Poddguldkorn!

Desert island discs är världens bästa podcast!
Kirsty Young har världens bästa radioröst och har engagerande samtal med intressanta personer.
 
Jag är en riktig poddnörd! Lagt till några av dom ni skrivit på min lista nu! :D

Mina senaste jag har hittat och lyssnar på just nu är:

ADHD-podden, inte lyssnat jätte många avsnitt ännu, men det är två tjejer med Adhd som pratar om adhd. Rolig igenkänningsfaktor för oss med ADHD och jag tror att den som vill lära sig mer om Adhd/ få förståelse kan få ut en del av den.

Spöktimmen - två tjejer i en diskussionspodd om olösta mysterier, olösta / ”konstiga” mord och övernaturliga fenomen. Jag kan ha lite svårt för just spöken/demoner och sånt men kan tyckta det är kul att lyssna på dom avsnitten om olästa mord, konsprations teorier, kidnappningar, sekter och allt det som är en riktig händelse. Skulle inte kalla det för någon dokumentär, utan två tjejer som tar upp fall som dom fastnat för under ”dagens tema”.
 
TED radio hour - utdrag från ted talks tillsammans med intervjuer av de som hållit dem. Hela TED talks finns också att prenumerera på som podd.
No such thing as a fish - kuriosa blandat med humor.
Great leap years med Stephen Fry - handlar om utveckling av kommunikation och teknik, intressant men det är bara ett par avsnitt.
This American Life - Serial är en spinoff från this American life.
 
Mina favoriter är alla P1 och P3-dokumentärerna, har just lyssnat på Storbedragerskan.

Andra som jag lyssnar/lyssnat på periodvis är:

Europapodden, USA-podden och Det politiska spelet, alla om politik

Växthuspodden (tyvärr bara åtta avsnitt men trevliga om man har eller vill skaffa växthus)

Två odlare emellan - Sara Bäckmo och Johannes Wätterbäck talar om odling ur alla aspekter året om

Träningspodden -Jessica Almenäs och Lofsan talar om träning ur alla aspekter året om

I nöd och lyft - Kalle och Brita Zackari talar om också om träning, mycket utifrån Försvarsmaktens träningsklubb
 
Var lyssnar ni på poddar? Alltid när jag hör om nån podd som verkar intressant så "finns den där du lyssnar på poddar" eller "där poddar finns", men eftersom att jag hamnat i fel tidsålder och egentligen hör hemma i stenåldern vet jag inte VAR det är :cautious: Finns det nån bra gratisapp?
Jag lyssnar liksom bara på olika program på P1 och P3 eftersom SR-appen är den enda jag har där jag kan hitta prat :D Och så några på spotify då.
 
Podcaster finns som app i iPhone!

Lyssnar på Historiepodden, P3 Historia och Historia.nu. P1 dokumentär och P3 dokumentär. Slottspodden.

Släktband och Cognatus, om du är släktforskare.

Favoriten av alla poddar är Snedtänkt, men då får du ha lite udda böjelser. ;)

Språket är intressant.

Spår är en fantastisk podd, om du inte har hittat den.

Är du Game of thrones-tittare har du både Tronpelet (Aftonbladets) och Nördigt att lyssna på. I Nördigt får du leta reda på avsnitten, för deras avsnitt handlar mest om spel.
 
Var lyssnar ni på poddar? Alltid när jag hör om nån podd som verkar intressant så "finns den där du lyssnar på poddar" eller "där poddar finns", men eftersom att jag hamnat i fel tidsålder och egentligen hör hemma i stenåldern vet jag inte VAR det är :cautious: Finns det nån bra gratisapp?
Jag lyssnar liksom bara på olika program på P1 och P3 eftersom SR-appen är den enda jag har där jag kan hitta prat :D Och så några på spotify då.
Jag lyssnar i appen Acast, den finns för både iPhone och Android och är gratis :up:
Sen har iPhone den egna appen Podcaster, och som du nämnde finns ju vissa poddar på Spotify :)
 
Global pillage är hysteriskt rolig :)
Utvecklar: humor, paneldiskussioner med Deborah Frances White från The Guilty Feminist(också fantastisk!) där två lag tävlar mot the hive mind=publiken.
Från hemsidan: Global Pillage is a brand new comedy panel show podcast all about idiom, culture, customs and norms. Obs att komikerna har olika kulturell bakgrund, kön, samhällsklass, osv, så det är inte fyra vita män som sitter och skrattar åt andra kulturer liksom.

Lägger till: Dressed - modehistoria, Grown Up Land - humor om mödan med att bli och vara vuxen, Nerdificent - djupdyker i alla möjliga fandoms och nörderier. Samtliga gör en ordentlig effort att vara inklusiva, det är faktiskt en stor del i att jag vill/orkar lyssna på dom.
Ond bråd pod ska väl vara typ crime, men även lite spökhistorior tror jag? Den är med underbara Linda från Genushistoriepodden, men jag har inte vågat lyssna på OBP själv pga mörkrädd. :p
 
Var lyssnar ni på poddar? Alltid när jag hör om nån podd som verkar intressant så "finns den där du lyssnar på poddar" eller "där poddar finns", men eftersom att jag hamnat i fel tidsålder och egentligen hör hemma i stenåldern vet jag inte VAR det är :cautious: Finns det nån bra gratisapp?
Jag lyssnar liksom bara på olika program på P1 och P3 eftersom SR-appen är den enda jag har där jag kan hitta prat :D Och så några på spotify då.

Det var jag förra året 😁 jag har testat typ alla podappar (Ja du laddar ner en app och nästan alla åldrar finns i nästan alla appar). Är sjukt kräsen. Inte gillar något, ofta widgeten som varit seg o fuckat upp sig. ETT klick ska räcka! FM Player har varit minst sämst o hängt i ett bra tag nu.
 
Två jag inte tror är nämnda är P3 Serie. Lite fel genre men alla har varit mycket bra tycker jag. Avsnitt om 20-30 min typ och typ 8 avsnitt per serie. Väldigt bra gjort om typ läskigheter men fiktion.

Och Raseriet med Amie o Fanna. Jag tycker de är så sjukt roliga, aldrig skrattat så mycket som när jag lyssnar på den och den är SÅ BRA. Lite väl mycket om musik ibland men det är riktigt mycket fett bra snack om rasism inom så många aspekter jag aldrig trodde fanns typ. Framförallt gillar jag deras jargong så himla mycket och de är väldigt vitsiga båda två.
 
Framgångspodden - Alexander pärleros möter och samtalar med olika framgångsrika människor.

P3 historia gillar jag också. Tycker det är gripande berättarkonst. Har provat den där andra historiepodden med två män varav en på mycket bred östgötska och den klarar jag inte.
 
Mitt Medias pod I brottets spår( som tar upp Brattåsmorden och Johanfallet) gillar jag. De går in på djupet och tar upp fakta som i alla fall inte jag hört om innan.
 

Liknande trådar

Kultur Jag inser att det här kan vara ett ganska laddat ämne och lite av en kontroversiell åsikt från min sida, framförallt med tanke på...
2
Svar
35
· Visningar
2 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp