Plötslig spädbarnsdöd

ÅDI

Trådstartare
Som nybliven mamma har jag blivit överöst med böcker och tidningar om barn från vänner och bekanta. I en av dom; Vi föräldrar - Barn i början. hittade jag följande artikel...

"Ett barn på omkring 900 nyfödda drabbas av plötslig spädbarnsdöd. Den senaste forskningen visar att orsaken till PS är att fininställningen av hjärtfrekvensen inte fungerar som den ska.
När dessa barns kroppar utsätts för någon form av påfrestning fungerar inte nervimpulserna mellan hjärnan, hjärtat och andningsorganen. Hjärtat får inte signaler för att anpassa sin frekvens till det som vore bäst för tillfället. Då kan hjärtfrekvensen sjunka, syrenivån i blodet får ingen signal att arbeta vidare utan stannar och andningen upphör.
Utvecklingen av den här fininställningen verkar ha avstannat eller ändrats hos en del barn. Det är alltså bara vissa barn som är i riskzonen.
Ännu har man inte metoderna för att hitta barnen som är predisponerade men i framtiden kan man troligen genom enkla test få veta vilka som riskerar att drabbas. De barnen kan då övervakas noga tex med hjälp av en hjärtövervakningsapparat och/eller en andningsmadrass.
Föräldrarna till alla andra nyfödda kan få veta att deras barn inte är i riskzonen och kan därmed släppa sin oro som oftast inte är befogad."

Artikeln fortsätter en stund till men det jag blev nyfiken på är det fetmarkerade, den här boken innehåller en artikelserie som publicerats i Vi föräldrar under 95-96, har man hittat några sådana här metoder?
Eller är hela artikeln kanske felaktig?
Det har ju gått över 10 år så det kan ju ha kommit många nya teorier sedan dess.

Någon som är insatt i ämnet?
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Eller så var det önsketänkande, man trodde att forskningen skulle komma till en lösning. Det är ju svårt att spå i framtiden.

Det man vet nu om psd är väl att t.ex magläge samsovning ökar risken med någon procent? Men det lär man ju ha vetat redan då din artikel skrevs.
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Jag läste en artikel i Illustrerad Vetenskap om detta för några veckor sedan, tidningen i fråga var inte väldigt gammal. Där stod det något om att PS orsakades av en skada på hörselorganen som i sin tur påverkade andningen, eller hur det nu var.

Jag ska se om jag kan googla fram något, eller om IV har ett artikelregister på nätet.
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Hittade det! Nummer 4, 2008:

Plötslig spädbarnsdöd är den vanligaste dödsorsaken bland spädbarn. Det har funnits åtskilliga teorier som skulle förklara fenomenet, men orsaken är fortfarande okänd. Nu föreslår forskare vid Children's Hospital i Seattle att plötslig spädbarnsdöd indikeras av en typ av hörselskada. Stämmer det kan de utsatta barnen lätt identifieras med hjälp av hörseltester, som redan utförs. Forskarna jämförde resultaten av hörseltester hos 32 barn, som senare dog i plötslig spädbarnsdöd, med tester från barn, som överlevde sitt första levnadsår. Det visade sig att de barn som senare dog av plötslig spädbarnsdöd hade en markant sämre hörsel på högra örat. Vid plötslig spädbarnsdöd avstannar andningen plösligt, medan barnet sover. Ett av de hjärncentra, förlängda märgen (medulla oblongata) som är involverat i andningskontrollen ligger bredvid innerörat. Forskarna menar att det uppstår ett högt blodtryck i moderkakan under födseln, och detta får även barnets blodtryck att stiga. Trycket blir enligt teorin särskilt högt i innerörat, som är inkapslat i ben. Som en följd av trycket brister även de kringliggande blodkärlen i bland annat förlängda märgen, och därmed förlorar andningscentrat en del av sin förmåga att anpassa andningen, när syre- och koldioxidinnehållet i blodet blir kritiskt.
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Det var inte länge sedan vi hade PSD uppe i en tråd.

Forskningsrapporten vid Children's Hospital i Seattle är bara en i mängden.
Dvs. man är inte närmare gåtans lösning på något sätt och engelsmännen har en ny rapport på gång som återigen handlar om kikhostebakterier...

Men det är ju bra att det forskas om PSD.
En dag kanske man kan finna en orsak som alla PSD-barn har gemensamt!
Först när det sker kan man göra en mer ingående studie.
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Dvs.
Mer pengar åt forskningen ang PSD.....

/
Spirit som skall skänka en rejäl slant
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

*kl*

Det jag var mest nyfiken på var om det kunde stämma att det bara var vissa barn som kunde drabbas. Jag har alltid trott att det kan drabba alla barn men enligt artiklarna i mitt och kimzors inlägg är det ju bara ett visst antal barn som har en medfödd defekt som gör att dom kan drabbas.
Jag har inte läst något om kikhostebakterier som trygg skriver om men där låter det som alla barn är i riskzonen?!
Ska sätta mig och googla och se om jag hittar någon artikel om det.

Är en aning överkänslig just nu efter att ha tillbringat två nätter i rad på sjukhuset med en mini som inte vill andas :(
(Även om jag tror diagnosen förkylning känns troligare än risk för plötslig spädbarnsdöd)
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Men oj ! Vad säger de? Är det en förkylning?
Vad otäckt. Jag är supernojjig också, måste kolla henne jämt trots andningslarm :crazy:
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Ja hon är tyvärr jätteförkyld (har blivit smittad av sin elaka mamma)
Det är helt tätt i näsan så inatt fick hon sova med mätare kopplad till foten för att hålla koll på puls och syresättning.
Men nu kör vi stenhårt med nezeril (heter det så?) och hoppas få vara hemma i natt.
Det är ju jättejobbigt för den lilla att vara sjuk och få massa nålar och sladdar fastsatta överallt :cry:

Har alldeles nyss beställt ett andningslarm, men kommer säkert inte våga lita på det ändå utan kommer nog kolla hela tiden precis som du!
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Man har inte kunnat påvisa att en ev. kikhostebakterie ligger bakom Plötslig Spädbarnsdöd.
Inte att det har med medfödda hjärtfel heller.
För ett år sedan presenterades en undersökning som påpekade att serotoninhalten kunde vara en möjlig orsak till PSD.
Ett tag var man inne på att det var bröstmjölkens urinämne och förekomsten av nitrat i grundvattnet.
Osv. Osv. Osv...

Japanerna tror att deras låga PSD-fall beror på att deras barn får så mycket kärlek så där har vi lösningen från deras sida..

Så snälla, leta inte efter orsaker för ni kommer inte finna några!

Följ de råd som ni har fått från BB, ha ett andningslarm om det känns bättre men njut av era små istället för att förmörka tiden med en massa artiklar om PSD!
Det är en gåta som hittills inte är löst men vi kan hoppas att den dagen kommer då en gemensam nämnare kan finnas!
Först då, när alla fall av PSD, har en gemensam orsak kan man börja leta efter "botemedel"!

Så ta, som sagt, allting ni läser som ett försök till att finna varför fenomenet existerar.
En som läser om kikhosta sitter och oroar sig om bebisen hostar till. En annan undrar över sitt egna välbefinnande -serotoninhalten- under graviditeten..

Njut av era små istället!:love:
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Jag läste någonstans att forskning visade på att det kunde vara en infektion som låg bakom PSD. Det är ju mest barn till rökare som drabbas och jag har fått den uppfattningen att de ofta blir mer infektionskänsliga. Ett år dog 30 barn i PSD och 29 av dem var barn till rökare. PSD drabbar ju oftare också för tidigt födda, som också kanske är lite infektionskänsliga.
Läste ett reportage att en läkare sa att det flest föräldrar ororar sig över (jag också) är PSD, men tyckte att det fanns andra saker man borde oroa sig för istället om man nu skulle oroa sig för något t ex att fler barn har hjärtfel än barn som drabbas av PSD. Det föds ca 100 000 barn i Sverige om året och ca 30 drabbas av PSD. Jag hoppas också att de snart hittar anledningen till PSD. Jag var i början väldigt nojjig, men avtog efterhand som barnet blev äldre, men kollar fortfarande om han andas om jag tycker han sovit länge eller om jag av någon anledning ändå är vaken på natten och nu är han drygt 11-månader.
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Senaste forskningen visar väl även på att mer än 3 koppar kaffe/dag eller mer än 4-5 koppar te/dag också ökar risken för PSD med upp till 40%. (har för mig att jag hörde det på radio strax innan påsk, tror det var några engelska forskare som kommit fram till det...)
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Så snälla, leta inte efter orsaker för ni kommer inte finna några!

Följ de råd som ni har fått från BB, ha ett andningslarm om det känns bättre men njut av era små istället för att förmörka tiden med en massa artiklar om PSD!
Det är en gåta som hittills inte är löst men vi kan hoppas att den dagen kommer då en gemensam nämnare kan finnas!
Först då, när alla fall av PSD, har en gemensam orsak kan man börja leta efter "botemedel"!

Så ta, som sagt, allting ni läser som ett försök till att finna varför fenomenet existerar.
En som läser om kikhosta sitter och oroar sig om bebisen hostar till. En annan undrar över sitt egna välbefinnande -serotoninhalten- under graviditeten..

Njut av era små istället!:love:

:bow::bow:
Jag kunde inte hålla med mer:bow:
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Är det inte missfallsrisken du tänker på nu?

Nix, vet att jag reagerade på att de sa just PSD...
Ska googla lite och se vad jag kan hitta.

Edit: Hittade ingenting, de kanske sa fel på radion...
 
Senast ändrad:
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Var hittade du den informationen?

På nätet när jag googlade. Det är ca ett år sedan jag läste det, så jag är lite osäker på om det var 30 eller 32 som dog, men det jag ville ha fram var att merparten var barn till rökare, alltså som rökade hos barnet. Kan kolla sen om jag hittar det igen.
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Jag sover jättegott med hans andningslarm och känner mig aldrig orolig när han har det på!! Jätteskönt!
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Var finns sådana andningslarm? Verkar vara en bra investering. Hade ingen sådant till mitt första barn så det var väldigt dålig sömn hela första året. Hade varit skönt och kunna sova denna gången..:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp