Plötsligt snabbväxande hovar?

Vad det gäller aktivitetsnivå och underlag har det inte varierat mot förra sommaren. Men vad vet jag? Det kanske ändå påverkat? Eller om det bara är den här extrema värmen? Men det borde inte ha påverkat senaste perioden, tycker jag? Han skoddes senast i mitten av augusti. Sen dess har det enstaka dagar varit upp emot 22-23.C men oftast runt 14-17.C, särskilt senaste 2-3 veckorna. Men som sagt, vad vet jag? :)
Fast de slutar ju inte växa så abrupt för att värmen försvinner. Det går ju gradvis. Jämför med hur de sätter vinterpäls utefter ljuset. Den kommer ju inte på en gång från en dag till en annan utan börjar växa ut när dagarna blir kortare. Som sagt skoddes mina för tre veckor sedan och de behöver skos om nu.
 
Fast de slutar ju inte växa så abrupt för att värmen försvinner. Det går ju gradvis. Jämför med hur de sätter vinterpäls utefter ljuset. Den kommer ju inte på en gång från en dag till en annan utan börjar växa ut när dagarna blir kortare. Som sagt skoddes mina för tre veckor sedan och de behöver skos om nu.

Det har du ju alldeles rätt i! :up:
 
Som information kan nämnas att mina inte blir någon skillnad på sommar och vinter. Om det är någon skillnad är det väldigt marginellt. De har jäkligt bra kvalitet på hovarna men går inte på bete (vinterhagar) och får samma mat under sommar som vinter.

Om de helt plötsligt skulle skena iväg i växt så skulle jag bli ordentligt orolig. Men, allt beror ju på hur det sett ut förr och vad skillnaden är mellan åren.
Det är svårt att veta om det är första året man har hästen men jag skulle i alla fall vara uppmärksam på om det hände ett år om det aldrig hänt förr under åren.
 
Vår ungponnys hovar växer alltid fort, men har vuxit extra mycket de perioder han har haft problem med hålväggar, som om hoven försöker hela sig själv. Det har förvisso hjälpt oss i kampen mot hålväggarna, som nu är helt borta äntligen. Men honom får vi verka var 3-4:e vecka.
 
Bakgrund:
H.Hs hovar är i grunden ett enda stort mångfacetterat problem. Det är hålväggar, sprickor, (tappskor), extremt plattfotade, kraftig sulförtunning, dåliga bärränder och vad som symptomatiskt skulle kunna liknas vid HWSD. Han skos med ca. 5-5.5 v intervaller.

Tack vare en otroligt skicklig hovslagare har han inte haft någon tappsko på länge, och hovkvaliten har blivit bättre (så bra som den kan bli utifrån problematiken). Problemet nu är att de senaste 2 skoperioderna har hovarna växt så gräsligt mycket! :eek: Hans hovar har tidigare aldrig växt särskilt snabbt (ens när de varit i ok skick!), men nu plötsligen har det exploderat totalt och de blivit superlånga supersnabbt. Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Ska givetvis fråga min hovslagare också, men är ändå nyfiken på om någon här har erfarenhet av fenomenet.
Min häst (fjording) har hovar som växer snabbt, lika som hans man och svans. Normalt verkas han (går barfota nästan hela året, så länge som det inte blir för halt) med ca 5 veckors mellanrum. Nu i sommar växte hans hovar mycket snabbare än de brukar, när han verkades sist frågade hon hur länge sen det var sen senaste gången. Då var det 5,5 veckor sedan sist och det såg ut som om det hade varit 2 veckor till ungefär. Nu har det lugnat ner sig lite men börjar så småningom bli dags igen, 5 veckor sen senaste verkning nu men inte alls på långa vägar samma situation som senast. Men nu sätter han vinterpäls istället så att man ser skillnad om jag inte varit i stallet på någon dag.
 
Bakgrund:
H.Hs hovar är i grunden ett enda stort mångfacetterat problem. Det är hålväggar, sprickor, (tappskor), extremt plattfotade, kraftig sulförtunning, dåliga bärränder och vad som symptomatiskt skulle kunna liknas vid HWSD. Han skos med ca. 5-5.5 v intervaller.

Tack vare en otroligt skicklig hovslagare har han inte haft någon tappsko på länge, och hovkvaliten har blivit bättre (så bra som den kan bli utifrån problematiken). Problemet nu är att de senaste 2 skoperioderna har hovarna växt så gräsligt mycket! :eek: Hans hovar har tidigare aldrig växt särskilt snabbt (ens när de varit i ok skick!), men nu plötsligen har det exploderat totalt och de blivit superlånga supersnabbt. Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Ska givetvis fråga min hovslagare också, men är ändå nyfiken på om någon här har erfarenhet av fenomenet.
Min gammelman (i himlen sedan 2012), växte sämre i sina hovar på sommaren. Bättre på vintern...
Hade dåliga hovar och medicinerades mot PPID sista året
 

Liknande trådar

Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 336
Senast: Speedway
·
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
2 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp