad i sulan, hon fick åka till kliniken då hon blev halt.)

men med skor har mitt halvblod ett fantastiskt steg, ömmar inte det minsta. så du kanske skulle prova att sko upp din pålle ?
 
Sv: platta hovar...

Håller med hillevie.
Om hästen gått barfota hela livet och ändå ömmar kanske man ska acceptera att du köpt ett exemplar med anatomi som inte är lämpad för barfotagång?
 
Sv: platta hovar...

gadriel skrev:
Min fråga är nu om de kan bli så där fint skålformade så hon slipper gå på strålen och själva sulan och hur går man till väga? Jag ska itne göra dte sälv förstås men vill gärna veta hur en hovslagare som verkar enligt vildhästmetoden går till väga. *orolig*
Nu kommer det igen, Enligt vildhästmetoden. Mig veteligen verkas inte vildhästarna över huvud taget så det finns ingen vildhästmetod, bara outbildade som tror sig kunna verka.

Om hästen är plattfotad o öm så finns det bara en sak o göra SKO hästen.
 
Sv: platta hovar...

Luleå skrev:
Håller med hillevie.
Om hästen gått barfota hela livet och ändå ömmar kanske man ska acceptera att du köpt ett exemplar med anatomi som inte är lämpad för barfotagång?

Jo men har man gått i en mjuk hage i ett år så är det inte så konstigt om hovarna är ovana vid grus, som när vi tar av oss barfota på sommaren. Hon ömmar ju inte på mjukt underlag utan nästan bara på grus.

Det har blivit mindre ömt på bara två veckor vilket borde vara ett tecken på att det är på bättringsvägen.
 
Sv: platta hovar...

arabia skrev:
Nu kommer det igen, Enligt vildhästmetoden. Mig veteligen verkas inte vildhästarna över huvud taget så det finns ingen vildhästmetod, bara outbildade som tror sig kunna verka.

Om hästen är plattfotad o öm så finns det bara en sak o göra SKO hästen.


Nej vildhästarna verkas inte, de står heller itne i små mjuka hagar hela dagarna vilket våra tama hästar gör.

Jag tror inte mustangerna ömmar i sina fötter och de har inga skor på fötterna men deras hovar är vana vid hårt underlag. Inte heller sliter de så mkt på hovarna, i så fall skulel ingen av dom har några hovar kvar. Tror inte att zebror heller har problem med sina hovar.

Är samma sak med kor, vi har inga skor på våra kossor men de verkas ngn gång om året eftersom de står mkt på mjukt underlag och inte sliter dom ordetnligt. Jag tror knappast att varken rådjur, älgar eller vildsvin som också har klövar är i behov av verkning.

Detta tyder ju på att det funkar ganska bra i naturen och alltså kan det itne vara så fel att se hur deras hovar ser ut, tycker det är logiskt i mina öron.

Min häst är dock inte verkad på bästa sätt och jag tror de verkat henen lite väl hårt och då är det kanske inte så konstigt att det inte blev så bra. Min andra pålle har alltid gått barfota och är mest verkad klassiskt och det fungerar bra.


GIVETVIS ska jag itne låta min pålla har ont, absolut inte. Men hon har inte ont i hagen och på mjukt underlag. Jag undviker grus och de få meter vi hamnar på grus hoppar jag av och då ömmar hon inte mkt.

Ser jag att det inte blir blir bättre så får jag givetvis sko henne men det hade varit roligt om det kunde fungera utan skor.
 
Sv: platta hovar...

Nej vilda djur verkas inte nej men deras livslängd är heller inte den samma som tamhästens. Vad säger att en mustang har OK hovar? Har du sett en sebra med fina hovar? Älg, rådjur mm sliter sina klövar på ett helt annat sätt än tamhästen gör då de gräver fram mat (rötter mm). Man kan inte jämföra tamdjur med vilda djur.
Jag ahr aldrig sett ett ex rådjur som blir riden på grusvägar, inte heller en älg:rofl: :crazy:
 
Sv: platta hovar...

Men vilda djur fötter slits ju av underlaget de går på. Har man en hage stor nog med varierande underlag samt går på olika underlag under ritt så slits hovarna lagom då med.

Min ena unghäst har alltid vara barfota. Hon är 5 år idag. Stenhårda hovar. Låter skodd då hon går på asfalt. Så nog kan en del hästar rätt verkade gå barfota. Därmed inte sagt att alla kan.
 
Sv: platta hovar...

gadriel skrev:
Nej vildhästarna verkas inte, de står heller itne i små mjuka hagar hela dagarna vilket våra tama hästar gör.

Jag tror inte mustangerna ömmar i sina fötter och de har inga skor på fötterna men deras hovar är vana vid hårt underlag. Inte heller sliter de så mkt på hovarna, i så fall skulel ingen av dom har några hovar kvar. Tror inte att zebror heller har problem med sina hovar.

Är samma sak med kor, vi har inga skor på våra kossor men de verkas ngn gång om året eftersom de står mkt på mjukt underlag och inte sliter dom ordetnligt. Jag tror knappast att varken rådjur, älgar eller vildsvin som också har klövar är i behov av verkning.

Detta tyder ju på att det funkar ganska bra i naturen och alltså kan det itne vara så fel att se hur deras hovar ser ut, tycker det är logiskt i mina öron.

Min häst är dock inte verkad på bästa sätt och jag tror de verkat henen lite väl hårt och då är det kanske inte så konstigt att det inte blev så bra. Min andra pålle har alltid gått barfota och är mest verkad klassiskt och det fungerar bra.


GIVETVIS ska jag itne låta min pålla har ont, absolut inte. Men hon har inte ont i hagen och på mjukt underlag. Jag undviker grus och de få meter vi hamnar på grus hoppar jag av och då ömmar hon inte mkt.

Ser jag att det inte blir blir bättre så får jag givetvis sko henne men det hade varit roligt om det kunde fungera utan skor.


Nu har du ju varken mustang, älg, zebra eller ko vad jag förstår? Du har en häst som du rider på? Har jag förstått rätt?
Varför låta den plågas för att du tror att "den vänjer sig"?

Hästar med platta fötter har mycket svårt att gå barfota. Hästars hovkvalité skiljer sig enormt precis som människors naglar och hår.
Raser som fulllbod är inte avlade för att ha bra fötter i första hand utan för att springa fort.


Att den visar mindre och mikndre kan bero på att den har så ont i alla fyra att du inte märker hältan. I värsta fall med platta fötter kan du få svåra blödningar och hovbölder som följd.

Vad har du för ras?
 
Sv: platta hovar...

Nej alla kan inte. Vi har haft en ponny med såna hovar som du beskriver. Det var perfekta stenhårda hovar. Hennes föl fick det också. Men andra som också gick barfota upp till 3-4 år på samma villkor, kunde inte vara utan skor. Det skiljer enormt i hovkvalité.
Var glad om du har en häst med såna hovar, det är inte alla som har.
 
Sv: platta hovar...

Nej det vet jag att alla inte har då sambo är hovis ;)
 
Sv: platta hovar...

oopsie skrev:
Nu har du ju varken mustang, älg, zebra eller ko vad jag förstår? Du har en häst som du rider på? Har jag förstått rätt?
Varför låta den plågas för att du tror att "den vänjer sig"?

Hästar med platta fötter har mycket svårt att gå barfota. Hästars hovkvalité skiljer sig enormt precis som människors naglar och hår.
Raser som fulllbod är inte avlade för att ha bra fötter i första hand utan för att springa fort.


Att den visar mindre och mikndre kan bero på att den har så ont i alla fyra att du inte märker hältan. I värsta fall med platta fötter kan du få svåra blödningar och hovbölder som följd.

Vad har du för ras?

Nejdu, halt är hon inte. Som sagt ömmar hon inte alls på mjuka underlag. Hon är jättepigg och glad när vi kör där det är mjukt.
Sedan har jag inte ridit/kört så många ggr heller på dessa två veckorna. Ridit har jag bara gjort 2 ggr och som jag sa hoppade jag av där hon ömmade.


Men snälla...jag säger att jag ska sko henen om det inte funkar men är det iaf inte relevant att iaf ger det mer än två veckor innan man slänger på skor.

Vem säger att skor är det ultimata? Allt är itne svart på vitt. Det är många hästar som inte håller för skor i längden heller, då står man där med en häst som tappar skorna hela tiden och man blir tvungen att ta av dom och då är hästen så ovan att gå barfota så den plågas sen istället. Jag känner flera som har haft sådana problem med sina hästar. Jag är heller inte emot skor men fungerar det barfota hade jag tyckt det var bättre och fungerar det inte så skor jag henne givetvis.

Men jag tycker att 2 veckor är lite för kort tid för att säga om det ska fungera eller inte då hon har stått i skånemylla ett år utan att gått på ngt hårdare än golvet i boxen och dessutom inte blivit riden eller körd, sedan som sagt kan mycket bero på verkningen de har gjort på henne också, jag tror de verkat ner lite väl mycket så därför vill jag också vänta och se om det blir bättre när det växt ut lite mer. Hon var precis nyverkad när jag hämtade henne.

Jag vill inte ha ngn diskussion om barfota vs skor då jag anser att skor är bra för vissa pållar och barfota för andra men jag har känslan av att många hade kunnat gå barfota om man verkat rätt och låtit dem gå barfota från de är föl.

Hon är en fjording.
 
Sv: platta hovar...

Det är väl ingen som kan svara på dina frågor egentligen. Med en häst som ömmar som din hade jag skott och provat om det fungerar bättre. Bara för att man skor en gång betyder det ju inte att man aldrig kan sko av igen. Annars får du väl anpassa dig efter hästens hovar och bara hålla dig på gräs...
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 424
Senast: bellala
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp