Plocka upp hästskiten!!

W

werah

Jag har ett uthyrningsstall med många fritidsryttare. Stallet ligger långt ute på landet. Ofta rider mins "stallgäster" nere på den asfalterade vägen. Glest trafikerad 70 väg som tar stopp vid en badplats. Nu till saken! En granne har bett mig säga till mina "stallgäster" att plocka upp hästbajset på vägen. Han menar att om det fryser så kan hans döttrar köra omkull på högarna med sina mopeder. Han tycker att man kan ha med sig en ica kasse då man är ute och rider. Sparka ner skiten i diket kan jag kanske förstå, men att plocka upp den....? Vad anser ni???

Sv: Plocka upp hästskiten!!

Haha, att plocka upp den tycker jag låter heltokigt! Speciellt med en Ica-kasse! Men sparka ner skiten i diket är väl smidigt och då löses ju problemet med skit på vägen :D

Att plocka upp den låter ju överdrivet, men att sparka ner skiten i diket är väl inte för mycket begärt?:)

Ja nu är ju bajjar från en häst inte diskreta, så de kan säkert ställa till med en del förtret av olika slag. Men av samma anledning borde ju grannen även begripa omöjlighteten av att släpa med sig en kasse, till den lär det ju krävas en spade också.:angel:

Jag tycker och tror att h*n kan nöja sig med att man sparkar ner bajset i diket, en enkel lösning som tillgodoser allas behov samt att det är enkelt för ryttaren.

Det finns inga regler som säger att man måste plocka bort skiten - möjligen om det finns några lokala föreskrifter för det området i så fall. När jag jobbade på Djurgården och körde häst och vagn så var vi tvungna att plocka upp! På vissa ställen hade vi med tunna och spade, så sista rundan körde vi utan passagerare och mockade. I övrigt så städade parkförvaltningen åt oss.

Att han kan kräva att ni plockar upp på den typen av väg har jag mycket svårt att tänka mig. Men visst kan man väl vara trevlig och sparka ner det i diket, om man tror att det kan göra någon glad.

(Men kör döttrarna så fort att de inte hinner väja för saker på vägbanan så är det kanske det han bör ta tag i i första hand ;) )

meddela grannen om att du ska säga till dina inhyrningar att skiten måste sparkas ner i diket om hästen skiter uppe på körbanan..

att plocka upp skiten när man är ute och rider är en omöjlighet, vart ska man förvara kassen med skit under ridturen menar han?

Det hela känns faktiskt lite löjligt. Först trodde jag att han skojade, men det gjorde han ju inte. Jag har faktiskt aldrig ens sett någon som sitter av och sparkar ner skiten heller. Själv har jag en lustig ovana...jag försöker alltid "pricka" skiten med bilhjulen när jag är ute och kör.......;)

Visst, jag kan förstå att han kanske kan vara lite irriterad när det gäller hästskitar, eftersom de har för vara att bli som stenar då de fryser. Däremot känns det väldigt konstigt att behöva plocka upp skiten, att ta med en kasse när man rider att ha hållandes. Det kan ju dels skrämma hästen, och det är väl inte överdrivet mysigt att känna värmen från påsen mot benet :rofl: tungt dessutom, haha. Riktigt skrattretande roligt ;)
Men sparka ner skiten i diket, eller till vägkanten. Jag gör det när jag rider, men då är det på cykelbana för att hindra gångtrafikanter att trampa rakt i det. Men på vägen skulle jag aldrig få för mig att göra det, tänk om det kommer en bil, och hästen blir skrämd. noll kontroll.

Sen kan man ju undra vad som skonar miljön mest, hans barns mopeder eller en stackars hästskit :cool:

Här är en som sparkar undan skiten! ibland tom kört dit efter turen med spade o hink om det varit framför ett hus. Finns de "forskar" i vems häst skiten kommer ifrån och så blir den misstänkta ägaren tillsagd.

Jag brukar försöka pricka diken med hästens bak om jag känner att hästen ska bajsa :rofl:
Då behöver man inte hoppa av! :idea: Och så tränar man lite framdelsvändning samtidigt - toppen! :D

Senast ändrad:

Jag kan ju även be mina stallgäster att fatta galopp varje gång hästen ska skita. Då sprids ju bollarna över en större yta......:idea:

Detta får mig att minnas en gång när jag och mamma var ute med hästen och hundarna en varm sommardag, jag red och mamma promenerade. precis vid en uppfart till en villa tomt så bajsar min häst och familjen som bodde ihuset var ute på tomten och tittade surt på oss, så mamma tar fram rullen med hundbajs påsar och börjar skyffla in bajset. allt som allt blev det 15 :eek: påsar att bära med hem.
Den här gubben som gnäller över häst bajs är ju LÖLJLIG!!!!
Så man ska hoppa av och plocka upp efter sig på allmänväg, ring kommunen istället, är det inte de som ska hålla rent på stadens gator?

Mmm.. jag tycker nog som de flesta här, när det är på allmän väg så är det vettigt att sparka undan. För som någon sa, när skiten fryser, då ÄR det stenhårt. Varken kul att köra på med moped eller cykel. För när det skymmer är det inte så lätt att se högarna ;) Tvärstopp!

Jag gör som du!
Åker tillbaka med spade om det är vid en postlåda edyl. Annars sprakar jag (vi) ner det i diket. Jag vet bilister som har hamnat i diket (Vintertid) pga att dom kört in i en "skithög" med hjulet. Största problemet blir det av en STOR häst som STANNAR och skiter så att det blir en gigantisk hög (det är bättre om dom går och skiter samtidigt)

:rofl:
Detta får mig att minnas en gång när jag och mamma var ute med hästen och hundarna en varm sommardag, jag red och mamma promenerade. precis vid en uppfart till en villa tomt så bajsar min häst och familjen som bodde ihuset var ute på tomten och tittade surt på oss, så mamma tar fram rullen med hundbajs påsar och börjar skyffla in bajset. allt som allt blev det 15 :eek: påsar att bära med hem.
Den här gubben som gnäller över häst bajs är ju LÖLJLIG!!!!
Så man ska hoppa av och plocka upp efter sig på allmänväg, ring kommunen istället, är det inte de som ska hålla rent på stadens gator?
:rofl: :rofl: :rofl:

hahaha :p det kan väll inte vara så svårt att bara hoppa av och sparka ner skiten i diket :p.. de blir ju lite gödsel då med ;)

Tråden påminner mej om när Helsingborgs Ridskola hade sommarridläger i Ljungbyhed i slutet av 70-talet. För att komma från förläggningen till ridbana/skogen fick man rida genom ett villaområde.
Där stod så gott som samtliga villaägare med skyffeln beredd om någon häst skulle skita utanför deras tomt. På den tiden förstod folk nämnligen att hästgödsel var bra gödning för växter.

Idag gnäller villaägarna om de råkar få hästskit på bildäcken när de ska köra till stormarknaden för att köpa konstgödsel till sina rosor...

Håhåjaja :cool:

Immer

Tråden påminner mej om när Helsingborgs Ridskola hade sommarridläger i Ljungbyhed i slutet av 70-talet. För att komma från förläggningen till ridbana/skogen fick man rida genom ett villaområde.
Där stod så gott som samtliga villaägare med skyffeln beredd om någon häst skulle skita utanför deras tomt. På den tiden förstod folk nämnligen att hästgödsel var bra gödning för växter.

Idag gnäller villaägarna om de råkar få hästskit på bildäcken när de ska köra till stormarknaden för att köpa konstgödsel till sina rosor...

Håhåjaja :cool:

Immer

hahaha!! Jag kan verkligen se radhusområdet med alla tanter och gubbar utanför, beredda med spade. och på språng för att hinna först till hästskiten, innan grannen tar den. vilket fejd det skulle kunna bli. haha, jag dööör :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Håller med ...... tycker också ibland att det är konstigt när det tex är ett samhälle där många har hästar,det kanske ligger lite avigt till men sen flyttar det dit folk som gnäller som faan på en det ena än det andra. På sommaren gnälls det över mycket flugor och det är hästskit på vägarna eller någon enstaka häst rymmer. Varför flyttar man ut på landet när man inte vill uppleva det som det faktiskt innebär.

Håller med ...... tycker också ibland att det är konstigt när det tex är ett samhälle där många har hästar,det kanske ligger lite avigt till men sen flyttar det dit folk som gnäller som faan på en det ena än det andra. På sommaren gnälls det över mycket flugor och det är hästskit på vägarna eller någon enstaka häst rymmer. Varför flyttar man ut på landet när man inte vill uppleva det som det faktiskt innebär.

Håller fullt med dig. det är ju mycket mer miljövänligt att ha en häst, än att tvätta sin dyra volvo varje dag som släpper ut tusentals gifter :mad:
Tycker också som du, flyttar man ut till landet får man minsann stå sitt kast. Att ha hästar i närheten där man bor, och hästarnas "vanor" är ju det man får räkna med om man flyttar till ett hästtätt område. vissa förstår bara inte det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 234
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka