Polisen vill använda elhalsband

Sv: Polisen vill använda elhalsband

helt sjukt.. kan dom inte dressera hundarna utan ska dom va utan hund!
 
Sv: Är det inte förbjudet enligt lag ?

fast polisen kanske står över lagen. det har de ju gjort förut...
 
Sv: Polisen vill använda elhalsband

Kom ihåg att det är Aftonbladet, räcker med att ett rötägg polisman yttrat detta så häns hela myndigheten ut
 
Sv: Polisen vill använda elhalsband

Svordomar var min första tanke och sen tänkte jag att ska inte proffs kunna ta ur en hund dessa dumheter utan el

- sen kom funderingen
- om nu hunden är färdigutbildad - dvs någon har lagt år av jobb o kärlek på den och dess värde i pengar är uppe över halvmiljonstrecket.

Så börjar den jaga rådjur som följd av ett obevakat kvällskiss i trädgården.......

Allt prövas men den 5 åriga hunden kan inte längre jobba med eftersök för den bara letar rådjur.

En välutbildad hundförare får då vid ett tillfälle prova med el.......

Min schäfer sprang in i elstaketet en gång när han skulle busa med shettisen - han gillade inte shettisar efter detta. Och inte verkade han få psykiska men heller.

Jag gillar dock inte tanken iallafall men kan förstå att behovet finns.
 
Sv: Polisen vill använda elhalsband

Jag skulle inte vilja säga att de avlar för dåligt, de har för dåliga hundförare...

Har träffat en del hundförare inom polisen och en del är helt ok, har reko metoder (vi får dock inte glömma att det är inga dammtussar de har i snöre, det är deras vapen), men de som inte har det självklara ledarskapet och sedan ska träna en hund som inte har tilltro till dem... Ja, ni förstår ju själva.

Hunden drar sina repor, utnyttjat tillfällen då inte hundföraren når dem, det är ju då de vill ta till elhalsbandet. Men som det också står i artikeln så är det ledarskapet som brister, även kunskapen.

Utbilda hundförarna till hundförare i stället!! En självlärd kille/tjej har inte alltid de bästa tankarna.

När det gäller elhalsband så är det framtaget som en förlängning av en smäll, är man för det så är man också för el...

//E
 
Sv: Polisen vill använda elhalsband

Även om det var Sftonbladet så var det sant, hörde diskussion på radion. de sa typ att det skulle användas i extrema fall, där ingen annan lösning fanns innan man tog hunden ur tjänst. det ska användas i samarbete och av erfarna hundinstruktörer. men jag tycker det är lågt av polisen.
 
Sv: Polisen vill använda elhalsband

:devil: bevisar bara att många av dom inte kan vara den som visar att den är ledaren.
 
Sv: Polisen vill använda elhalsband

Lånar en knapp.

Denna diskussion har flera ggr. tidigare varit upp på forumet.
Varje gång så kommer det självsäkra fördömmanden av sådana som "verkligen vet" vad det handlar om.

Nu frågar jag vem av er har KUNSKAP och egen erfarenhet av elhalsband?
Nu pratar jag inte om "att jag tror" eller "jag har hört" eller att " det är nog så att".
 
Sv: Polisen vill använda elhalsband

Jag har lite erfarenhet, men endast lite. Jag har själv haft på mig ett sånt halsband och provat alla styrkor. Kan inte påstå att jag tyckte det var så stark elstöt. Då är en stöt från elstängsel till tex häst, mycket värre. Och sån stöt har mina hundar fått flera grr, utan men..

Jag vet inte vart jag står med detta med el på hund. Att ta bort jakt, det kan jag nog gå med på. Men inte i andra uppfostranssyften.
 
Senast ändrad:
Sv: Polisen vill använda elhalsband

Jag kan också tänka mig att det skulle vara ok att använda elhalsband på hundar som är helt blockerade och jagar tex bilar. Hellre en stöt i hunden än att den blir överkörd. Men det är ju extremfall där inget annat funkar. Att använda ett elhalsband i uppfostringssyfte tror jag inte på. Tror inte att man kan återta ledarskapet med hjälp av elstötar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 991
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
971
Senast: co-SMAD4
·
Tävling https://www.malgretout.dk/edition-77-dyrlaege-og-overdommer-staevneformatet-skal-simplethen-laves-om/ Fick upp detta artikel i mitt...
2
Svar
34
· Visningar
2 285
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 021
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp