plocka kastanjer?

baltobus

Trådstartare
Jag vill höra andras åsikter om man ska plocka hästens kastanjer eller inte?
Jag själv pillar bort dom regelbundet på mina hästar.
Men en del tycker att det är onöding. Men vad kan hända om man inte plockar dom? Jag har hört att dom i värsta fall kan bli för långa och ge hästen problem att gå. Är det någon som vet om det är så?

Plocka eller inte och varför? Det vill jag veta.:bow:

Sv: plocka kastanjer?

Jag tar bort om de hänger löst.
Man ska ju inte riva bort dem långt in.

De torkar väl och lossnar själva annars.
Inte hänger de kvar och orsakar problem? :crazy:

Jag har aldrig tagit bort dom på min förra häst (och inte växte dom så hon fick ngt problem med att gå) Men med min nuvarande häst som jag lånar tycker hennes riktiga äger att dom ska man plocka bort om man tävlar dressyr:) Så jag har pillat lite på dom..men de verkar inte växa så värst..
Så om det inte vore för ägaren hade jag nog aldrig börjat pilla../C*

Nej jag plockar ju oxå bara när dom torkar och börjar losna lite (som att klippa klorna på en hund)

Vissa hästar växer dom mycket på och andra inte.

Kastanjerna på min häst blir aldrig så långa att jag behöver ta bort dem, de lossnar av sig självt.

Jag brukar pilla bort dom då och då. Annars är det lätt att olyckan är framme så att hela ramlar bort och det är nog mindre skönt för hästen.

På min ena häst, växer dom jätte fort och jätte mycket men lossnar aldrig så min hovslagare brukar klippa av dom med tången ibland. Det blir jätte bra och hästen har inte ont av det. Dom andra tre hästarna rör jag inte då som inte växer så fort, dom brukar lossna själva.

Jag Har aldrig behövt peta på mina ponnyers kastanjer, de har alltid skött sig själva!

Hej!

Jag smörjer in kastanjerna med olja under ett par dagar när de börjar bli för långa. Då trillar de av av sig självt, pållen är inte så förtjust i att man "drar" bort dem.

Tar bort dem för de inte ska bli för långa :banana:

Jag brukar pilla lite på kastanjerna, men hennes blir å andra sidan inte så långa heller. Morsans gamla häst hade lite längre och rätt hårda så de åkte bort när man tvättade honom medan de var riktigt mjuka. En häst i gamla stallet gick det inte att ta bort dem på, hon blev jätterädd. Har sett en häst som fått en infektion efter att kastanjen blivit så lång att den krängdes av djupare än vad man önskar! :( Såg inge roligt ut!

Jag pillar bort dem när de börjar bli långa. Helt enkelt för att jag tycker det ser fult ut med långa kastanjer.

Jag vill höra andras åsikter om man ska plocka hästens kastanjer eller inte?
Jag själv pillar bort dom regelbundet på mina hästar.
Men en del tycker att det är onöding. Men vad kan hända om man inte plockar dom? Jag har hört att dom i värsta fall kan bli för långa och ge hästen problem att gå. Är det någon som vet om det är så?

Plocka eller inte och varför? Det vill jag veta.:bow:

Vad skulle hända en vildhäst ute i naturen?
Jag har svårt att tro att de skulle bli så långa att hästen inte kan gå.
Jag har aldrig behövt röra kastanjerna på någon av mina hästar, det har skött sig självt.

De kan bli ganska långa på min häst men eftersom han inte har något besvär av dem så rör jag inte dem. Och rätt som det är så är de borta! :D

På frambenen har min häst rejäla kastanjer som är stenhårda. De klipper jag bort med en verktång när de börjar bli för långa. Sporrarna och kastanjerna bak brukar dock gå att dra bort om det behövs, fast oftast trillar de bort av sig själv.

De ramlar av tillslut!
Har aldrig varit med om att de får svårt att gå om de blir för långa... Pröva och se! Märker du att hästen verkar få problem så är det väl bara att pilla bort dem ;)

Ooo, ser jag en lång kastanj så kan jag inte hålla mig! :D

Jag pillar bort dom hela tiden... fast bara om det går lätt att få bort dom.
Min ponny har ganska mjuka kastanjer och sporrar, så jag pillar bort dom hela tiden så att dom aldrig ser för långa ut.

För långa kastanjer ser fult och lite ovårdat ut tycker jag.

Min häst har lite halvlånga kastanjer, men jag kan helt enkelt inte pilla bort dom (även fast jag skulle vilja). Mår illa då. Känns konstigt att bara dra av sådär. Bläää, jag ryser ;/
Alltså, kan man liksom bara dra av dom? Gör inte det ont på hästen då?
Får väl testa om det funkar med olja, som nån skrev längre upp i tråden.

Jag pillar inte... mest för att jag inte tycker om att pilla... :crazy: men har nån av pållarna långa kastanjer när "hovis" är ute är han genast där och pillar! :D Funkar perfekt för mig o mina hästar!

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 790
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 367
Senast: Nota
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka