om CSN och fribelopp

ameo

Trådstartare
Moderator
Det finns ju ett tak för hur mycket man får tjäna för att få fullt studielån och-/eller bidrag från CSN. Per termin, om jag fattar saken rätt.
Detta är en än så länge hypotetisk fråga, men den skulle kunna bli verklighet i framtiden.

Om man har ett vanligt lönearbete är det ju inte så svårt att veta hur man räknar ut sin inkomst. Men, HUR gör man för att räkna ut inkomsten per termin om man har en enskild firma (bara eller som bisyssla)? Där vet man ju egentligen inte hur mycket man tjänar förrän bokslutet är gjort. Eller, visst kan man plocka ut en delårsrapport när som helst. Men säg att det är ett litet bisyssleföretag med tämligen ojämn fördelning av kostnader och intäkter över året, det kan ju bli hur knäppt som helst.
Någon med koll?

Det finns ju ett tak för hur mycket man får tjäna för att få fullt studielån och-/eller bidrag från CSN. Per termin, om jag fattar saken rätt.
Detta är en än så länge hypotetisk fråga, men den skulle kunna bli verklighet i framtiden.

Om man har ett vanligt lönearbete är det ju inte så svårt att veta hur man räknar ut sin inkomst. Men, HUR gör man för att räkna ut inkomsten per termin om man har en enskild firma (bara eller som bisyssla)? Där vet man ju egentligen inte hur mycket man tjänar förrän bokslutet är gjort. Eller, visst kan man plocka ut en delårsrapport när som helst. Men säg att det är ett litet bisyssleföretag med tämligen ojämn fördelning av kostnader och intäkter över året, det kan ju bli hur knäppt som helst.
Någon med koll?
Man får estimera och sedan får man när man överskrider estimatet anmäla det till CSN och betala tillbaka det så att det blir enligt reglerna.

https://www.csn.se/fragor-och-svar/...-fribelopp.html#svid10_2639ba8617c4bb0dbdc7ec

Någon med koll?
Det finns även åldersgränser för CSN: https://www.csn.se/fragor-och-svar/vad-har-csn-for-aldersgranser/aldersgranser.html
"Antalet veckor du kan ta studielån minskar för varje år från och med det år du fyller 51 till och med det år du fyller 60. Detta gäller oavsett vilken nivå du studerar på. Från och med det år du fyller 61 kan du inte få vare sig bidrag eller lån."

Edit! Förlåt - blandade ihop dig med en annan användare som gått i pension :) Låter själva texten vara med ändå.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Fick hem papper att jag haft högre inkomst än jag angett 2023, jag blev jätte chockad och ringde CSN direkt, och fick jättebra hjälp... 2
Svar
22
· Visningar
1 845
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka