"polering" av framförgående- hjälp önskas

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare skyddshund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 137
S

skyddshund

Hej alla!

Har läst en hel del utan att vara medlem här på forumet och inser att det finns stora kunskaper bland er. Tänkte att någon kanske har en idé om hur jag kan putsa framförgåendet till nästan perfektion, eller ja, iaf få det funktionsdugligt.

Problemet: Vänder tillbaka i halterna, kan svaja i sidled på själva sträckan men främst är det halten som måste befästas, dvs stanna ÄR stanna tills nästa kommando (fot, varsågod etc.) Främst vid kommendering då hon har lätt att gå upp i stress.

Vill helst fixa det snarast så hon kan börja gå i tjänst igen. Väktarhund men vårat godkännade gick ut nyss, jag är ganska grön inom hundträning, får bra hjälp av företagets instruktör men tänkte att att fler goda idéer och funderingar kanske kan visa en annan väg. Har svårt att förklara vilka tips jag har fått av instr. då jag sällan är en stjärna på att uttrycka mig, men i stora drag belöning med godis el föremål när hon riktar framåt.

Vore väldigt Tacksam!

Sv: "polering" av framförgående- hjälp önskas

de ekipage i vår grupp som har bra framförgående har nästan alla använt sig av target. det blir ett mål som hunden kan styra mot och det gör framförgåendet rakare. obs att targeten inte ska ha något egenvärde, som en boll. något annat man kan fundera på är var belöningspunkten är? du skriver att hon belönas med godis för rätt utfört beteende, men var får hon godiset? och vad gör hon i exakt det ögonblicket hon får sitt godis?

jag tävlar inte bruks (har blandras) men har lärt in framförgående för ett annat ändamål på ett par träningstillfällen bara, genom att ha ett mål som hunden ska röra sig mot, och kasta godis över huvudet när hunden har fokus mot målet. jag har vid ett tidigare tillfälle försökt mig på ungefär samma sak, men misslyckats för att jag gav belöningen när fokus var riktat mot mig. det gav en minst sagt vinglig väg framåt och på stannakommando så snurrade han genast runt och började t o m röra sig mot mig.

Jag hade tränat med belöning framför helt enkelt, att hon tänker framåt i halten istället för bakåt.

Har ni tränat något med extensiv belöning?

Tack för svar!

Ska vi se om jag kan förklara så det går att förstå. När det är belöning med godis så kastar jag över huvudet på henne när hon fokuserar framåt, eller när vi gör en halt går jag förbi, lägger en godis framför henne går tillbaka och tar upp kopplet (står bakom i kopplets längd) och inväntar fokus framåt, då blir det varsågod.

Har även kört samma med föremål och haft föremål utlagda utan hennes vetskap, det var det senaste tipset vi fick av instr. Provade med ganska diskreta grejer som lades ut på plan, halten gjordes en bit ifrån så hon inte såg dom direkt och när hon stod blev det varsågod. körde så några gånger och det blev ju bättre under tiden. Men momentet måste ju fungera sammansatt också, helst förra veckan.

Berätta gärna mer om target, är inte säker på att jag kopplade riktigt. Att hunden ska ha ett mål förstår jag, men det måste väl ändå plockas bort nån gång.?

Tack för svar!

Det är det vi gör, även om jag går förbi i en halt o lägger ut något så inväntar jag fokus framåt. Men när vi ska ihop hela momentet med två sträckor blir det pannkaka.

Extensiv belöning? Känner mig inte så intelligent just nu..

klarar hon den starka dragningen mot ditt föremål eller blir stämningen lite "spänd"?

jag kör med ett osynligt mål, dvs en punkt på gräsmattan, så jag har inget att plocka bort. men min hund har ju tränat hela sitt liv på att kunna jobba själv. en mer traditionellt tränad hund, eller en som lätt blir osäker och stressad, fungerar nog bättre med ett visuellt mål i början. du ska inte belöna att hunden är framme vid målet utan att den rör sig mot det, i rätt tempo, rakriktad och på lagom långt avstånd från dig. så det borde inte bli jättesvårt att plocka bort.

Jag tränade framförgående med retrieverträningens linjetag som inspiration. Där tränar man massor med stor synlig belöning för att nöta in förväntan, belöning och målbild. Vi lyckades i alla fall få till ett framförgående med 9 på tävling. Det kanske inte alls passar din hund, men googla på linjetag, det skadar ju inte att läsa om det iaf ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka