Bukefalos 28 år!

Plötsligt håravfall?

SweetPanther

Trådstartare
Jag har en nio-årig huskattshona, som i tisdags slutade äta. In akut till djursjukhus, som undersökte henne till höger och vänster, blodprov, röntgen mm. Inget fel hittades, men ev kan det ha varit en hårboll i magsäcken som täppte till tillfälligt (hon kräktes upp frukosten, och vägrade sedan lunch). Har haft en del problem med hårbollar på sistone.

När vi åkte in med henne, så såg vi att hon fällde helt sanslöst mkt, även för att vara henne. Hon kom hem igår, med beskedet att hon kanske hade något ont i ländryggen, och äter nu metacam för det. Vi skulle hålla koll, men katten hade strax innan vetbesöket hoppat upp i en stor kartong - inga ryggproblem syntes och har inte tidigare heller, pigg och glad osv. Lika glad nu när hon är hemma.

Jag har nu borstat henne en hel del med en furminator, för att försöka undvika hårbollar i möjligaste mån, åtminstone för en stund. Nu, efter en del borstning, upptäcker jag att hon är väldigt tunnhårig längs med hela ryggen, och helt kal 3x6 cm ovanför vänsterarmbåge. Hon kliar inte, kan inte ens nå där med tvättning, ingen rodnad, inget som syns, förutom att hon är kal.

Till saken hör att någon klantat sig på djursjukhuset, och skrivit in fel vikt. Katten har troligen överdoserats under sina 24h (det stog 7,5 kg istället för 5,5 kg i journalen). Kan det vara orsaken? Eller stressen av vad det nu var som utlöste aptitlösheten? Tänkte ringa vet imorgon, men känner mig lite chockad för närvarande...

Allmäntillståndet är bra, och inget av hennes tidigare aptitlöshet märks just nu om vi säger så..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp