Hundrädda


En del mataffärer som ligger nära skolor har förbjudit ungdomar att gå in och handla under skoltid. P.g.a. snatteri. Som ett litet halvt OT...
Va? Är det ens lagligt? Det är diskriminering. Jag fattar orsaken men...
Jag har sett att det finns affärer som skrivit att de hellst ser att man lämnar sina kompisar utanför men förbjuder?
 
Va? Är det ens lagligt? Det är diskriminering. Jag fattar orsaken men...
Jag har sett att det finns affärer som skrivit att de hellst ser att man lämnar sina kompisar utanför men förbjuder?

Jag vet inte hur det gick sen rent lagligt men jag vet att det finns butiker som gjort det med motiveringen att de inte har råd att inte göra det.
 
Det beror ju helt på hur de uppför sig...
Jaaaa? antar det. Men om vi nu antar att jag regelbundet varit i butiken som personen skrev om och sett hur ungdomar beter sig i den så kan vi vidare anta att just min specifika kommentar gällde ungdomar som betedde sig som ett gäng långa ungdomar som pratar med varandra och skojar lite. Och vidare att butiken inte yttrat sig gentemot ungdomarna.

Medan det absolut i en annan butik på en annan plats kan ha varit andra ungdomar som det absolut är rimligt att hindra att gå in i en butik.
 
Jo men det kan man nog delvis? Att personer kanske i vissa fall "inte gillar" barn för att de inte vet hur de ska interagera med dem, att de är oförutsägbara och lite jobbiga att möta.

Små på ett sätt och stora o mellanstora på ett annat.

Det är ju ändå ett utpekande av en grupp som beter sig lite annorlunda och som inte betraktas helt som "vanliga människor" av varken de som älskar barn eller hatar barn. Och som man kanske inte kan interagera normalt med och tex be att sluta med X eller Y för att deras medföljande människa kan vara aggressiv.

Jag är helt övertygad om att det också finns vissa människor som blir osäkra om det är fyra goa 15 åriga killar på 180 i butiken, att det känns mycket och stort och blir arga. -det är ungdomar i butiken, det borde vara förbjudet såg jag på ett lokalt forum en gång. Eller -jag såg fem 12 åriga pojkar cykla i riktning mot X waaaaa! varning. (typ kan de inte sitta inne och spela dataspel istället för cykla tillsammans)
Nyckelorden här är "vissa", som du använder, i kontrast med ordet "alla" som stod i inlägget jag citerade :) Jag ifrågasätter inte en enda mening i ditt inlägg
 
Det verkar inte vara lagligt. Man får porta personer som tex har utfört brott tidigare men inte vem som helst bara för att den tillhör en folkgrupp.
Om jag tolkar det rätt.
https://lawline.se/answers/kan-en-butiksagare-forbjuda-barn-att-besoka-butiken-

Är skolelever att betrakta som en folkgrupp? Jag tror knappast det faktiskt. Men jo, det är ju en kollektiv bestraffning. Och även om jag egentligen anser att det är fel så måste ju butiksägaren skydda sitt företag på det sätt hen kan. Om förlusterna p.g.a. snatteriet från eleverna blir för stora så är det ett problem.
 
Jag har bett många föräldrar att hålla sina barn borta från hunden jag gick med (kopplad). Folk är inte kloka! Släpper fram sina barn till okänd hund utan att fråga först!
Det är här jag älskar mina larmande hundar. Om folk hälsar på dem (framförallt den ena) först, och inte mig, så vet dem att så beter man sig bara inte. Och personen får sig en rejäl utskällning. Här har jag aldrig korrigerat på riktigt. Det är rätt skönt att folk som tar kontakt med hundarna får höra av hundarna att beteendet är fullständigt oacceptabelt. Försöker de prata med mig efter att de har gjort bort sig så är ljudnivån så pass hög att jag inte hör vad de säger. Himla smidigt ändå :cool:

Jag slipper kontakt med sådana personer, hundarna slipper kontakt med sådana personer. Och med lite tur så har de kanske lärt sig något.

Säger folk hej till mig först, håller ögonkontakt med mig så är det inga problem. Utan det är just när de fokuserar på hundarna som beteendet kommer.
 
Är skolelever att betrakta som en folkgrupp? Jag tror knappast det faktiskt. Men jo, det är ju en kollektiv bestraffning. Och även om jag egentligen anser att det är fel så måste ju butiksägaren skydda sitt företag på det sätt hen kan. Om förlusterna p.g.a. snatteriet från eleverna blir för stora så är det ett problem.
Det är iaf åldersdiskriminiering.
På butikerna här verkar det funka att man inte får handla i sällskap. Dvs att man får gå in ett par stycken i taget så de kan ha koll. Det känns mycket trevligare än att se alla som potensiella tjuvar.

Men detta blev väldigt OT från trådens ämne.
 
Jag tycker det är en extremt märklig slutsats att om man inte gillar hundar så är man rädd för dem. Varför är det universellt att tycka om just hundar? Är det en medfödd instinkt hos alla människor som bara trumfas att just rädsla eller vad menar ni?
Det är ingen slutsats, utan det är vad jag tror sedan jag studerat förhållandet. Många är inte rädda för själva hundarna utan för dreggel, smuts och smittämnen som hundarna för med sig, så du har inte läst all text i inlägget. De vill inte bli kontaminerade av hundsmuts eller hundbaciller.

Vi som gillar hundar vet att det bara är bra för immunförsvaret, men jag har viss förståelse för dem som tycker att hundar är orena djur.

Och andra människor känner sig osäkra när de inte har full kontroll över sin omgivning, vilket man inte har, om man är ovan vid djur, och har utarbetat strategier som inte fungerar i samband med djur.
 
Va? Är det ens lagligt? Det är diskriminering. Jag fattar orsaken men...
Jag har sett att det finns affärer som skrivit att de hellst ser att man lämnar sina kompisar utanför men förbjuder?
I min närmaste ICA-affär får eleverna i den närliggande högstadieskolan bara komma in en och en. Det är enklare för dem att snatta när de går in i ett stort gäng, och snatterierna har varit ett stort bekymmer för butiken.

Kommunen försöker lösa problemet med att bygga en ny skola så långt bort att ingen elev hinner till affären på rasterna .....
 
Det är ingen slutsats, utan det är vad jag tror sedan jag studerat förhållandet. Många är inte rädda för själva hundarna utan för dreggel, smuts och smittämnen som hundarna för med sig, så du har inte läst all text i inlägget. De vill inte bli kontaminerade av hundsmuts eller hundbaciller.

Vi som gillar hundar vet att det bara är bra för immunförsvaret, men jag har viss förståelse för dem som tycker att hundar är orena djur.

Och andra människor känner sig osäkra när de inte har full kontroll över sin omgivning, vilket man inte har, om man är ovan vid djur, och har utarbetat strategier som inte fungerar i samband med djur.

Jag tycker att du är rätt nedvärderande. Bara för att någon inte vill bli nerhårad, nersmutsad eller dregglad på så betyder det inte att man är rädd. Det har inte ett dugg med rädsla att göra utan personlig preferens.

Jag vill inte ha livliga hundar i mitt hem för att deras klor gör märken i parketten i vardagsrummet. Det betyder inte att jag är rädd för det. Bara att det negativa med permanenta klomärken i parketten överskuggar det positiva med att ha hunden i mitt hem.
 
Är skolelever att betrakta som en folkgrupp? Jag tror knappast det faktiskt. Men jo, det är ju en kollektiv bestraffning. Och även om jag egentligen anser att det är fel så måste ju butiksägaren skydda sitt företag på det sätt hen kan. Om förlusterna p.g.a. snatteriet från eleverna blir för stora så är det ett problem.
Det är det onekligen, i näraliggande stadsdel har Konsum slagit igen och Biblioteket stängt utom väldigt specifika tider för att det var ohållbart.

Det är dock typ ohållbart med bibliotekets öppettider och attityd till ungdomarna på skolan bredvid. Det bara borde gå att ha ngra mer specifika konsekevenser (socialen eller polisen, eller vem vet de kanske gör så också att de skriver upp namn och ger vägledning framöver.) än stänga ned alla tider och köra ut skolungdom baserat på vissa attribut. Speciellt som böcker är så viktiga och kan motverka just hotfulla beteenden. :( (typ släng en stol, du blir tvångsinskriven i bokklubb på lämplig nivå :sneaky:)
 
Jag tycker att du är rätt nedvärderande. Bara för att någon inte vill bli nerhårad, nersmutsad eller dregglad på så betyder det inte att man är rädd. Det har inte ett dugg med rädsla att göra utan personlig preferens.

Jag vill inte ha livliga hundar i mitt hem för att deras klor gör märken i parketten i vardagsrummet. Det betyder inte att jag är rädd för det. Bara att det negativa med permanenta klomärken i parketten överskuggar det positiva med att ha hunden i mitt hem.
Ja jag älskar hundar, men jag älskar hundar som inte är överallt inomhus men gärna är livliga utomhus lite mer :). Uhm helst dock såklart inte så livliga att ingen ägare syns på mils avstånd och hunden äter upp mitt fika i trädgården (har hänt). Jättemysigt men just hårig rumpa i ansiktet och stor nos i tallriken när jag äter är inte helt min grej, om inte annat så för att jag inte själv når maten och inte hinner äta den. :rofl: (väninnas hund, typ jämt)
 
Det är ingen slutsats, utan det är vad jag tror sedan jag studerat förhållandet. Många är inte rädda för själva hundarna utan för dreggel, smuts och smittämnen som hundarna för med sig, så du har inte läst all text i inlägget. De vill inte bli kontaminerade av hundsmuts eller hundbaciller.

Vi som gillar hundar vet att det bara är bra för immunförsvaret, men jag har viss förståelse för dem som tycker att hundar är orena djur.

Och andra människor känner sig osäkra när de inte har full kontroll över sin omgivning, vilket man inte har, om man är ovan vid djur, och har utarbetat strategier som inte fungerar i samband med djur.
Fast du skrev ALLA i inlägget jag svarade på, inte många.
 
Alternativt använda skvättskydd då - och jag kan förstå att man blir tagen på sängen om man tar med sin vuxna rumsrena hund någonstans och den plötsligt lyfter på benet, men jag förstår inte när folk är blassé då det händer.
En hund lyfte benet och pissade ned hela min laddning med rent sänglinne i hotellkorridoren en gång, och ägaren såg knappt förvånad ut. :cautious:
Det är skräcken att min hund skulle kissa och jag inte skulle se det. Jag stöter på så många hundägare som missar att jag dels inte tror att alla är arroganta med flit, dels är livrädd för att jag själv missar
 
Det är skräcken att min hund skulle kissa och jag inte skulle se det. Jag stöter på så många hundägare som missar att jag dels inte tror att alla är arroganta med flit, dels är livrädd för att jag själv missar
Den här människan såg det absolut, vi pratade till och med om saken. :D Jag tror aldrig jag varit med om någon som bara fortsätter gå som om ingenting har hänt, oftast måste man väl ändå stanna upp när hunden gör ifrån sig?
En gång sket en hund på mattan i huvudkorridoren intill receptionen, då plockade ägaren visserligen upp skiten men ville sedan lämna in hundbajspåsen till personalen bakom disken i vår lunchrestaurang istället för att ta rätt på den själv, gå ut och slänga den i soptunnan. Inte lämpligast kanske. 😅 Jag har en betydligt mer cynisk syn på hur bekymrade folk är tror jag.
 
Jag tänker inte svara på din sista mening då den tyvärr bara är till för att göra mig förbannad vilket jag inte förstår varför du är ute efter då du från början inte ens var indragen i mitt inlägg i den här tråden.

Sent svar pga varit upptagen, ledsen till övriga för OT.

Det var verkligen inte alls menat att provocera, så det där var en extremt onödig känga. Jag fick intrycket att du drog på väldigt stora växlar och jag vet av egen erfarenhet att det då brukar vara bäst att gå ifrån och skippa diskussionen, så det var ett förslag i all välmening. Är du fast besluten att feltolka så kan jag inte göra mer än att skriva det här som klargör vad jag var ute efter. Är jag så otroligt jobbig så föreslår jag att sätta mig på ignore, både du och de som klickat "gilla" på ditt inlägg.
 
Jag vet att det finns människor som är rädda. Men sen finns det de som påstår att de är rädda men ställer sig nära hunden och startar bråk med ägare, och sätter sig i hundkupé på tåg för att provocera.
Inget jag stött på, men jag tar inte med mig hunden överallt heller. Har dock åkt mycket tåg i djurvagn/djurkupé genom åren (utan hund men med katt) och har aldrig stött på någon som sätter sig där för att provocera. Tycker att folk brukar vara oerhört ödmjuka och visar respekt för varandras djur på tågen. Och då har jag åkt igenom i princip hela landet. Från Ystad till Luleå.
 
Sent svar pga varit upptagen, ledsen till övriga för OT.

Det var verkligen inte alls menat att provocera, så det där var en extremt onödig känga. Jag fick intrycket att du drog på väldigt stora växlar och jag vet av egen erfarenhet att det då brukar vara bäst att gå ifrån och skippa diskussionen, så det var ett förslag i all välmening. Är du fast besluten att feltolka så kan jag inte göra mer än att skriva det här som klargör vad jag var ute efter. Är jag så otroligt jobbig så föreslår jag att sätta mig på ignore, både du och de som klickat "gilla" på ditt inlägg.
Du läser in mycket som inte står. Jag begriper inte varför men tyvärr bekräftar det den känsla jag haft av hundforumet och mitt beslut att när jag skaffar hund hålla mig härifrån totalt. VARFÖR har du sånt behov av at ta illa vid dig av ETT inlägg skrivet till en annan person än dig och börja vara oförskämd mot mig och påstå att jag är känslig. Var det viktigt att projicera känslor på mig?
Om jag provocerar dig så kanske du ska sätta mig på ignore istället för att lägga känslor på mig om saker du inte ens är inblandad i.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
531
· Visningar
14 800
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 711
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp