Bukefalos 28 år!

Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Wysiwyg

Trådstartare
En 15-årig flicka blir våldtagen efter en fest i en lägenhet av 6 jämnåriga pojkar. De går in en och en i ett låst rum till flickan som blivit avklädd och fått sin telefon beslagtagen. De övriga pojkarna står utanför och väntar på sin tur. Flickan säger nej och vill ta på sig sina kläder men blir gång på gång nerputtad i sängen och avklädd igen.

Och så säger lagen att det inte är våldtäkt.

Tonåringar åtalas för gruppvåldtäkt

Pojkar frias för gruppvåldtäkt

"Hon kan mycket väl ha sagt nej"

15-åriga flickan om hovrättens dom

Jag är så himla ledsen för flickans skull. Och för andra som blir utsatta för övergrepp och våldtäkter. Fan vilken skit, rent ut sagt.

Hittade ingen tråd om detta på bukefalos, kände att jag var tvungen att skapa en. Detta kan inte gå obemärkt förbi.

(Ja, jag är medveten om att jag har aftonbladet som enda källa. Om någon annan besitter kunskaper eller källor som moraliskt talar för ett friande är ni naturligtvis välkomna att dela med er av dem.)
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Lägg gärna in en länk i så fall, skriver ju till och med att jag inte hittade någon tråd om ämnet.

Edit: Du hann ändra och lägga in länken :p Den ligger ju på Senior, tycker det kan vara en på ungdom också eftersom det ska vara olika åldersgrupper.

Triangla om ni misstycker så får moderatorn avgöra.
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Jag har försökt få tag på hovrättsdomen men de databaser jag kommer åt har inte fått in den än. Jag är väldigt, väldigt nyfiken på hur de resonerat...
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Jag har försökt få tag på hovrättsdomen men de databaser jag kommer åt har inte fått in den än. Jag är väldigt, väldigt nyfiken på hur de resonerat...

Dela gärna med dig av dina åsikter när du läst den, skulle vara intressant att få se domen genom lite mer juridiskt skolade glasögon.

Halvt kl

Jag förstår verkligen inte hur det ska kunna finnas förmildrande omständigheter. Och när till och med domaren säger att tjejen visst kunnat säga nej och gett uttryck för att inte vilja men det ÄNDÅ inte är våldtäkt enligt lagens mening, då tycker jag det är riktigt snett.
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Det är väl för att det skedde i Tensta. Inget område man lägger ner större resurser på direkt.
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Jag menar att ifall det där hade hänt i låt säga Danderyd, ja då hade det inte gått förbi lika obemärkt. Det finns tydliga mönster på hur "samhällsklass" avgör vilken behandling du får i rätten.
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Dela gärna med dig av dina åsikter när du läst den, skulle vara intressant att få se domen genom lite mer juridiskt skolade glasögon.

Halvt kl

Jag förstår verkligen inte hur det ska kunna finnas förmildrande omständigheter. Och när till och med domaren säger att tjejen visst kunnat säga nej och gett uttryck för att inte vilja men det ÄNDÅ inte är våldtäkt enligt lagens mening, då tycker jag det är riktigt snett.

Jag är inte juridiskt skolad, jag har ju bara läst ett år än. :p

Har bara läst igenom domen en gång men det hovrätten verkar landa i är att det inte med tillräckligt hög säkerhet kan fastställas att en (eller flera) våldtäkt(er) har skett. Det är en sammantagen bedömning av en rad omständigheter som gör att de landar där, omständigheter man nog lika gärna hade kunnat tolka åt andra hållet och fälla pojkarna.

Behöver läsa igenom det igen, är lite för påverkad av mensvärk för att riktigt kunna koncentrera mig.

Domen finns här om någon vill läsa, sidorna 15-25 är vad som är av intresse:

http://www.swedenconfidential.info/wp-content/uploads/2013/09/HovrättsdomGruppvåldtäktTensta_exp.pdf
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Åh, jag blev så förbannat upprörd när jag hörde om det här. Jag är så oerhört tveksam till att det på något sätt kan tolkas som nåt annat än våldtäkt.

Jäkla skit är vad det är! Hon måste alltså ha varit i ett helt hjälplöst tillstånd för att det ska räknas som våldtäkt? Nej räcker inte? Bra att veta...
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Det ska då fasen till mycket för att få juridisk upprättelse som våldtäktsoffer i dagens Sverige.

*Muttrar arga, långa banor* :banghead:
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Den var riktigt bra! Läste den förut.

Använde de kondom så att man inte kunde fastställa dna?
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

åh blev riktigt arg när jag läste detta på aftonbladet.se..! Män har fällts för våldtäkt på betydligt svagare grunder och mindre bevis. Så fattar verkligen inte hur dom har tänkt denna gång? Många gånger har jag blivit chockad över att män/killar har fällts så lätt och så frias våldtäkter som denna. Helt sjukt! Jag har tappat tron på rättsväsendet för längesen.
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Jag menar att ifall det där hade hänt i låt säga Danderyd, ja då hade det inte gått förbi lika obemärkt. Det finns tydliga mönster på hur "samhällsklass" avgör vilken behandling du får i rätten.

Fast det är verkligen inte säkert. Tror inte stadsdelen har något med saken att göra. Dessutom tycker jag det har fått ganska mycket uppmärksamhet.
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Åh, jag blev så förbannat upprörd när jag hörde om det här. Jag är så oerhört tveksam till att det på något sätt kan tolkas som nåt annat än våldtäkt.

Jäkla skit är vad det är! Hon måste alltså ha varit i ett helt hjälplöst tillstånd för att det ska räknas som våldtäkt? Nej räcker inte? Bra att veta...

Rent lagligt är det ju tydligen inte våldtäkt men rent moraliskt ser jag inte hur det skulle kunna vara på annat sätt, någonsin.


Bra text som visar precis på problemen. Fast o andra sidan kan man ju inte vara för passiv/brydd heller om vad som pågår runtomkring en för då var man ju med på det hela. Varför skulle man annars komma ihåg hur allt gick till och vilka det var? Hade man ju aldrig kommit ihåg om man inte velat vara med om det från början. ( :grin: :banghead: )

Det ska då fasen till mycket för att få juridisk upprättelse som våldtäktsoffer i dagens Sverige.

Frågan är om man nånsin kommer få någon upprättelse igen efter denna domen? Alltså nu är jag möjligtvis ute och cyklar eftersom jag inte kan något om den juridiska världen eller lagtolkningen men brukar man inte i olika fall dra upp snarlika händelser och se vad den domen blev?

Använde de kondom så att man inte kunde fastställa dna?

De ville väl inte dela sperma med varann eller nåt. Fast enligt aftonbladet fanns källa som vittnat om att pojkarna pratat om våldtäkt innan? Samt att alla (eller någon av dem?) berättat att de stått utanför och väntat på sin tur. Förstår inte vad mer man ska behöva.
 
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt

Alltså det är så sjukt så sjukt...

Att domaren pratar om tjatsex är absurt, men som sagt, bra att veta att ett nej inte är ett nej.

Det som gäller är alltså att allt utom att slå den andre medvetslös är samtycke till sex.

I rättssystemet har man en sjuk syn på sex, det står klart. Någonstans måste ju lagtexten och tolkningen av den vara anpassad till verkligheten, inte en drömvärld där alla kan vifta bort våldtäktsmän med ett lillfinger.
 

Liknande trådar

Samhälle Here we go again ... https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ordet-pulla-friar-pojke-gota-hovratt-osaker-pa-ordet
2
Svar
33
· Visningar
1 847
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp