Plotta funktion i Excel eller Matlab

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Scaramouche
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 20 433
S

Scaramouche

Jag vill plotta normalfördelningen (som en funktion av x, väntevärde och standardavvikelse) så att jag får en figur som ser ut ungefär så här:

nf.gif

men jag hittar ingenstans hur jag gör för att plotta en funktion. Nån som kan det här bättre än mig?

Sv: Plotta funktion i Excel eller Matlab

Du får peta in data i ett excel-ark och sen helt enkelt infoga en graf. Excel är ju inget matlab/maple/matematica direkt. :) Använd NORMDIST för att få till normaldistribueringen och se till att använda en "smoothed line" sen i grafen.

I Matlab
x = linspace(-3,3)
sigma = 1 % Roten av variansen
m = 0 % Väntevärde
y = 1 / (sqrt(2*pi*sigma^2))*exp(-((x-m).^2)/(2*sigma^2)) % Funktionen för en normalfördelning
plot( x, y )

Senast ändrad av en moderator:

*host* Trådtitel: "Plotta funktion i Excel eller Matlab" *host*

ouups. :D om man skulle börja läsa trådtitlar ordentligt en dag. då hade jag ju egentligen kunnat skippa excelgooglingen, matlab kan jag ju by heart... :D

Liknande trådar

IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen... 2
Svar
22
· Visningar
1 660
Senast: Rie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 392
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25