Plommon i mängd

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare mimus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 846

mimus

Trådstartare
Ge mig tips på vad jag ska göra med mina plommon. Trädet har inte klarat all vikt så nu står jag med hur mycket halvmogna plommon som helst.

Sv: Plommon i mängd

Vad gör man med plommon? :d

Jag har också ett plommonträd med små blå plommon. Det har lagt sig ner. :eek: Raklångt. Proppfullt med plommon.
Gammalt träd, stått där länge.
De gula plommonen har åkt raka vägen i magen.:d

Jag har kollat runt lite:
smulpaj med plommon, plommonmarmelad, osv.

Ska fråga dotterns pojkväns mamma om hon vill ha lite.

Vi har fått massor då svärmor plockat typ 20-25 kg :eek:

Vi ska göra lite marmelad, lägga in lite i conjak (haha hur f*n stavas det?) och så tänkte jag testa på och se om de går att göra kräm.

Vi gjorde plommonsylt av plommonen vi plockade hos svärpäronen. Den blev jättegod. Gjorde även kräm på en del som blev över (vi hade inte tillräckligt med burkar).

Sen kärnade jag ur och fryste in några kilon också. De kan användas i smoothies, pajer eller så under vintern.

Jag tänkte skolla, kärna ur och lägg in i whiskey eller konjak, men eftersom våra burkar tog slut medan vi kokade sylt blev det aldrig av. Det får bli till nästa år då det är jättegott med inlagda plommon i konjak till vaniljglass! :d

Sylt och marmelad är bra tips, och skålla och kärna ur för att frysa in brukar jag göra.

Är det ingen som har recept på Chutney?

Lägga in i konjak låter gott, använder ni det sedan i matlagning eller till efterrätt?

Lägga in i konjak låter gott, använder ni det sedan i matlagning eller till efterrätt?
Jag har det till efterrätt. Värmer upp lite grann och sen häller det över vaniljglass. Riktig vaniljglass och inte någon BigPack-vaniljglass, annars pajar du känslan!

Liknande trådar

Fritid Vi ska fira min pappa som fyller år i juli och tänkte att den utspridda familjen skulle samlas i Stockholm-isch för ett dygn på ett...
Svar
9
· Visningar
465
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Unafraid
·
Fritid Jag ska tävla hund på Gotland i maj men kommer ha några dagar över för att turista på. Har med en treåring men tänker oss vandring...
Svar
8
· Visningar
319
Senast: Sleepan
·
Hemmet Har rensat foton i mobilen idag och inser att jag har flera foton jag vill ha utskrivna och också några teman jag vill göra fotoböcker...
Svar
17
· Visningar
413
Senast: cute_beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31