Plötslig klåda

Seabaz

Trådstartare
Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om analöppningen, men alltså på "skinkan" eller hur man ska säga.

Jag smorde in med idomin och även under svansroten. Har smort ett par dagar men till min förskräckelse har det blivit värre. Nu är det kalt, rött och irriterat även på andra sidan också. Typiskt att jag inte tog någon bild idag på det.

Men idag så hälde jag matolja (majsolja) i svansen och baddade på de utsatta ställena under svansen.

Han är träckprovad och vi kollade också efter ohyra i pälsen idag men inget att anmärka på.

Det enda är att han är ganska "mjällig" i botten av manen (han kliar inte sig någon annanstans än i bak).


Däremot kom jag på att jag har gjort lite förändringar i maten sedan någon vecka tillbaka. Jag tyckte han var loj och tänkte att han behöver lite mer energi (han är tre år och både växer och sätter päls nu).

Så istället för att bara få extra lucern+mineraler till grovfodret så har jag lagt till lite hel havre och betfor, ca 3-4 dl av varje.
Förut fick han linfröolja men den tog jag bort och nu har han fått majsolja istället.


Så jag funderar på om att börja med linfröoljan igen och sedan ta bort betforen? Jag häller alltid av vattnet från betforen innan fodring. Men det kanske är dumt ändå att ge....?


Vädret har ju varit ömsom fuktigt ömsom kallt. När det regnat som värst har han haft täcke men mest går han utan. Han är halvklippt men den pälsen han är är väldigt tät i botten, som ull :crazy:



Men hur kan jag lindra besvären så länge? Bör jag klippa honom runt bakdelen för att kanske minska klådan på nåt sätt?

Badda med?

Ska man prova att schampoonera honom? (vi har ingen spolspilta men det får ju gå på nåt sätt ändå. måste man så måste man)


Någon som har nån idé?
 
Sv: Plötslig klåda

Har googlat och surfat runt nu sedan jag skrev inlägget och kommit fram till att jag genast ska sluta ge havre och betfor till ponnyn.

Socker och säd kan tydligen ge klåda och "mjällighet"!



Men kan det gå så fort alltså som ett par dagar bara? Eller ja, jag antar det om det är en sorts allergi....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
1 997
Senast: _Taggis_
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 847
F
Avel Vad kan klåda hos föl bero på? När vi hämtade sto + föl efter betäckning upptäckte jag ett ganska runt, hårlöst parti vid basen av...
Svar
12
· Visningar
2 627
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp