Plugga upp en kurs

_FiA_

Trådstartare
Jag är sjukskriven och har aktivitetsersättning på 50 % , sen jobbar jag med utvecklingsanställning 50%. Jag skulle vilja läsa upp en mattekurs på komvux, frågan är kan jag läsa upp den på den sjukskrivna delen av dagen?, eller skulle fk inte tillåta det med tanke på att jag ju har aktivitetsersättning.

Det finns en chans att jag kan få gå från jobbet till lektion, men har inte fått något svar av min chef än, och då blir det ju inte på den sjukskrivna delen av dagen så att säga.

Jag har pluggat på Komvux medan jag har haft AE, men det vill till att din handläggare tycker att pluggandet kan ses som en del i rehabiliteringen och godkännas som aktivitet. Jag läste 150 poäng under en termin och 100 under en annan. Ett alternativ är annars att tenta av kursen (kostar 500:- tror jag), då går du ju inte på lektioner utan det är förmodligen bara nationella provet som gäller för betygssättning.

Jag har pluggat på Komvux medan jag har haft AE, men det vill till att din handläggare tycker att pluggandet kan ses som en del i rehabiliteringen och godkännas som aktivitet. Jag läste 150 poäng under en termin och 100 under en annan. Ett alternativ är annars att tenta av kursen (kostar 500:- tror jag), då går du ju inte på lektioner utan det är förmodligen bara nationella provet som gäller för betygssättning.
Tack för svaret då vet jag att det kanske möjligen kan gå, beror som sagt på om min handläggare tycker det är en del i rehabiliteringen. Jag får försöka få tag i henne och höra. Tenta av är dock inte ett alternativ, kommer behöva gå i klass och få all hjälp jag kan få.

Hoppas att du får gehör! För mig var det bra att få komma igång via Komvux, trots att det tog flera år innan jag avslutade min sjukskrivning (totalt var jag sjukskriven i tio år, från 18 till 28) och tack vare de kurserna blev jag högskolebehörig, vilket var helt och hållet avgörande för att jag skulle våga ta steget bort från sjukskrivning. Jag har två personer till i bekantskapskretsen med AE som fått Komvuxstudier godkända, så även om det kanske är ovanligt så kan det gå!

Hoppas att du får gehör! För mig var det bra att få komma igång via Komvux, trots att det tog flera år innan jag avslutade min sjukskrivning (totalt var jag sjukskriven i tio år, från 18 till 28) och tack vare de kurserna blev jag högskolebehörig, vilket var helt och hållet avgörande för att jag skulle våga ta steget bort från sjukskrivning. Jag har två personer till i bekantskapskretsen med AE som fått Komvuxstudier godkända, så även om det kanske är ovanligt så kan det gå!

Jag hoppas verkligen det, för det är så att jag funderar kanske på högskola och det är matten som saknas och därför behöver jag klara den kursen. Sen att jag är sjukskriven halvtid och att högskolan körs på helfart 100 % är ju tveksamt om det kommer gå, men jag har ju ändå en dröm att kunna utbilda mig vidare. Jag får som sagt kontakta min handläggare och höra efter..

För egen del har jag fått olika bud beroende på handläggare (om än inte på sidan av arbete utan jag har 100% aktivitetsersättning). Ett tag fick jag plugga nån strökurs här och där bäst jag ville, det ansågs helt enkelt vara en fritidsaktivitet och FK pröjsade böckerna. Därefter ville jag försöka bygga arbetsförmåga med hjälp av plugg (en kurs första terminen, 2 kurser nästa, osv tills jag efter en 3-årsperiod kommit upp i typ halvtid och slutbetyg) och då krävdes aktivitetsersättning för förlängd skolgång istället, vilket gick helt åt helvete med de regler som gällde. Nu senast fick jag höra att jag får ta någon kvällskurs om jag vill men det fick inte vara på arbetstid typ.

Så ja, fråga FK, det beror på hur din handläggare ser det. Men jag skulle tro att det är enklast att få beviljat om du pluggar på fritiden och trycker på att det är en aktivitet på sidan av och inte sysselsättning. Likaså om du kan få in någon fördel av det, förutom rent utbildningsmässigt - själv fick jag tex beviljat med bland annat social träning som motivering iom att min arbetsoförmåga bland annat består av bristande förmåga till socialt spel. Ju fler fördelar i att plugga desto bättre chans att beviljas.

Ang högskola kan man väl ha rätt till halvfart eller andra anpassningar som krävs? Kanske bara gäller vissa diagnoser iofs..?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
850
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 867
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 111
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka