H

Hopphopp

jag ska ha barn snart och tänkte på det här med mammaledighet..
jag har tänkt ett tag på att plugga på distans och undrar om man kan göra samtidigt som man är mammaledig? eller får man inte föräldrapenning då? tänkte att det kan ju vara bra att göra nått när man är ledig iaf:D
 
Sv: plugga??

Alltså nu beror det ju lite på vad för unge man får, men jag kan inte påstå att jag känner mig särskilt ledig alls.
 
Sv: plugga??

Vissa missuppfattar ordet föräldraledig & tror att det faktiskt handlar om ledighet.
Jag kan inte påstå att jag är minsta ledig, det borde heta föräldrajobb istället.
Vänta tills du vet hur barnet blir istället innan du planerar det hela, kan mkt väl bli så att du inte får en lugn stund framöver.
 
Sv: plugga??

Menar du om du
KAN- om Csn och skolan tillåter det eller menar du
KAN- om du kommer ha tid till det?
 
Sv: plugga??

jag menade om dom tillåter det.. jag fattar ju med att man inte är ledig.. men det heter ju så..

men jag hade tänkt distans och det tar ju inte lika mkt tid som vanligt gör..
 
Sv: plugga??

jag menade om dom tillåter det.. jag fattar ju med att man inte är ledig.. men det heter ju så..

men jag hade tänkt distans och det tar ju inte lika mkt tid som vanligt gör..

Hoppar in från ÄU

Jag har läst distans både 50,75 och 100% och det tar minst lika mycket tid som vanlig studiegång. Man spenderar större tid åt att läsa litteratur och skriva arbeten hemma istället för att spendera den tiden i skolbänken på unversitetet;)
 
Sv: plugga??

Efter snart 6 månader har jag lärt mig vad föräldraledig är, det är när när man åker hemifrån och är borta och jobbar 40 timmar i veckan ;)


Men mkt beror nog på vad det är för studier, hur pappan arbetar osv. Vet flera som är hemma och studerar 100% istället för att ta ut föräldraledigt, de tar med barnet till skolan när de behöver vara där.


Mitt råd är att vänta med att bestämma dig till bebisen är ute. Och som det redan är skrivet i tråden så kan du inte jobb/plugga/stämpla och ta ut föräldraledigt på samma dag. Den enda ersättningen man kan ta ut tillsammans med någonting annat från FK är semester och havandeskapspenning.
 
Sv: plugga??

Ja, de vore ju konstigt annars eftersom man kan jobba halvtid och ta ut fp halvtid.

Det jag där emot vart tveksam till var om man stämplar, känns i mina ögon lite väl fuskigt, spara dagar genom att gå på a-kassa och när något jobb dyker upp som man måste söka tar man ut FP ;)
 
Sv: plugga??

Jo, du kan visst plugga på distans samtidigt som du är föräldraledig. Däremot kan det naturligtvis inte vara någon annan än du som har hand om barnet de dagar som du har föräldrapenning. Pluggar du t ex medan barnet sover, och inte har studiemedel så är ju det OK.

Jag har pluggat på halvfart sedan mitt barn föddes. Barnets pappa har varit föräldraledig en dag i veckan och det har naturligtvis underlättat en hel del, men det hade nog gått ändå. Fast då hade jag inte hunnit något annat än barnet och kurserna, alltså ingen ridning, träning eller umgänge med resten av familjen. Inget skulle ha varit ordnat hemma när de andra kommer hem på eftermiddagarna heller. Kanske inte så kul.

Om det funkar beror väl på vad man har för barn, vad man har för pappa till barnet och hur mycket studievana och disciplin man har. För min del har det varit räddningen för min hjärna - annars skulle den ha möglat bort det senaste året (nu menar jag allvar) och hur kul hade det varit.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: plugga??

Vilket strul det blev här då ;). Givetvis KAN man göra vad man vill så länge man INTE uppbär ersättning från 2 ställen samtidigt. Man får väl plugga hur mycket man vill OM man inte samtidigt uppbär både csn och föräldrapenning. Svårare än så är det ju inte. När man pluggar, då har man csn men inte f-penning, när man har f-penning så har man inte från csn.

Det är väl samma princip som när man jobbar, man kan ju inte ha lön och f-penning samtidigt samma dag, så länge det inte handlar om halva dagar. Men man kan ju göra det ena men inte det andra..bara det inte är samtidigt.
 
Sv: plugga??

Fast ordet föräldraledighet betyder för mig, man är ledig från sitt jobb eller annat för att vara förälder. Inte att man går hemma och såsar och tror detta vara ledigheten.
 
Sv: plugga??

Nej så uppfattar jag det oxå, inte att man såsar alltså;)
 
Sv: plugga??

KL

Men man måste ju kunna studera på halvtid och vara föräldraledig på halvtid. Eller?

Det kan man väl, men saken är att man ska ta ut högsta ersättningen de första 180 dagarna, tror det var för att inte förlora sgi, så sa iaf fk till mej.Därefter kan man börja dela av dagarna & mixa som man vill.
Fast man får ju inte studiebidrag om man inte studerar heltid heller, men visst, om man har samlat ihop en egen förmögenhet eller bor med ngn som har råd att försörja en så...
 
Sv: plugga??

Fast man får ju inte studiebidrag om man inte studerar heltid heller, men visst, om man har samlat ihop en egen förmögenhet eller bor med ngn som har råd att försörja en så...

Man kan få studiemedel för deltid, så du får ju ändå pengar från två håll. Du får ju hälften av vad du kan få på heltid eller tja låna.
 
Sv: plugga??

Jag hade tänkt plugga matte på egen hand under min föräldraledighet.
Tänkte att det skulle gå bra när barnet sov, verkligheten var visst helt annorlunda. Första tiden sov jag garanterat när hon sov och nu får jag vara glad om jag lyckas laga mat och fixa lite med hemmet att plugga finns inte i min värld för tillfället.
 
Sv: plugga??

Det är nog inte att räkna med att man ska kunna ta med sig barnet till skolan. Man är ju inte ensam på föreläsningen och måste ju respektera de nadra studenterna som gärna vill höra av vad föreläsaren säger.

Karin, som har hört skräckhistorier från en korridorare om barn på förelsäningar
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Fille
·
Småbarn Hjälp, pysselsakerna tar över vårt hem! 😅 vi har en snart 4-åring som älskar att pyssla och det får hon så gärna göra men alla grejer är...
Svar
7
· Visningar
956
Senast: Badger
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 305
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp